הפיקס היומי: התחיה של פרננדו אלונסו

  • פרננדו אלונסו מגיע לאינדי 500 עם סיכויים לנצח בו כרוקי.
  • יזנק מהמקום החמישי אחרי מקצי חימום ומקצה דירוג טוב.
  • לא יצליח לחקות את הישגו של ג'ים קלארק, שניצח באינדי 500 ב-1965 וגם זכה באליפות העולם בפורמולה 1 באותה עונה.
פרננדו אלונסו בצילום מהמסלול בברצלונה בגרנד פרי הספרדי. באינדיאנפוליס הזדמנות לחזור למרכז הבמה (מקלארן)
פרננדו אלונסו בצילום מהמסלול בברצלונה בגרנד פרי הספרדי. באינדיאנפוליס הזדמנות לחזור למרכז הבמה (מקלארן)

אוטוניוז, 24.05.2017 – מחר זה מתחיל או בעצם כבר התחיל בסוף השבוע שעבר, סוף השבוע הגדול ביותר של הספורט המוטורי בשנה: הגרנד פרי של מונקו והאינדי 500, שניים מארועי המכוניות הוותיקים, המפורסמים ועדיין היוקרתיים ביותר בהיסטוריה. הראשון נערך לראשונה לפני 88 שנה ב-1929 והשני הקדים אותו לפני ב-18 שנה ונערך לראשונה ב-1911.

לאורך כל ההיסטוריה שני האירועים האלו נעו בשנים קווים מקבילים. הראשון היה למרוץ הפורמולה 1 האיטי ועוצר הנשימה ביותר בכל שנה, והשני מהמרוצים המהירים ביותר. הראשון מתנהל ברחובות עיר צרים וצבעוניים בצל עצים ובתי דירות גבוהים, השני באתר מרוצים אפור שמסלולו רחב; הראשון הוא תמצית הספורט המוטורי האירופי, השני תמצית הספורט המוטורי האמריקני. מעט מאד חיבורים אפשר למצוא ביניהם. השנה נמצא חיבור מרתק, פרננדו אלונסו.

מגיע בתנופה

הקפת הדירוג של אלונסו לפני פחות משבועיים לגרנד פרי הספרדי היתה מהקפות הדירוג הגדולות של התקופה האחרונה. בגיל 35, 11 שנים אחרי שהוכתר בפעם השניה והאחרונה כאלוף עולם, אלונסו לא נשבר, למרות שיכולתו הפוליטית לאורך קריירת הפורמולה 1 הארוכה היתה דלה במקרה הטוב והוא נחת בקבוצה הלא נכונה בזמן הלא נכון כמעט לאורך כל הקריירה.

אבל הפעם, לפחות למרוץ אחד, הוא נחת בקבוצת צמרת, קבוצת האינדיקאר Andretti Autosport, ועימה הוא מקווה, כרוקי, לנצח במרוץ, אליו יזנק מהמקום החמישי.

אלונסו, כמובן, אינו נהג הפורמולה 1 הראשון העושה את המעבר לאינדיקאר. בשנות ה-50' האינדי 500 היה חלק מאליפות העולם בפורמולה 1, אולם הקבוצות והנהגים האירופים לא טרחו להגיע למרוץ האמריקני והאמריקני כמובן שלא יכלו להתחרות עם מכוניותיהם במרוצי מסלולים אירופים.

ג'ים קלארק בלוטוס 38 לפני הזינוק לאינדי 500 1965, שבו הוא ניצח בניסיון שלישי בבריקיארד. משמאל קולין צ'פמאן לוחש עצה (פורד)
ג'ים קלארק בלוטוס 38 לפני הזינוק לאינדי 500 1965, שבו הוא ניצח בניסיון שלישי בבריקיארד. משמאל קולין צ'פמאן לוחש עצה (פורד)

ג'ימי קלארק בלוטוס של קולין צ'פמאן, התחרה באינדי 500 לראשונה ב-1963, בפעם הראשונה שמכונית עם מנוע מרכזי נראתה במרוץ, וגם היה מנצח בו, אלמלא נמנעו פקחי המרוץ מלשלוף דגל שיורה לפארנלי ג'ונס לפנות את המסלול, אחרי ששמן דלף ממנוע מכוניתו. קלארק סיים שני במרוץ הבכורה בבריקיארד ובסוף אותה שנה הוכתר לראשונה כאלוף עולם בפורמולה 1.

ב-1965 קלארק היה לנהג האירופי הראשון שניצח במרוץ ב-45 שנה וגם הראשון שניצח במכונית עם מנוע מרכזי (פורד(
ב-1965 קלארק היה לנהג האירופי הראשון שניצח במרוץ ב-45 שנה וגם הראשון שניצח במכונית עם מנוע מרכזי (פורד)

קלארק חזר לבריקיארד גם ב-1964 ופעם זינק מהפול פוזישן אבל פרש לפני חצי המרוץ, הנמשך 200 הקפות, בגלל פגיעה במתלה. ב-1965 הוא זינק מהמקום השני (בכל שורה על הגריד ניצבות שלוש מכוניות) והפעם השלים נצחון אחרי 200 הקפות, מהן הוא הוביל ב-190, הישג נדיר במיוחד. בסופה של 1965 זכה קלארק באליפות העולם בפורמולה 1 וזאת למרות, שכמו אלונסו ב-2017, הוא נאלץ להחמיץ את הגרנד פרי של מונקו. אבל שישה נצחונות מתשעה מרוצים אליהם זינק הספיקו כדי להכתירו כאלוף עולם בפעם השניה. זו ככל הנראה היתה הפעם היחידה שבה מנצח האינדי 500 היה גם אלוף עולם בפורמולה 1 באותה שנה.

לאלונסו ב-2017 אין זיכוי לחזור על הישג זה, אבל יש לו אפשרות וסיכוי מסוים לנצח באינדי 500 ביום ראשון הקרוב. מקצי האימון והדרוג שלו היו מצוינים והוא התרגל במהירות לתנאים הייחודיים של הבריקיארד. אבל הוא עדיין לא התחרה בסביבה כל כך צפופה ועמוסה. אבל כשם שעקומת הלימוד שלו בשבועיים האחרונים היתה חדה מאד היא תהיה חדה מאד גם בזמן המרוץ.

אחרי שנים אחדות מחוץ לזרקורים, בקבוצה שירדה מגדולתה, אלונסו יכול לחזור בגדול.

קלארק בלוטוס 38 שנת 1965, צ'פמאן כורע משמאל מאחור וקבוצת מכונאים עומדים בשורה. התמונה צולמה ככל הנראה לפני המרוץ (פורד)
קלארק בלוטוס 38 שנת 1965, צ'פמאן כורע משמאל מאחור וקבוצת מכונאים עומדים בשורה. התמונה צולמה ככל הנראה לפני המרוץ (פורד)

הפיקס היומי הוא מדור יומי (5 ימים בשבוע, א'-ה') העוסק בספורט מוטורי. המדור יתפרסם ב-19:00.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*