רוברט שוורצמן / נהג המרוצים הראשון שיתחרה בלה מאן עם דגל ישראל, החמיץ נהיגה בפורמולה 1 עם פרארי

  • רוברט שוורצמן, נהג מרוצים רוסי, מתחרה עם דרכון נוחות ישראלי.
  • בשנה שעברה היה נהג מחליף בפרארי, ולא זכה להתחרות.
  • האם לא התחרה בערב הסעודית השבוע בגלל דגל ישראל?

 

פרארי על המסלול בקטאר בתחילת החודש, עם דגל ישראל (פרארי)

אוטוניוז, 12.03.2024 – לראשונה בהיסטוריה צפוי השנה דגל ישראל להתנוסס במסלול מרוצי המכוניות של לה מאן, בעת שיארח את אחד ממרוצי המכוניות המפורסמים, 24 השעות של לה מאן בחצי השני של יוני. אחד משלושה הנהגים בפרארי 499P, מס. 83, יהיה רוברט שוורצמן, נהג מרוצים רוסי, שמאז פלישת רוסיה לאוקראינה, לפני יותר משנתיים, וסילוקה ממוסדות ספורט בינלאומיים ובהם גם פדרציית המכוניות הבינלאומית (FIA) משתמש בדרכון ישראלי ובדגל ישראל כדגל נוחות, כדי לפלס את דרכו בספורט המוטורי העולמי.

שוורצמן נולד בישראל לפני 24 שנים, ובגיל צעיר הוריו היגרו לרוסיה, שם הוא גדל, ושם פיתח את קריירת הספורט המוטורי. לפני מספר שנים הוא צורף לאקדמיית הנהגים הצעירים של פרארי, ובשנה שעברה היה הנהג המחליף של הסקודריה, נהג שכישוריו נדרשים במקרה, נדיר, שאחד מנהגיה אינו יכול לקחת חלק בסוף שבוע.

בכל 2023 אף אחד מנהגי פרארי אל החמיץ ולו מרוץ אחד, אבל זה בדיוק מה שהתרחש בסוף השבוע האחרון, כאשר קרלוס סאיינז, נהגה של סקודריה פרארי, נאלץ לעבור ניתוח אפנדיציט במהלך סוף השבוע של הגרנד פרי הסעודי, ואת מקומו בקוקפיט תפס אוליבר בירמן, נהג פורמולה 2, החבר אף הוא באקדמיית נהגי המרוץ של פרארי. בשנה שעברה שוורצמן היה תופס את המושב שהתפנה.

מדבקה של דגל ישראל ושמו של שוורצמן על הפרארי 499P במרוץ בקטאר (פרארי)

אין הסבר ברור מדוע פרארי העדיפה את בירמן על פני שוורצמן, שהוא וותיק ומנוסה מבירמן. יתכן שהיה זה לוח הזמנים הקצר, לא ידוע האם שוורצמן היה בסביבה, אבל במידה והוא היה מתוכנן להיות הנהג המחליף של פרארי לסוף השבוע, הוא גם היה נוסע עם הקבוצה לתחרות בערב הסעודית. פרארי העדיפה לשבץ את בירמן במקומו של סאיינז, ובכך חשפה אותו ואת כשרונו, אבל גזלה ממנו את הנקודות שציפו לו במרוץ הפורמולה 2, אליו הוא עמד לזנק מהפול פוזישן, שאותו הבטיח יום לפני שהועבר לקבוצת הפורמולה 1.

בירמן זינק למרוץ מהמקום ה-11 וסיים במקום השביעי, תוצאה יפה לנהג במרוץ בכורה בפורמולה 1, ועוד עם פרארי, ושלא זכה לכל הכנה, הוא החמיץ את מקצי החימום ביום חמישי, היום הראשון של המפגש.

הניסיון הקצר מלמד שהבלחות מסוג זה של בירמן עלולות להטעות. ב-2022 זכה הנהג ההולנדי ניק דה ווריס לנהוג במכונית ויליאמס במרוץ בודד בגרנד פרי האיטלקי, כאשר החליף את אלכס אלבון, שלקה אף הוא באפנדיציט. דה ווריס הציג מרוץ מצוין, סיים עשירי, וזכה לחוזה, ל-2023, עם קבוצת טורו רוסו. החוזה הפך לקריירת פורמולה 1 קצרת מועד, שהסתיימה אחרי 10 מרוצים מאכזבים ודה ווריס הודח ממושבו לטובת נהג ותיק יותר, דניאל ריקרדו.

קשה בשלב זה לדעת מה יעלה בגורלו של בירמן (אם כי לפורמולה 1 הוא יגיע), אבל קשה גם שלא להרהר בגורלו של שוורצמן, שנפל מהפח אל הפחת. בין השיקולים שעלולים היו להנחות את פרארי בהעדפת בירמן על פני שוורצמן יכול להיות גם דגל ישראל, שכיום מתנוסס על מכונית המרוצים בה הוא מתחרה, ושבסעודיה, ובמקומות אחרים, עלולים להסתכל עליו בעין עקומה.

לפני שבועיים התחרה שוורצמן בקטאר, במרוץ סיבולת עם פרארי 499P, הייפרקאר, שסיימה את התחרות במקום החמישי, בצוות עם נהג מרוצים סיני צעיר ונהג מרוצים פולני סופר וותיק, רוברט קוביקה.

על המכונית, מודבקת מדבקה של דגל ישראל, בין מדבקות דגלי הרפובליקה העממית הסינית ופולין. החשיפה הגלובלית של ה-WEC היא מזערית; החשיפה של פורמולה 1 היא גדולה עשרות מונים, ולא בטוח שפרארי היו שמחים שדגל ישראל יתנוסס על המכונית.

אולם לשוורצמן מובטחת, לפחות לפי הצהרות בתחילת העונה השתתפות ב-24 השעות של לה מאן, הישג שאף נהג מרוצים, הנושא סופר לייסנס ישראלי, מעולם לא השיג.

כותרות אחרונות

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*