אויס הפסידה 35 מיליון שקל ב-2016, צופה לשיפור עם המעבר למטה החדש

  • אויס, לשעבר קרדן רכב, היום יו.טי.אס יוניברסל פתרונות תחבורה, ממשיכה לדמם.
  • מחזור מכירות כלי רכב משומשים ואפס קילומטר זינק, הרווחיות נותרה נמוכה.
  • ב-2017 על החברה לפרוע אג”ח והלוואות פיננסיות בסך בכ-720 מיליון שקל.
umi_new1598
המטה החדש של קבוצת UMI ואויס בלוד

אוטוניוז, 28.03.2017 – אויס, חברת הליסינג וההשכרה ששמה החדש הוא UTS – יוניברס פתרונות תחבורה, רשמה ב-2016 הפסד נקי של כ-35 מ’ ש’, גידול של 72.2% בהפסד השנתי. הכנסות החברה, שהיא כיום חברה בת של UMI, הסתכמו בכ-1.655 מיליארד ש’, גידול 20.7% בהשוואה לשנה שעברה. עיקר הגידול נבע מהגדלות הפעילות של החברה במגזר “אחרים” הכולל את מכירות כלי רכב משומשים ו”אפס קילומטר” שזינק ב-245% והסתכם בכ-394 מ’ ש’, תוצאה של העברת פעילות טרייד-אין ופיתוח ערוץ מכירות “אפס קילומטר” תחת מותג דן ליס החל מינואר 2016. הרווחיות של האופרציה הזו עדיין מוטלת בספק. ב-2016 הרווח הגולמי עמד על כ-3.5 מ’ ש’, פחות מאחוז מהמחזור, אולם שיפור לעומת שנה קודם כאשר הרווח הגולמי עמד על 615,000 ש’ והיה כ-0.5% מהמחזור.

בפעילות הליסינג התפעולי (כולל מכירות כלי רכב) רשמה החברה עליה של 4% לכ-1.09 מיליארד ש’ ורווח גולמי של כ-64.4 מ’ ש’ (5.9% מההכנסה) ובהשכרות לזמן קצר נרשמה ירידה של 3.7% לכ-198.4 מ’ ש’ (5.0% מההכנסות).

גידול חד של 23.2% בהוצאות התפועל לכ-1.53 מיליארד ש’ תרום לירידה ברווח התפעולי ב-3.5% ל-124.75 מ’ ש’. הוצאות המימון קפצו ב-19.6% לכ-60.6 מ’ ש’ וההפסד לפני מס הסתכם בכ-30 מ’ ש’ גידול של 54.2% בהשוואה לשנה שעברה.

מכוניות

במהלך 2016 רכשה החברה כ-12,600 כלי רכב חדשים (34%+), כאשר כלמוביל היתה הספקית המובילה עם נתח שוק של 29% (כ-3,650 כלי רכב), צ’מפיון מןוטורס 16% (כ-2,000 כלי רכב) וטלקאר עם 14% (כ-1,760 כלי רכב).

יונדאי היה המותג הנרכש ביותר עם פלח שוק של 21% (כ-2,650 כלי רכב), פורד עם 12% (כ-1,500 כלי רכב) וטויוטה 10% (1,260 כלי רכב). אויס, חברה בת של UMI רכשה מהחברה האם כלי רכב בסך של 77.1 מ’ ש’.

בסוף 2016 מנה צי הרכב של אויס 25,387 כלי רכב והחברה העסיקה 786 עובדים.

בסוף השנה עברה החברה למתחם חדש בלוד, עבורו היא תשלם דמי שכירות של 4.3 מ’ ש’ בשנה. חלק מהסכום יחזור בשכירות שתשלם החברה האם, UMI, עבור משרדיה במתחם החדש. בשנה שעברה שילמה UMI 1.3 מ’ ש’ דמי שכירות.

אויס צופה שסיום הקמת המתחתם ישפר את מצב תזרים המזומנים של הקבוצה. תזרים המזומנים ששימש להשקעות הסתכם בכ-83 מ’ ש’ ושימש בעיקר להשקעה בבנין אויס, הוא המתחם החדש. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-992,000 ש’, שיפור לעומת תזרים שלילי של כ-27.5 מ’ ש’ שנה קודם. השיפור בתזרים נובע מכך שב-2015 שילמה החברה 140 מ’ ש’ למס הכנסה בעקבות דיון של שומות מס הקשורות לסעיף 96 למס הכנסה.

אתגרי 2017

דוד עיני, מבעלי השליטה בקבוצה והאיש החזק בה, בעת חנוכת המטה החדש
דוד עיני, מבעלי השליטה בקבוצה והאיש החזק בה, בעת חנוכת המטה החדש

ב-2017 יהיה על אויס להחזיר אגרות חוב והלוואות מתאגידים פיננסים בהיקף של 725 מ’ ש’ קצת פחות ממחצית כלל החובות הפיננסיים שלה העומדים על כ-1.9 מיליארד ש’.

לצורך כך גייסה החברה מאז תחילת השנה אג”ח בסך של 173 מ’ ש’. בסוף השנה היו בקופת החברה מזומנים ושווי ערך בסך 139 מ’ ש’, גידול של כ-6 מ’ ש’ בהשוואה לסוף 2015.

תגמולים

יואב הורוביץ, שפרש מתפקידו כמנכ”ל אויס (וגם משנה למנכ”ל UMI) ב-20 ביוני זכה לתגמול בסך 1.46 מ’ ש’. כיום הורוביץ הוא מנהל הסגל במשרד ראש הממשלה ואחד האנשים המקורבים ביותר לבנימין נתניהו. דרור מורן סמנכ”ל כספים ומשנה למנכ”ל החברה זכה לתגמולים בשכר בלבד בסך 1.07 מ’ ש’. גם הוא פרש מהחברה. דניאל בן חיים, סמנכ”ל מכירת רכב קיבל תגמולים בסך 1.03 מ’ ש’, ואבי האובן, סמנכ”ל לקוחות ליסינג והשכרה קיבל שכר בסך 1.01 מ’ ש’. האובן סיים את עבודתו בחברה בסוף נובמבר האחרון.

אויס נשלטת ע”י משפחת עיני המחזיקה בכ-96% ממניות החברה.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*