מרצדס מציגה את עתיד ה-BRT עם ה-Future Bus

מרצדס בנץ אוטובוס העתיד בחניה (דיימלר)
מרצדס בנץ אוטובוס העתיד בתחנה בקו השירות החדש בהולנד (דיימלר)

אוטוניוז, 29.08.2016 – מרצדס בנץ החלה להפעיל לפני מספר שבועות את אוטובוס העתיד, Future Bus, בשירות BRT סדיר במסלול באורך 20 ק"מ בין שדה התעופה סכיפול לעיר הארלם, הולנד. מרצדס מתכננת הצגת אוטובוס חשמלי רק ב-2018, כך שהאוטובוס שהוצג כעת מונע במנוע בעירה פנימית ותפעולו הוא חצי אוטונומי במערכת שמרצדס מכנה CityPilot.

מערכת ה-CityPilot מבוססת על טכנולוגיה שמרצדס הציגה כבר לפני שנתיים על משאית האקטרוס, Highway Pilot. מאז עברה המערכת שדרוג והתאמה לפעולה בסביבה עירונית. המערכת מסוגלת לזהות רמזורים, מתקשרת איתם כדי לחצות את הצמתים עליהם הם שולטים. בנוסף המערכת מסוגלת לזהות הולכי רגל ולבלום באופן אוטונומי.

המערכת מוזנת מכ-10 מצלמות ווידיאו הסורקות 360 מעלות סביב לאוטובוס ומכשירי רדאר לטווחים ארוכים וקצרים המבקרים את הדרך שלפני האוטובוס. כל הנתונים, כולל נתוני GPS, מותכים ויוצרים תמונת מיקום מדויקת בדיוק של סנטימטרים לדברי החברה. המסלול שבו עובר האוטובוס מהווה אתגר, לדברי מרצדס, מאחר שהוא מפותל, יש לאורכו צמתים מרומזרים והוא עובר במנהרות.

האוטובוס עוצר במדויק בתחנות, פותח וסוגר את שתי הדלתות המרכזיות הגדולות ורק אז מתחיל לנוע. לדברי מרצדס לאורך כל המסלול הנהג אינו צריך כלל ללחוץ על דוושות הגז או הבלמים ועליו רק לאחוז בהגה כאשר מגיעה תנועה מלפנים "בהתאם לחוקי התנועה."

האוטובוס מבוסס על הסיטארו, דגם וותיק במרצדס, ומצויד במנוע OM 936, מנוע שישה צילינדרים בשורה שהספקו 299 כ"ס ומותקן בחלק האחורי שמאלי של האוטובוס. זהו מנוע מוזן דיזל, אבל יש גם אופציה למנוע גז טבעי, M 936 G שרמת הזיהום שלו, בייחוד של CO2 נמוכה יותר וגם הרעש נמוך יותר.

עיצוב הפנים של האוטובוס מצטיין בניסיון להציג מראה פנים מודרני יותר עם מושבים דמויי אמבטיות, עמודי אחיזה מתפצלים לתיקרה ותאורה המוטמעת בתקרה.

גם מבחוץ לאוטובוס קווים זורמים המשווים לו מראה אוירודינמי. הכניסה לאוטובוס מתבצעת משתי דלתות רחבות מאד הנמצאות במרכזו והנהג יושב מול לוח מחוונים מינימלי.

תנופה ל-BRT

עם הדגם 'אוטובוס העתיד' מרצדס רוצה לתת תנופה לקונספט ה-BRT. מומחים של החברה מייעצים לרשויות ולחברות תחבורה ציבורית על הכדאיות ועל התכנון הרצוי של מערכות כאלה שבמקומות שונים משרתות מטרות שונות. לחברה צוותים מומחים שהעיקרי שבהם יושב בשטוטגרט ואחרים פועלים ברזיל, מכסיקו ודרום אמריקה המזה"ת ואסיה.

היועצים בוחנים את מבני התכנון הארובני ואת התנהגות הניידות של האוכלוסיה ולוקחים בחשבון גם תשתיות קיימות ומערכות תחבורה קיימות לפני שהם מייעצים כיצד לשלב BRT בתשתית תחבורה קיימת. שיטת היישום משתנה בהתאם לצרכים. במגה-סיטי של דרום אמריקה ובמזה"ת מערכות אלה משמשות כתחליף למערכות מטרו שלא קיימות או שצפיפותן אינה מספקת ובערים אירופיות הם משמשים כשירות תחבורה ברמה הגבוהה שנהגים מוכנים להמיר אותו בשימוש במכונית פרטית.

באיסטנבול, למשל, מופעלים 250 אוטובוסים מפרקיים המכונים CapaCity הנוסעים במסלולים ייעודיים ועוד 250 אוטובוסים מפרקיים מדגמי Citaro ו-Concerto המהווים את השלד העיקרי של התחבורה הציבורית במגהסיטי התורכית.

במרכז אירופה מערכות BRT משמשות בעיקר מערכות תחבורה מקומיות מהשוכנות למרכזי הערים.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*