מובילאיי / האם מובילאיי היא אחת מ”רכישות כושלות” שעל אינטל למכור?

  • במכתב לאינטל כתב דן לואב שאינטל צריכה למכור “רכישות כושלות.”
  • במבחן התוצאה הנוכחי מובילאיי יכולה להיחשב כ”רכישה כושלת.”
  • אינטל תצטרך למצוא דרך להמשיך ולממן את פעילותה.
פרופ’ אמנון שעשוע הבוס של מובילאיי וסגן נשיא בכיר באינטל (משמאל) ובריאן קרזניץ’, הבוס של אינטל ב-CES 2018. קרזניץ התפוטר מאינטל כשנה אחרי הרכישה (אינטל)

אוטוניוז, 30.12.2020 – במכתבו של המשקיע דן לואב, מ-Third Point LLC אל אינטל, שתוכנו התפרסם אתמול (ג’), הוא מאיץ בקבוצה לבצע שינויים מרחיקי לכת. שינויים מרחיקי לכת באינטל עלולים להגיע עד לישראל, בה אינטל היא המעסיקה הגדולה ביותר. לכישלונה בייצור שבבי 7 ננומטר יכולה להיות משמעות ניכרת על המשך פעילותה, שלא לומר על קיומה במבנה הנוכחי.

אבל את האוטוטק הישראלי אמורה לעניין דווקא הפיסקה הבאה במכתבו של לואב: “בהתחשב באתגרים אלה ואחרים, אנו מציעים לדירקטוריון לקחת יועץ השקעות בעל מוניטין, כדי להעריך חלופות אסטרטגיות, כולל האם על אינטל להישאר יצרנית מכשירים משולבת והפוטנציאל במכירות רכישות כושלות מסוימות.”

אלו הן ה”רכישות כושלות מסוימות” להן מכוון לואב? הוא אינו מפרט. מובילאיי שנרכשה ב-2017 תמורת יותר מ-15 מיליארד ד’ היא מועמדת בכירה לתואר “רכישה כושלת,” גם אם עתידה מזהיר, לפי המצגות של אנשי מובילאיי, הצופים שהחברה תהיה שחקנית מובילה בתחום התחבורה-כשירות (MaaS), שכיום אינו יותר מאשר חלום באספמיה.

משקיע אוטוטק ישראלי, שיש לו הערכה רבה למובילאיי, אמר לי לאחרונה, שהמספרים הנוכחיים של מובילאיי, אמנם אינם מצדיקים השקעה של 15 מיליארד דולר, אולם אינטל רכשה אופציה כדי להיכנס לתחום התחבורה החכמה – ועל זה משלמים.

אבל אם אינטל רכשה רק אופציה, הרי שהאופציה הזו כבר התפוצצה לה בפנים, ולואב, המשקיע, כנראה מצביע על כך. לא ברור אילו דיונים התנהלו בהנהלת אינטל בטרם רכישת מובילאיי, אבל הסיפור של מובילאיי 2020 שונה לחלוטין מהסיפור של מובילאיי 2017 בעת שנרכשה ע”י אינטל. אז זו היתה חברת שבבים/תוכנה שאמורה היתה להיות חלוצה בנהיגה אוטונומית; היום זו חברה שרוצה להיות שחקנית בתחום התחבורה-כשירות. אינטל, ענקית השבבים, הפכה פתאום למפעילת תחבורה. הפיבוט בוצע כאשר התברר שההכנסות ממכוניות אוטונומיות לא יגיעו כל כך מהר והיה צורך להמציא נרטיב חדש. וכך, עבור הנרטיב החדש, רכשה השנה אינטל, עבור מובילאיי, את מוביט ב-915 מ’ ד’, וזאת רגע לפני שמוביט, שכל פעילותה התבססה על תחבורה ציבורית, עמדה לאבד עשרות אחוזים ממשתמשי האפליקציה, ומערכה, בגלל השבתת התחבורה הציבורית ברחבי העולם. האם גם להשקעה זו התכוון לואב?

עשו מנוי לאוטוניוז, אתר תעשיית הרכב המוביל בישראל

בעקבות מכתבו של לואב, ולא רק בשלו, אינטל תצטרך לבחון היטב את האופציות העומדות לה לפעילות מובילאיי. בניגוד למתחרותיה בתחום הנהיגה האוטונומית, למובילאיי אין שיתופי פעולה עם גופים בתעשיה והיא פועלת בבדידות מזהירה, כשעליה לשאת בכל ההוצאות. אלו הן הוצאות גבוהות שאינטל תצטרך לחפש להן שותף – או למכור את מובילאיי, שלא סביר שיש מי שישלם עליה היום 15 מיליארד ד’. ספינאוף של מובילאיי, כשאינטל תמשיך להחזיק בשליטה בה, עשוי להפוך את מובילאיי לחברה דינמית יותר עם אפשרות לשיתופי פעולה שהיום, לכאורה, אינם אפשריים. בכל מקרה נראה שאינטל תאלץ יום אחד לבצע מחיקה בשל מה שלואב תיאר כ”רכישות כושלות.”

כותרות אחרונות

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!