מובילאיי / פרופ’ שעשוע שכח את ירושלים, אבל הנהיגה ברחובות ניו יורק מאתגרת פחות

  • מובילאיי שחררה קליפ נהיגה אוטונומית במנהטן ובקוינס.
  • פרופ’ שעשוע תיאר את הנהיגה ברחובות ניו יורק כמאתגרת ביותר.
  • בקליפ לא נראו הקשיים שפרופ’ שעשוע תיאר.

אוטוניוז, 29.07.2021 – במשך שנים נהג פרופ’ אמנון שעשוע, הבוס של מובילאיי, לתאר את ירושלים כעיר האולטימטיבית למבחני מערכות נהיגה אוטונומית. “אם הצלחת בירושלים תצליח בכל מקום,” ציטוט מהזיכרון, שפרופ’ שעשוע היה נוהג לומר, לא בעבר הרחוק. אולם בניו יורק סיטי, בשיחה בת כ-40 דקות עם נציגי מדיה ואנליסטים, פרופ’ שעשוע לא הזכיר את ירושלים ולו פעם אחת. פתאום רחובות ניו יורק הפכו לסביבת הנהיגה הקשה והמאתגרת. ירושלים יוק.

תמונות מסך מתוך המצגת של פרופ’ שעשוע, המכונית האוטונומית ברחובות ניו יורק

“אני לא אומר שניו יורק היא המאתגרת ביותר בעולם,” אמר שעשוע אחרי שתיאר את הקשיים בעיר. “אבל אם אתה יכול לכבוש את ניו יורק, אתה יכול לכבוש את טוקיו. גם תל אביב מאתגרת מאוד. חלקים מאד גדולים בעולם כדי להיות מסוגל לפרוס נהיגה אוטונומית. אם אתה כובש שכונה מאד מאד פשוטה בשטח פשוט מאוד, אז זה מגביל את יכולת הגדילה (scalability) שלך, אתה באמת צריך להיות מסוגל לבדוק או להתמודד עם מבחנים ואזורים קשים.”

האסטרטגיה הזו היא כיום אסטרטגיית הליבה של מובילאיי: לבצע ‘סקאיילינג’ לאתרים שבהם מפעילה החברה כלי רכב. באופן כזה החברה צוברת קילומטרז’ נמוך מאד בניסויי עולם אמיתי, גם משום שהיא מפעילה צי מצומצם ביותר של כלי רכב, ומהמרת, יש להניח, על שימוש אינטנסיבי במערכות סימולציית נהיגה אוטונומית שמפתחות חברות שונות.

ניו יורק

“הייתי אומר, שהשימוש בניו יורק כמבחן עומק עבור AV הוא מאד מאד מאתגר,” אמר פרופ’ שעשוע. “ואני חושב שלא פלא שאנחנו סוג של הראשונים שבאמת עושים מבחני עומק בניו יורק.”

רחוב ניו יורקי כמעט מוזנח לאורך נתיב נסיעת המבחן (צילום מסך)

פרופ’ שעשוע מנה את הקשיים שבנהיגה אוטונומית בניו יורק. “קודם כל הולכי רגל, ו-jaywalking, בניו יורק סיטי הם באמת סוג בפני עצמו,” אמר פרופ’ שעשוע. “הולכי הרגל לא מכבדים את הכללים. כשאני בקליפורניה או בכל מקום אחר בעולם, אם יש תאורה אדומה, אני לא חוצה, בניו יורק אתה צריך לחצות ימינה. זאת ניו יורק, נכון? אז יש לך ג’אייואלקרס, הולכי רגל, ויש לך טונות כאלה. זהו אתגר אחד גדול. התנהגות נהיגה. אנשים כאן לא מאד אגרסיביים. אני אגיד אסרטיביים, מאד מאד אסרטיביים. ואני חושב שמכיוון שרוב הנהגים כאן הם נהגים מקצועיים, בין אם הם אובר, ליפט, מוניות וכן הלאה, הם נוהגים כי הם צריכים להתפרנס. אין להם זמן להשקיע כדי להיות מנומסים. כך שסוג התרבות כאן הוא אגרסיבי מאד, כאשר התנועה פקוקה. זה לא כמו בכל מקום אחר בארה”ב, אנשים נוטים להתלונן על בוסטון, אבל ניו יורק הרבה יותר גרועה מהבחינה הזאת. נסיעה בלילה, זיהום אור, אבל אין כאן לילה בעיר, במיוחד כשמדברים על מערכת המצלמות. חניה כפולה, יש לך חניה כפולה בכל מקום.”

פרופ’ שעשוע רצה לחזק את דבריו בקליפ לא ערוך של נהיגה אוטונומית שנמשכת כ-40 דקות במכונית פורד פיוז’ן הייבריד, שמובילאיי שחררה תוך כדי שהוא נשא את דבריו. צפיתי בו.

במשך כ-40 דקות הקליפ המכונית, שעברה מהקוינס למנהטן דרך ה’קוינס מידטאון טונל,’ עמדה כ-20 דקות ברמזורים ובשאר הזמן התקדמה בקצב ממוצע להערכתי כ-20 קמ”ש. כלומר בסך הכל המכונית גמאה כ-8-10 ק”מ. לאורך אותם קילומטרים המכונית כמעט ולא נתקלה בכל המכשולים שפרופ’ שעשוע תיאר כמאפיינים את רחובות ניו יורק סיטי. הולכי הרגל ש”לא מכבדים את הכללים,” כפי שתיאר אותם פרופ’ שעשוע וה-jaywalkers, כלל לא הופיעו בקליפ בוודאי, לא ב”טונות.” מי שחצו את הכבישים עשו זאת במעברי חצי מרומזרים. ברחובות בהם נסעה המכונית כמעט שלא נראו הולכי רגל. תנועת המכוניות ככלל הייתה דלילה, למעט צווארי בקבוק אחדים שבהם המכונית זחלה עם כל התנועה.

מכונית שחורה (משמאל) חוצה קו צהוב, עוקפת את המכונית האוטונומית שמתמודדת עם משאית בדאבל פארקינג (צילום מסך)

גם מכוניות אובר, ליפט או מוניות צהובות (למעט אחת) המחללות את כללי התנועה ונהגיהן ממהרים וחסרי מנוח, לדברי פרופ’ שעשוע, כשהופיעו בקליפ, לא נראו מבצעות עבירות או מתקדמות בחוסר התחשבות ותוך שבירת הכללים, כפי שטען פרופ’ שעשוע. לקראת סיומו של המסע נתקלה המכונית האוטונומית בשני מקרים של חניה כפולה, באחד מהם היא היססה האם לעקוף בגלל תנועה שבאה מלפנים, ושתי מכוניות אחרות, אנושיות, מיהרו לעקוף אותה תוך כדי שהן חוצות קו רציף ויוצרות מצב של כמעט תאונה. במקרה אחר המכונית האוטונומית זיהתה היטב חניה כפולה, עקפה אותה מימין, וביצעה פניה שמאלה. מרשים.

הולכי רגל חוצים רחוב באופן נורמטיבי. תיאורי הבלהות של פרופ’ שעשוע אודות הולכי רגל המתפרצים לרחוב לא נראו בקליפ (צילום מסך)

מסקנות

מובילאיי בחרה להראות קליפ שצולם באחד האזורים הנוחים ביותר לתנועה בניו יורק (בהנחה שהתיאורים של פרופ’ שעשוע על הקשיים אינם מפורזים). מערכת הנהיגה האוטונומית, אפשר לשער, הכירה היטב את הנתיב, גיאופנסד, אחרי שעברה אותו במבחנים קודמים מספר פעמים. לא היתה בקליפ נהיגת לילה (פרופ’ שעשוע התלונן על ‘זיהום’ תאורת הלילה) ומכשולי בניה, שפרופ’ שעשוע שטען שקיימים בניו יורק כמעט כל 100 מ’, ומקשים על המיפוי, לא נראו אף הם. המכונית עברה במנהרה ארוכה אחת, כ-2 ק”מ, וזחלה אותה במהירות גבוהה יחסית, 20-25 קמ”ש.

מובילאיי נוקטת באסטרטגיית מבחנים שונה מאשר מתחרותיה, בדיוק כשם שהיא מפתחת טכנולוגיית עיבוד נתונים שונה משל המתחרות. אולם מותר לתהות האם נסיעה במהירות ממוצעת 20 קמ”ש ברחובות ניו יורק סיטי, ת”א, ירושלים או כל מרכז אורבני אחר, וכשלפחות חצי מהזמן עובר בעמידה ברמזורים ובפקקים, והחצי השני בזחילה, היא הדרך האופטימלית לפיתוח מערכת נהיגה אוטונומית.

כותרות אחרונות

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!