רווחי ג’נרל מוטורס מזנקים, החברה מנהלת מאבק במשקיעים אקטיבסטיים

  • למרות ירידה בכמות כלי הרכב שנמכרו, ג’י.אמ רשמה גידול חד בתוצאות הכספיות.
  • גידול חד ברווחיות בארה”ב, הפסד באירופה.
  • בעלי מניות דורשים יצירת שני סוגי מניות במטרה לחלק יותר כספים, הנהלת ג’י.אמ מתנגדת.
מארי בארה, יו"ר ו-CEO של ג'נרל מוטורס. עוד רבעון שיא (ג'י.אמ)
מארי בארה, יו”ר ו-CEO של ג’נרל מוטורס. עוד רבעון שיא ומתקפות של משקיעים (ג’י.אמ)

אוטוניוז, 30.04.2017 – יום אחרי שקבוצת פורד פרסמה תוצאות עגומות לרבעון הראשון 2017 ג’נרל מוטורס פרסמה ביום שישי את תוצאות הרבעון הראשון הטוב ביותר של החברה מאז היא החילוץ מפשיטת הרגל ב-2009. ג’י.אמ רשמה ברבעון הראשון 2017 גידול 10.6% בהכנסות ל-41.2 מיליארד ד’, EBIT מתואם שזינק ב-27.9% ל-3.4 מיליארד ד’, מרווח EBIT מתואם 8.2% (גידול של 1.1 נק’ האחוז) ורווח נקי 2.6 מיליארד ד’ (36.8%+). התוצאות המרשימות האלה הושגו למרות ירידה של 1.4% במכירות הגלובליות ל-2.34 מ’ כלי רכב. אולם גידול של 2.1% במכירות בצפון אמריקה, לכ-816,000 כלי רכב, תרם תרומה מכרעת לשיפור בתוצאות. ג’י.אמ הגדילה את נוכחותה במכירות לפרטיים (retail) בצפון אמריקה אולם גם הגדילה את התמריצים בגלל הזדקנות צי הרכב של החברה. אולם לדברי החברה ממוצע לעיסקה (ATP) היה גבוה ב-3,000 דולר מאשר הממוצע בתעשיה. התוצאה היא שיא ב-EBIT מתואם, 3.4 מיליארד ד’ (47.8%+).

לקראת סיום הפסד באירופה

בתחילת מרץ הודיעה ג’י.אמ על מכירת החטיבה האירופית, אופל/ווקסהול, לפיג’ו-סיטרואן. ברבעון הראשון רשמה ג’י.אמ הפסד EBIT מתואם של 200 מ’ ד’ באירופה, בעיקר בגלל שינויים בשערי מטבע והשפעת הברקזיט. המכירות באירופה גדלו ב-2% לכ-320,000 יחידות. ג’י.אמ עוד תפריש 4.5 מיליארד ד’ עם השלמת עיסקת מכירת החטיבה האירופית.

בפעילות הבינלאומית של החברה, הכוללת את סין, נרשם רווח EBIT מתואם בסך 300 מ’ ד’, ירידה של 25% בהשוואה לרבעון הראשון 2016. המכירות בסין קטנו ב-6.4% לכ-913,000 כלי רכב.

“תוצאות הרבעון הראשון שלנו משקפות את נחישותנו להגדיל את הרווחית ולהפגין את עוצמת הרווחים של החברה הזו,” אמרה בהודעה לעיתונות מרי בארה, יו”ר ו-CEO של ג’י.אמ. “יתרה מכך, אנו מתקדמים בתוכנית האסטרטגית שלנו לשנות את ג’י.אמ לטווח הארוך וליצור יותר ערך עבור בעלי המניות שלנו.”

מתקפת פיננסיירים

הערתה של בארה כוונה באופן ישיר ל-Greenlight Capital, קרן גידור, המפעילה בחודשים האחרונים לחץ על ג’י.אמ במטרה לשנות את מבנה מניות החברה, כך שהיא תחלק יותר כסף כדיווידנדים. החברה, המנוהלת ע”י המיליארדר דיוויד איינהורן, דורשת שג’י.אמ תיצור שני סוגי מניות, האחת כזו המחלקת דיבידנדים באופן קבוע מתוך רווחי החברה והשניה שתיוחס למיזמים חדשים, בעיקר בתחום הטכנולוגי, שתחלק רווחים כאשר מיזמים אלה, בעיקר בתחומי ניידות, נהיגה אוטונומית ואחרים, יהיו רווחיים. ג’י.אמ מתנגדת בנחרצות לעת עתה לדרישת גרין לייט, בטענה שזהו סיכון בלתי סביר ואינו משרת באופן מיטבי את האינטרסים של בעלי המניות.

“הדיבידנד של GM אינו מכובד על ידי השוק,” איינהורן אמר במצגת שפורסמה באתר של גרין לייט בחודש שעבר. יצירת סוג שני של ‘מניות דיבידנד’ ישחרר את הערך של ג’י.אמ כשיאלץ את השוק להעריך כראוי את הדיבידנד ולתת קרדיט לפוטנציאל הרווחים של ג’י.אמ.”

להערכת גרין לייט שינוי מבנה המניות יקפיץ את ערך ג’י.אמ ב-13-38 מיליארד ד’ ויקטין את עלויות ההון של החברה.

בתגובה לטענות של איינהורן ג’י.אמ הכינה מצגת מפורטת על השפעות ההצעה וטענה שקבלתה תגרום לחברה לאבד את דירוג האשראי שלה, שהיום הוא ברמת ‘השקעה’; יגרום ללחץ על המניות ולירידה במחירן, המניות יהפכו לספקולטיביות ויציב אתגרי שליטה כתוצאה ממבנה של שני סוגי מניות שלכל אחד מהם מטרות שונות.

שתי חברות דירוג אשראי שג’י.אמ העבירה אליהן את ההצעה של איינהורן אמרו שהדבר יפגע בקבוצה ויגרום להורדת דירוג האשראי.

איינהורן גם מינה ארבעה מועמדים בבחירות להנהלת ג’י.אמ צעד נוסף שנפסל ע”י החברה.

מאבקים

המאבק עם גרין לייט אינה  הפעם הראשונה שבה פיננסיירים מנסים לסחוט את הקופה של ג’י.אמ. ב-2015 קבוצת משקיעים בראשות הארי וילסון, דרשה מהחברה לחלק יותר כספים למשקיעים. אחרי מאבק מתוקשר הצדדים הגיע להסכמה שג’י.אמ תצא בתוכנית רכישה חוזרת של מניות בהיקף חמישה מיליארד ד’. במקביל ג’י.אמ הגדילה אז את הדיווידנד ב-20% מ-30 סנט ל-36 סנט. התוצאה היתה שג’י.אמ העבירה לבעלי המניות 10 מיליארד ד’ עד סוף 2016.

בינואר השנה הודיעה ג’י.אמ על הרחבת תכנית רכישה חוזרת של מניות בעוד חמישה מיליארד ד’.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!