מובילאיי / הדרך לנהיגה אוטונומית מורכבת, מפותלת, ארוכה, רבת חזיתות

  • ללא אף יצרנית רכב לצידה מובילאיי מתקדמת לכיוון נהיגה אוטונומית.
  • במידה ולא תפעיל שירות רובוטקסי באופן עצמאי רווחיות התוכנית העסקית תפגע.
  • בינתיים פועלת בתחום הרובוטקסי באמצעות ארגונים אחרים.

אוטוניוז, 01.11.2021 – “הובלת המהפכה בנהיגה עצמית דורשת לא פתרון אחד, מתאים לכל אחד, אלא מגוון רחב של פתרונות ניידות, המסוגלים להביא את הפוטנציאל שמשנה את החיים של טכנולוגיות אלה לכולם, בכל מקום, בכל דרך,” נכתב בבלוג שפרסמה מובילאיי בתחילת ספטמבר, במקביל לתערוכת ה-IAA במינכן, בה חשפה החברה מערכת רובוטקסי L4, מורכבת על קרוסאובר של ניאו, יצרנית רכב סינית.

לא מקרי הוא שהטקסט נכתב ע”י מובילאיי. בשנים האחרונות מובילאיי פועלת בחזיתות מרובות לפיתוח והפצת מערכות נהיגה אוטונומית. החברה הבת של אינטל חתמה על שיתופי פעולה שונים להתקנת מערכות נהיגה אוטונומית עם יצרניות רכב שונות; הפעלת ציי רובוטקסים; שימוש באפליקציות לרובוטקסים; פיתוח חיישנים, כרדאר וליידאר, שיאפשרו נהיגה אוטונומית, וכל זאת לבד מהמשך פיתוח צ’יפים ותוכנה, ל-ADAS, שהיו בליבת עיסוקיה מראשית; שותפות מסוימת בפיתוח פלטפורמה לכלי רכב חשמלי אוטונומי עם קבוצת טיר 1 גרמנית. כל אלה הן פעילויות נרחבות, מורכבות, הדורשות כוח אדם מיומן בהיקפים גדולים ויכולות כספיות ניכרות.

טכנולוגיה

מובילאיי בחרה לפתח טכנולוגיית נהיגה אוטונומית שונה באופן מובהק משל חברות אחרות. המערכת מבוסס על שתי תת מערכות חישה, האחת לראיה והשניה מבוססת רדאר וליידאר. הדאטה שזורם ממערכות אלה, מעובד לראיה היקפית של כלי הרכב, כאשר כל אחת מהמערכות, ובייחוד מערכת הרדאר/ליידאר, מספקת יתירות למערכת.

ארכיטקטורת Mobileye Drive מערכת נהיגה אוטונומית לרכב מסחרי רמה 4-5 (מובילאיי)

לא ברור מדוע מובילאיי בחרה ללכת בכיוון טכנולוגי שונה מזה של כל התעשייה. זהו הימור שיכול להתגלות כמוצלח, אבל אם יתברר כמוצלח פחות החברה תמצא את עצמה בעמדת נחיתות מול חברות אחרות. גם לא ידוע באיזו ‘סופר קומפיוטר’ מובילאיי משתמשת כדי לעבד, לנתח ולקבל החלטות באמצעות תוכנת הנהיגה האוטונומית.

כלי רכב

כלי הרכב הראשון שבו אמורה להיות מותקנת מערכת נהיגה אוטונומית של מובילאיי הינו ב.מ.וו iX, קרוסאובר שהשקתו צפויה השנה. כאשר הוכרזה הברית בין ב.מ.וו למובילאיי ואינטל, לפני חמש שנים, כלי הרכב החדש אמור היה להיות אוטונומי לגמרי, אולם בפועל הוא יהיה בין רמה 2 ל-3. אפטיב. מאז דלפי שיתפה פעולה עם מובילאיי בניסוי מכוניות אוטונומיות בלאס ווגאס עם כלי רכב של ב.מ.וו. מאוחר יותר רכשה מובילאיי יחידות בודדות של פורד פיוז’ן הייבריד, שהפך להיות דגם העבודה וההדגמה העיקרי של החברה, אולם ככל הידוע ללא כל שיתוף פעולה מצד פורד, המקדמת תוכנית נהיגה אוטונומית נפרדת. (המהלך אינו קשור לחוזה שנחתם בין פורד למובילאיי בשנה שעברה, שלפיו תספק מובילאיי לפורד מערכות ADAS, רמה 1 ו-2, שימותגו בתוך המכונית כמובילאיי, לכל הדגמים החדשים של פורד.) הפורד פיוז’ן הוותיק עובר השנה בערים שונות בעולם, כדי להדגים את יכולות המערכת. פולקסווגן היתה בתמונה לזמן קצר, אולם הפרויקט, שאמור היה להתבסס על ה-ID Buzz, ככל הנראה לא יצא אל הפועל, אחרי שקבוצת הרכב הגרמנית החליטה לפעול במסלול נפרד. התחליף, לעת עתה הן מכוניות של ניאו, מותג רכב סיני צעיר.

מובילאיי נאלצת להשתמש בכלי רכב שונים מאחר שעד היום היא לא יצרה שיתוף פעולה אסטרטגי עם יצרנית רכב, בדומה לשיתופי פעולה קיימים. מושונאל, המיזם המשותף של אפטיב וקבוצת יונדאי, הציג לאחרונה איוניק5 כבסיס לרובוטקסי, שיופעל החל מ-2023; ג’י.אמ הציגה את הבולט EV ואת האוריג’ין, ככלי הרכב הראשונים והבסיס להפעלת צי רובוטקסים החל בשנה הבאה, שב-2030 יגיע למיליון כלי רכב; קבוצת פולקסווגן הציגה את ה-ID Buzz, היורש החשמלי והרוחני של הטרנספורטר T1, המפותח בשיתוף פעולה עם ארגו AI, שאמור לשמש פעילות רובוטקסי שהחברה תפעיל; ואיימו, בדומה במקצת למובילאיי, משתפת פעולה עם יצרניות רכב אחדות ומתקינה מערכות נהיגה אוטונומית על קרייזלר פסיפיקה הייבריד ויגואר I-PACE, כלי רכב חשמלי, ולשם כך אף הקימה מפעל שבו מותקנות המערכות על כלי הרכב; יאנדקס, קבוצת טכנולוגיה רוסית המפתחת מערכת נהיגה אוטונומית, התקינה את המערכת שלה על כלי רכב שונים, ונראה ששיתוף פעולה עם קבוצת יונדאי מתפוגג.

למובילאיי שיתופי פעולה כמעט רבים מספור. כיום היא מציגה את ניאו כשותפה עיקרית לפיתוח מערכת נהיגה אוטונומית לרובוטקסים; סטרטאפ בשם Udelv, המפתח כלי רכב לשילוחים, יעשה שימוש במערכת מובילאיי דרייב בתוך מספר שנים; לאחרונה הודיעה על שיתוף פעולה עם שאפלר, קבוצת הטיר 1 הגרמנית, בפרויקט שיעשה שימוש בשאסי חשמלי של שאפלר ומערכת נהיגה אוטונומית של מובילאיי. אולם עדיין לא ברור לאיזה כלי רכב. לא פורסם שם החברה שתפתח ותייצר את גוף המכונית. כל אלה באים על גבי מכירות נרחבות של מערכות ADAS, אולם שמהן לא נובעת התקדמות למערכות נהיגה אוטונומית עם אותם לקוחות.

שיתופי הפעולה הרבים מטילים מן הסתם לא רק מעמסה פיננסית, אלא גם מעמסה הנדסית לא פשוטה על מובילאיי, שמהנדסיה, ביחד עם עמיתיהם מהחברות השונות, אמורים להתאים את מערכת הנהיגה האוטונומית לכלי הרכב השונים. מערכת כזו, מן הסתם, צריך להתאים לכל דגם באופן פרטני, ולבצע ניסויי סימולציה ושטח לפני הפעלה בשטחים פתוחים והפעלה מסחרית.

ניהול צי רכב

לצד זה על מובילאיי לפתח גם יכולת של ניהול צי רובוטקסים, או להעביר את המלאכה לצד שלישי. אולם הפעלת ציי הרכב ע”י צד שלישי תקטין משמעותית את רווחיות המיזם כולו. דן אמאן, הבוס של קרוז, הציג בחודש שעבר את תוכנית הפעולה, גרנדיוזית עד בלתי ריאלית יש לציין, של קרוז, שבמרכזה הפעלת צי רובוטקסים של מיליון כלי רכב ב-2030, שאמור לייצר הכנסות בסך 50 מיליארד ד’ ולפעול ברווחיות גבוהה; קבוצת פולקסווגן פועלת אף היא בכיוון זה, הקימה את הסטרטאפ מויה, המפעיל תחבורה שיתופית בהיקפים קטנים לעת עתה, והגישה לאחרונה הצעת רכישה ליורופקאר, חברה בעלת תשתיות לתפעול ציי רובוטקסים בהיקפים גדולים. בכנס משקיעים בנובמבר 2019 הציג פרופ’ שעשוע את הפעלת ציי רובוטקסים כאחד מ”קווי העסקים של מובילאיי,” תחום שבו לפי המצגת ה-TAM עומד על 160 מיליארד ד’ בשנה. אולם במידה ומובילאיי תחליט לוותר על פעילות הפעלת ציי רכב, ותעביר אותה לצדדים שלישיים, היא תפסיד חלק גדול מההכנסות והרווחים, אותם חזה פרופ’ שעשוע במצגות בעבר.

בספטמבר הודיעה מובילאיי על שיתוף פעולה עם סיקסט גרמניה בהפעלת שירותי רובוטקסי ניסיוניים. מובילאיי תספק את כלי הרכב ואפליקציית הפעלה של מוביט. כאשר פעילות זו תהפוך למסחרית, החלק הארי של ההכנסות צפוי לזרום לקופת סיקסט.

ניאו ES8 עם מערכת נהיגה אוטונומית של מובילאיי בתערוכת מינכן (צילום מסך)

בישראל מובילאיי אמורה היתה לקבל שירותי תפעול למיזם הרובוטקסי מצ’מפיון מוטורס, אולם בעקבות התפרקות שיתוף הפעולה עם פולקסווגן, עליה יהיה למצוא שותפה אחרת. הימור על קבוצת שלמה אינו בלתי מבוסס, לא מעט בגלל שיתוף הפעולה של שלמה עם סיקסט הגרמנית. שלמה הינה הזכיינית של סיקסט בישראל. בשלמה לא ענו לשאלות בעניין.

ביפן סיכמה מובילאיי על שיתוף פעולה עם Willer, מפעילת תחבורה ציבורית, להפעלת שירותי MaaS, שהפעלתם הניסיונית תוכננה ל-2021; בצרפת פועלת מובילאיי בשיתוף פעולה עם טרנסדב, ענקית תחבורה ציבורית, וקבוצת לוהר, המפתחת שאטלים אוטונומיים; טראנסדב תעשה שימוש באפליקציה שלה ולא בזו של מוביט; בארה”ב, מדינת הבית של אינטל, מובילאיי טרם הודיעה על כל שיתוף פעולה מסחרי משמעותי, למעט חוזה עם חברה שאמורה לספק לה שירותי כרטוס, שיתכן שאחרי רכישת מוביט כבר אינם דרושים.

אפליקציות

אפליקציות הן אמצעי הקישור בין לקוחות ורובוטקסים; כל חברה המפעילה רובוטקסים מפתחת אפליקציה משלה כדי לקשור אליה לקוחות. לכן במידה ומובילאיי לא תפעיל ציי רכב באופן עצמאי ייעשה גם שימוש מועט באפליקציית מוביט, שבה השקיעה אינטל 915 מ’ ד’. בראיון לידיעות אחרונות בחודש שעבר, אמר פרופ’ שעשוע שלמובילאיי תוכניות גדולות עבור מוביט, אולם לא פירט.

מוביט נרכשה בתחילת עידן הקורונה, בדיוק בשלב שהמודל העסקי שלה קרס, עם קריסת התחבורה הציבורית בעולם. כיום מוביט מפתחת עבור מובילאיי אפליקציה לתפעול רובוטקסים, אלא שכיום יש אפליקציות רבות כאלה, כאשר כל חברת תחבורה שיתופית או מפעילת תחבורה ציבורית, מפתחות אפליקציות כדי לקשור אליהן לקוחות.

ישראל

מובילאיי מתכננת הפעלת שירות רובוטקסי בישראל. בתחילה החברה אמרה שההפעלה תהיה ללא נהג, אולם בתקופה האחרונה נסוגה בה מהצהרה זו. כאמור על החברה יהיה לאתר חברה שתפעיל עבורה את השירות, במידה ותבחר שלא לעשות זאת באופן עצמאי, אולם לבד מכך יהיה עליה להשיג אישור ממשרד התחבורה להפעלת מוניות. יתכנו פתרונות אחדים למצב הזה, למשל חיבור עם חברת מוניות, אולם לא ידוע אם זה הכיוון ולא ברור אם יהיו חברות מוניות שישמחו לסייע לחברה שכל מטרתה היא, בסופו של דבר, לחסל את פרנסתם של נהגיה.

כותרות אחרונות

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*