עומסי תנועה: עם AI וחיישנים Mobi תנהל ביקושים, תבטל עומסי תנועה

  • באמצעות מבט על אסטרטגי Mobility Insight פועלת להקטנת עומסי תנועה.
  • שיתופי פעולה ראשונים בוצעו בישראל ובארה"ב.
  • הסטארטאפ מבקש לגייס 5 מיליון דולר כדי להרחיב את פעילותו.

אוטוניוז, 18.03.2018 – ניהול ביקושים, זה המונח שדב גנאור, ה-CEO של Mobility Insights, או Mobi בקיצור, לא פסק מלחזור עליו בעת שתיאר באוזני את מטרות הסטארטאפ שעל מייסדיו הוא נמנה ושאותו הוא מנהל. "הצנרת לא מסוגלת לעמוד בספיקה. ככל שמשקיעים כל כך הרבה כסף ב[תשתיות] תחבורה אנחנו מפסידים לתנועה. הביקוש גדל מאד לעומת ההיצע

אם מבינים שהבעיה המרכזית היא של ביקוש השאלה היא מי מנהל ואיך מנהלים ביקושים.

"תסתכל על המיקרוקוסמוס של רמזור בודד. לא חשוב כמה ביקושים יהיו וכמה יהיה לחץ [על הרמזור] יש תוכנה אחת שיודעת לנהל את הרמזור," מסביר גנאור. "ברגע שהרמזור לא עובד הכל כאוס. כשאתה מסתכל על זה ברמה של רשת אין [תוכנה לתיאום בין רמזורים]. יש כאוס."

את הכאוס הזה Mobi מתכוונת לפתור ולסדר עם סמארט סיטי ואפילו עוד לפני היישום המלא של הקונספט הזה.

כדי להגיע להציג פתרון לבעיות התחבורה Mobi מביטה על המערכת מלמעלה. "אחד הדברים שאנחנו מביאים, בפעם הראשונה, [זה] לבוא ולהסתכל על העולם כעולם אסטרטגי לא של סגמנטים וצמתים. להסתכל על כל העיר… אחרי זה אפשר לרדת לרמה של הנתיב והצומת. אבל זה דבר שמתחיל מההסתכלות [מלמעלה]," אומר גנאור, ה-CEO, שעוסק, במה שבעיני נראה, כאחד המקצועות המשעממים ביותר.

Mobi נוסדה ב-2013 ע"י פרופ' ישראל פלדמן ואיש העסקים דב גנאור. מאז היא פיתחה מערכות לניהול, תכנון ובקרת תנועה המיועדות לפתור, או לכל הפחות להקל את עומסי התנועה המאפיינים מרכזים אורבניים. כיום פועלת החברה להרחבת פעילותה, ולשם כך היא יצאה בסבב A לגיוס 5 מ' ד'.

לחברה פרויקט אחד הפועל בחיפה והיא פרסה מערכת מסחרית אחת באטלנטה, ג'ורג'יה, ארה"ב, כחלק מההכנות של השלטונות העירוניים לארוח הסופרבול 2019. הפרויקט הזה, אומר לי דב גנאור, ה-CEO של החברה, כבר הפחית את עומסי התנועה ביציאה מהאצטדיון אחרי משחק ב-50%.

Mobi, הוא סטארטאפ הפועל הן בתחום החומרה והן בתחום התוכנה. בתחום החומרה החברה מייצרת קופסאות עם חיישנים שונים המותקנים בנקודות אסטרטגיות באזור המכוסה ומהן משודרים נתוני תנועה לענן, בו נמצאת מערכת ניהול תנועה המנוהלת ע"י מרכז בקרת תנועה. באמצעות החיישנים ואמצעים נוספים, כמו נתונים מסמארטפונים, ניתן לעקוב אחרי כל מכונית באזור הכיסוי באופן רציף, ולבקר בו זמנית עשרות אלפי נסיעות מרגע היציאה מנקודת המוצא ועד ההגעה ליעד. היכולת לעקוב כך אחרי עשרות אלפי מכוניות באזור מוגדר, מאפשרת ל-Mobi, באמצעות שימוש ב-AI, לספק נתונים מדויקים למקבלי החלטות וקובעי מדיניות, ומאפשרת להם לקבוע מדיניות תחבורתית, לתעדף תנועה בהתאם לסוגי כלי רכב, כיווני תנועה, ואזורים שונים באופן מושכל המבוסס מצד אחד על מה שקורה בשטח ומצד שני על ניסיון העבר.

סמארט סיטי ו-IoT

קופסה עם חיישנים ומשדר האוספת נתוני תנועה (אוטוניוז)

Mobi מכוונת לטרנד התופס תאוצה של סמארט סיטי, שבו כל אובייקט מקושר לשני ומידע רב נאסף, מנותח ומנוצל להכוונת תנועה. הסמארט סיטי עצמה תבוסס על מהפכת ה-IoT שתאפשר כלי רכב המדברים עם התשתית בסביבתם ועם כלי רכב אחרים בסביבתם. הקישור בין מכוניות לתשתית יאפשר תיאום בין מכוניות. אולם הפתרונות שמציעה Mobi הינם יעילים גם לעידן שלפני הסמראט סיטי.

"ב-2012 כשהקמנו את מובי, לרוב האוכלוסיה זה נראה כמו מדע בדיוני. אבל זה היה נכון גם לדברים שעשינו בעבר. אנחנו רגילים שאנחנו רואים לאן הדברים הולכים," מסביר גנאור את המוטיבציה בהקמת הסטארטאפ.

במסגרת הפיתוח שיתפה Mobi פעולה עם מתכנני התחבורה הגדולים במדינה – נתיבי איילון במרכז, יפה נוף בחיפה וצוות תכנית אב לתחבורה בירושלים – אבל החוזה המסחרי המשמעותי הראשון הושג באטלנטה, ג'ורג'יה. העיר תארח בשנה הבאה את הסופרבול וראשיה רצו ליישם מערכת בקרת תחבורה שתאפשר להזרים עשרות אלפי אוהדים אל האיצטדיון ומחוצה לו. פרט לכך האיצטדיון ממוקם באזור שוקק פעילות שבו גם מרכז כנסים ואולם כדורסל גדול, כך שהפתרון ש-Mobi מציעה אינו ליום אחד בלבד.

הקשר עם אטלנטה נוצר בשנה שעברה בסיור הכרות בעיר, שבמהלכו הודיעו ראשי העיר למנהלי Mobi שהם זקוקים למערכת שלהם. בתוך זמן קצר הוקם פיילוט לשלושה חודשים ועם סיומו התבקשה החברה לספק מערכת מסחרית. גנאור מספר שהמערכת מורידה את עומסי התנועה ביציאה מהאצטדיון בשיעור 50%.

מי צריך אוטובוסים ברמת החייל?

ביולי 2017 ערכה Mobi פרויקט עם עיריית ת"א לבחינת כניסות כלי רכב לרמת החייל. לאזור הוגדרו שלושה מתחמים ואליה נבחנה כניסת מכוניות מכל הכיוונים. ההערכה הראשונית היתה שמדי יום נכנסים לרמת החייל כ-45,000 כלי רכב. בפועל נמצא שלאזור המתחם הגדול נכנסים 115,000 כלי רכב, לאזור המצומצם יותר נכנסים 46,000 כלי רכב ולאזור שהוא הלב של רמת החייל נכנסים 39,000 כלי רכב ביממה.התפלגות הכניסות לאזור הפנימי, שאליו מגיעים לפי הערכות 85,000 איש ביום, היתה 83.7% כלי רכב פרטיים, 4.2% מוניות, 2% אוטובוסים, 2.5% כלי רכב מסחריים, 1.2% משאיות ו-6.4% קטנועים ואופנועים.

מההתפלגות הזאת אפשר ללמוד שבעצם לתחבורה ציבורית אין כל משמעות באזור והאוטובוסים נוסעים כמעט ריקים ומסיעים כ-1,700 נוסעים ביום. לעומת זאת לאזור הפנימי נכנסות מדי יום 71,145 מכוניות פרטיות, עדות לכמות רכבי הליסינג הגדולה שהעסקים במתחם ההייטק מעסיקים.

כניסות כלי רכב לאזור רמת החייל. פרויקט של Mobi עם עיריית ת"א, יולי 2017 (Mobi)

Mobi משקיעה בפיתוח יכולת ניבוי התנהגות התנועה על סמך ניתוח נתוני עבר ונתונים קיימים ולחזות עומסי תנועה מספר שעות לפני התרחשותם. כתוצאה מכך היא מסוגלת להתאים פתרונות בזמן ולמנוע עומסי התנועה, או לפחות לשכך אותם. בעתיד האוטונומי האידיאלי, Mobi תקבע את מסלול הנסיעה של כלי הרכב מנקודה אחת לשניה, מבלי מעורבות נהג.

לוח חומרה עם חיישנים שמובי מתקינה בתוך קופסאות לאיסוף נתונים (אוטוניוז)

"הדגש הוא על האינסייט," אומר גנאור. "השאלה עכשיו היא איך אנחנו מפתחים מוח שהוא מנוע AI , בינה מלאכותית,  היודע כל [שקורה בעיר], מסוגל לבדוק את החלופות, לחזות מה הולך להיות ו-preempt את הדברים לפני שהם קורים, לבחור בין החלופות ובסופו של דבר לשים את כל השכל של כל המומחים במערכת כזאת שעוזרת לקבל החלטות בזמן אמת. אלה בעצם כלים למקבלי החלטות בשביל לנהל את הרשת בצורה יותר חכמה."

וב-Mobi מתכוונים להגשים את היוזמה הגרנדיוזית הזאת בשנים הקרובות.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*