סיכום 2021 גלובלי / משבר הצ׳יפים, זינוק ברווחיות, קידום החשמול, התחזקות התוכנה מגמות עיקריות בתעשייה

  • במהלך 2021 הציגו כל קבוצות הרכב אסטרטגיות חשמול.
  • התבססה התובנה שתוכנה הולכת להיות המערכת החשובה במכונית.
  • משבר שרשרות האספקה איפשר לקבוצות הרכב לרשום רווחים גבוהים.

אוטוניוז, 01.01.2022 –  שנת 2021 תיזכר בתעשיית הרכב הגלובלית כשנה שבה התעשייה הזדעזעה מהמחסור בשבבים; הפסידה ייצור של מעל 10 מ׳ כלי רכב; העלתה מחירים שפיצו אותה על הפסדי מכירות ויצרו רווחים גבוהים; בחסות משבר הקורונה המשיכה לקדם במרץ את חזון המכונית החשמלית; דחפה במידה מסוימת את חזון המכונית האוטונומית; יצרניות הרכב בסדרה בלתי פוסקת של ימי אנליסטים ומדיה הציגו תחזיות פנטסטיות לעתיד חשמלי, אוטונומי ורווחי; לאורך השנה שקעה התובנה שתוכנה תשחק תפקיד קריטי במכוניות העתיד, software-defined vehicle; זו היתה שנת שיא להנפקות ראשוניות, בעיקר ספאקים, שרובם נסחרות כיום בעשרות אחוזים מתחת למחיר ההנפקה; זו היתה השנה של מניות יצרניות הרכב שזינקו בעשרות אחוזים; זו היתה השנה של טסלה שהפכה ליצרנית הרכב הראשונה ששווי השוק שלה עולה על 1 טריליון ד׳.

רווחים

רווחי יצרניות הרכב הגיעו לשיא ברבעון השני של 2021, וזאת למרות הירידה במכירות, תוצאת משבר שרשרות האספקה. במקביל גדלו גם רווחי הדילרים ברחבי העולם, כולל יבואניות הרכב בישראל. בעוד שבארה”ב ובאירופה התייקרויות מכוניות היו ברוטליות למדי, בישראל יבואניות הרכב ניסו לנהוג מעט יותר בעדינות, תוצאה של שערי מטבע סופר נוחים, אם כי לקראת סוף השנה מחסום החשש החלה להישבר (למעט דלק מוטורס, שניצלה את התחזקות השקל להורדת מחירים). הגידול ברווחיות יצרניות הרכב נשען על תוצאות חלשות ברבעונים המקבילים 2020, אבל גם בשל הביקוש הרב לכלי רכב שהתפרץ אחרי גלי הסגרים בכל העולם. המחסור בצ’יפים אילץ את יצרניות הרכב לקצץ בכוח האדם, מה שתרם לחסכון משמעותי בסעיף זה. בנוסף לכך יצרניות הרכב העלו את מחירי המכוניות לכל הרוחב, והעדיפו לייצר רק מכוניות יקרות ורווחיות יותר, מה שתרם בתורו גם להתייקרות של מכוניות עממיות וקטנות.

ברבעון השלישי 2021 רווחי יצרניות הרכב נסוגו בהשוואה לרבעון השני, תוצאה של מיצוי הקיצוצים בכוח אדם וירידה במכירות. בסופו של דבר, לאורך זמן, לירידה במכירות יש השפעה על השורה התחתונה.

שנת 2022 צפויה להיות שנה מאתגרת נוספת, עם מחסור מתמשך בשבבים, אולם הרווחים, לפחות ברמת המרווחים, צפויים להמשיך להיות גבוהים. הבעיה העיקרית של התעשייה, נובעת מכך שהמחסור הוא בשבבים מיושנים יחסית, המהווים כיום כ-95% מסך השבבים במכונית. אלה שבבים שיצרניות השבבים אינן מתכוונות להגדיל את היקפי הייצור שלהם באופן משמעותי, כך שרק המעבר לארכיטקטורות כלי רכב חדשות, חשמליות ומבוססות תוכנה, מעבר שיתבצע לאורך שנים, ימתן ויתכן שיחסל את המחסור בשבבים לקראת אמצע העשור.

חשמול

החשמול המשיך להיות מהטרנדים המדוברים בתעשיית הרכב. הגידול בפלח שוק של מכוניות חשמליות באירופה היה משמעותי, מעל ל-10%, אלא שאת חלקו ניתן לשייך למשבר הצ’יפים והדרישות הרגולטוריות, שאילצו את תעשיית הרכב לייצר ולמכור מצד אחד יותר מכוניות מחושמלות ומצד שני למכור מכוניות יקרות ורווחיות יותר. קבוצות רכב שהיו איטיות בקבלת המכונית החשמלית, הודיעו על השקעות בסך עשרות מיליארד דולרים בהקמת מפעלי סוללות, לרוב בשותפות עם יצרניות סוללות, אולם במהלכים שמחייבים אותן לרתק הון רב לתחום שעד לשנים האחרונות לא היה כלל בתכניותיהן. סטלנטיס, פורד וטויוטה, שלוש קבוצות שאימצו באיטיות את החשמול, הודיעו על השקעות עתק במפעלי סוללות. ג’ים פארלי, הבוס של פורד, הודיע שב-2023 הקבוצה תשווק כבר 600,000 מכוניות חשמליות, נתון הנשמע דמיוני, לקבוצה שהשנה מכרה כמה עשרות אלפי של מוסטנג מאך-E. סטלנטיס טרם הכריזה על פיתוח פלטפורמה חשמלית ייעודית, החלטה שנדחתה למועד מאוחר יותר.

קופסת אלקטרוניקת החשמל של כלי הרכב החשמליים מבוססי אולטיום, שתהיה חלק ממערכת ההנעה החשמלית (ג’נרל מוטורס)

בקרב מותגי הפרימיום הגרמניים – מרצדס, אודי, פורשה, ב.מ.וו – הורגשה פעילות חשמול ניכרת, כאשר מרצדס היתה חוד החנית, בעוד ב.מ.וו השיקה לקראת סוף השנה את קרוסאובר הדגל החשמלי, iX. פורשה מנסה ליצור לעצמה נתיב משלה בתוך קבוצת פולקסווגן, במיוחד בפיתוח סוללות, מהלך שהקבוצה רואה בו מבדל משמעותי בהיותה יצרנית מכוניות ספורט וביצועים (אם כי את הרווחיות הגבוהה היא משיגה בעיקר בזכות קרוסאוברים ו-SUVs).

קבוצות הרכב האמריקניות המשיכו לעשות את מרבית רווחיהן בצפון אמריקה, אם כי לג’י.אמ גם פעילות רווחית בסין, מה שעדיין חסר בפורטפוליו של קבוצת פורד וסטלנטיס.

השוק הסיני המשיך לגדול בהיקפיו ובחשיבותו עבור יצרניות הרכב הגרמניות (וקבוצות הטיר 1). תעשיית הרכב הגרמנית, הפכה בעידן 16 שנות שלטון אנג’לה מרקל, לתלויה באופן משמעותי ברצונות של שלטונות סין והמשק הגרמני הפך בתקופה זו לשפוט של מדיניות האנרגיה של ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה.

יצרניות הרכב הסיניות הגבירו במהלך 2021 את ניסיונות החדירה לשווקים בינלאומיים במדינות מפותחות, אולם תוצאות של פעילות זו צפויות להתקבל רק לקראת אמצע העשור. לאף אחת מהן את המגע של טסלה, שאינה זקוקה לשום אמצעי לקידום מכירות, פרט לציוצים של אילון מאסק, הבוס של טסלה, כדי למכור מכוניות. היצרניות הסיניות מנסות לחדור לשווקים מתקדמים אך ורק עם מכוניות מחושמלות (BEV, PHEV), שם הן מעריכות יש להן יתרון בזכות פיתוח טכנולוגי ופיתוח יכולת ייצור של סוללות ליתיום-יון.

טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות הגדולה בעולם, ממשיכה להיות דומיננטית לכל אתר אליו היא מגיעה, ובתעשיית הרכב הגרמנית יש מן הסתם לא מעט חשש מהרגע שבו מפעל החברה ליד ברלין, גרמניה, יתחיל לפלוט מכוניות מודל Y באופן מהיר. על אף שטסלה ייבאה לאירופה את כל המכוניות אותן היא מכרה, היא חזרה להוביל את טבלת המכירות של מכוניות חשמליות באירופה עם כ-170,000 יחידות לכל השנה. קבוצת פולקסווגן תסיים את השנה במקום הראשון עם כ-300,000 כלי רכב חשמליים מכל המותגים.

נהיגה אוטונומית

התפכחות מיישום מהיר של נהיגה אוטונומית ברמות 4-5 החלה כבר ב-2020; השנה הכריזו חברות אחדות על תחילת מתן שירותי רובוטקסים, עם נהג גיבוי או ללא נהג גיבוי; בתשלום או שלא בתשלום; בערים שונות בעולם ובהן ערים בסין, בסן פרנסיסקו ובשנה הבאה אפילו בת”א ובירושלים. בשניים מהסטרטאפים הבולטים בתחום, ואיימו וקרוז, התרחשו חילופי גברי בהנהלה הבכירה ביותר, שלפחות בחלק מהמקרים נבעו מכך שהחברות לא עמדו ביעדים שהוצבו להן לפני מספר שנים, או כמו במקרה של קרוז, כתוצאה מחילוקי דעות בין בעלי המניות להנהלת החברה (במקרה של קרוז ה-CEO).

זוקס L5 רובוטקסי אוטונומי לחלוטין ברחובות בסן פרנסיסקו (יח״צ)

חברות המשיכו להכריז על בריתות שונות, האחרונה שבהם הוכרזה השבוע בין קבוצת ג’ילי לואיימו, אולם במקרים רבים לא הוכרז על תאריכי יעד להפעלת השירות.

סטרטאפים אחדים בחרו להתמקד בפעילות נהיגה אוטונומית למשאיות, שצפויה להיות מטלה טכנולוגית פשוטה יותר וכלכלית מאד, במידה ומערכות נהיגה אוטונומית, יוכלו לנהוג במשאיות לאורך פרוזדורים ייעודיים, לאורך אלפי קילומטרים, כאשר רק בקילומטרים הראשונים והאחרונים תאי הנהג יאוישו.

סוללות

סוללות מצב מוצק המשיך להיות יעד עיקרי של יצרניות הרכב במקביל לייצור סוללות בפורמט 8640, יעד שטסלה הציבה לעצמה לפני יותר משנה. עדיין לא ברור מתי טסלה תתחיל לייצר סוללות אלה. במהלך השנה הודיעה פנסוניק שהיא הצליחה לפתח טכניקה לייצור סוללות בפורמט זה, הכל במטרה להשביע את רצון טסלה.


ה-EQS משתמש בדור חדש של סוללות עם צפיפות אנרגיה גבוהה משמעותית. תכולת האנרגיה השימושית היא עד 107.8 קוט”ש (מרצדס)

בתחום סוללות מצב מוצק פעילים סטרטאפים אחדים, חלקם ביצעו ספאק, אולם צריך להיות מדען בתחום כדי להבין האם יש התקדמות והאם לוח הזמנים ליישום הסוללות לקראת סוף העשור הוא ריאלי. סוללות מצב מוצק ישפרו משמעותית את ביצועי המכוניות ויקטינו משמעותית את סכנת השריפות, שעדיין מרחפת מעל למכוניות חשמליות.

קישוריות

הקישוריות היא כבר כאן, ומתבטאת הן במערכות אינפוטיינמנט, במערכות בטיחות אחדות ובייחוד בעדכונים אלחוטיים (OTA), שיצרניות רכב אחדות החלו לספק ללקוחותיהן, אם כי עדיין בהיקפים קטנים. טסלה, כמובן, מספקת שירות זה כבר שנים.

הצעד הבא בקישוריות הוא הרחבת השירות, יישום תקשורת 5G, שכישוריה ישנו לחלוטין את חוויית הקישוריות, הנהיגה האוטונומית והפעלת אמצעי בטיחות. מעבר משמעותי לטכנולוגיה החדשה אינו צפוי בשנה הקרובה, אולם בשנים הבאות למעבר זה תהיה משמעות רבה ליכולות ה-V2V, V2I ו-V2X של תעשיית הרכב.

כותרות אחרונות

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*