- הכנס השנתי ה-40 להנדסת רכב ותחבורה חכמה משך מאות משתתפים.
- הרצאות בתחומים מגוונים מחשמל, מימן ועד ניהול רמזורים.
- תצוגה מרשימה של אוטובוסים חשמליים.
אוטוניוז, גני התערוכה ת״א 17.06.2023 – בנוכחות מאות משתתפים נערך ביום חמישי האחרון הכנס השנתי ה-40 להנדסת רכב ותחבורה חכמה של לשכת המהנדסים בישראל. בכנס נערכו תשעה מושבים בנושאים שונים, ועוד מושב מליאה, שבהם הועברו הרצאות וסקירות בתחומי טכנולוגיות חשמול, נהיגה אוטונומית, רגולציה תחבורה חכמה ועיר חכמה. בתערוכה שנערכה כחלק מהכנס, הוצגו בעיקר אוטובוסים חשמליים ע״י יבואניות אחדות ובהן פנדן, גולדן דרגון, מאיר, שלמה מוטורס ו-UTI. יבואנית ABB, נותנת החסות הראשית לכנס, חשפה עמדת טעינה חדשה בהספק 360 ק״ו, TERRA360. ממשאיות המימן שכלמוביל ייבאה לאחרונה, ושפעילותן מתחילה בימים אלה, לא נראתה אף לא אחת, אבל הושמעה הרצאה אודותן.
פסימיות או ריאליות
היום נפתח בסדרה של הרצאות מאת בכירים בצורה כזו או אחרת במשק הרכב המקומי, כשאת ההרצאות המרכזיות סיימו שני נציגים של חברות סיניות, שהובאו ע״י קבוצת בליליוס.
הכנס נפתח באווירה פסימית למדי, ויש מי שיגידו ריאלית, ביחס לתהליכי חשמול התחבורה הגלובליים המתרחשים בשנים האחרונות ועתידים להתחזק בשנים הקרובות. המהנדס עמנואל ליבן, נשיא לשכת המהנדסים בישראל, טען בהרצאתו, שאין יתרון גדול בחשמול באמצעות סוללות, מאחר שבסופו של בתהליך, המתחיל בייצור חשמל בתחנות ייצור חשמל ומסתיים בגלגל המכונית, היעילות האנרגטית גבוהה אך במעט, אם בכלל (מדיזל היא אפילו נמוכה) משימוש במנוע על דלקים פוסיליים. ליבן הטיף ליישום כולל של תחבורת מימן, טען שמשק החשמל הישראלי אינו ערוך כיום להצפה של מכוניות חשמליות; הסביר שהעלות הנמוכה של אנרגיה למכונית חשמלית כיום היא רק תוצאה של עידוד ממשלתי, כשבשלב זה לא מוטל מס על אנרגיה חשמלית לתחבורה, ושהדבר ישתנה בעתיד. לדבריו היתרון בשימוש במימן נובע גם ממשך התדלוק הקצר. ״במימן לוקח כמה דקות [לתדלק] במקום למלא מצבר בשעתיים, ואנחנו צריכים לפצח את זה, כדי שנוכל להשתמש במימן,״ אמר ליבן. ״אני חושב שלא צריך להמשיך עם חשמל, ולהתחיל להשתמש במימן וצריך לעבור את המחסום של העלויות ואחסון. ברחבי העולם יש כבר תחנות של מילוי מימן כמו טויוטה. הממשלה צריכה להחליט על מדיניות ואין שום מדיניות בנושא זה.”
גלריה מהכנס השנתי ה-40 להנדסת רכב ותחבורה חכמה (אוטוניוז)
חשמל
נורית גל, לשעבר סגנית ליו״ר רשות החשמל ומומחית בתחום, סתרה את דבריו של ליבן על משק החשמל, כשאמרה שהמשק נמצא במצב טוב לקראת ריבוי כלי רכב חשמליים, במידה וכל בעלי המכוניות החשמליות יעשו שימוש בטעינה מנוהלת. במצב כזה, לדברי גל, שהתבססה על סקר מדגמי של הרגלי צריכת חשמל של בעלי כלי רכב חשמלי, המשק יצטרך להוסיף יכולת ייצור חשמל של 200 מגהוואט, כחצי תחנת ייצור חשמל, בעוד שללא טעינה מנוהלת המשק יהיה צורך להוסיף כושר ייצור של 1,000 מגהוואט עד 2030. שימוש במכונית חשמלית אחת, העריכה גל, יגדיל את צריכת החשמל של משפחה ב-עשרות אחוזים, מכ-5,000 קו״ש לשנה כיום לכ-8,000 קו״ש.
רגולציה מתקדמת
עינת סגל, מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, תארה את פעילות הרגולציה של המשרד והתאמתה להתפתחויות המהירות בתחום האוטומוטיבי, הן בתקינת כלי רכב חדשים והן בהתאמת הרגולציה לצרכים של סטרטאפים המבקשים לבצע ניסיונות שונים, כולל על כבישים ציבוריים בכלי רכב אוטונומיים, או באמצעים לכלי רכב אוטונומיים. לדבריה המשרד ביצע חקיקה ורגולציה באופן מהיר ויוצא דופן. ״כמדינה מתקדמת אנחנו רוצים לשפר תדמית ישראל כמדינת הייטק,״ אמרה סגל. לדבריה כיום נוסעות על הכבישים עשרות מכוניות אוטונומיות בניסויים של מספר חברות. את שמות החברות היא לא חשפה, אבל יש לשער שלפחות שתיים מהן הן מובילאיי ואימג׳רי.
סגל אמרה שהמשרד בוחן כעת את התקינה המאפשרת ייבוא של 400 כלי רכב שאינם עומדים בתקינה אירופית מלאה, נוהל שהונהג במיוחד כדי לאפשר יבוא כלי רכב מסין. האגף בוחן את הצלחת הנוהל הזה בפרמטרים שונים, הן בהיקף היבוא, מספר היבואניות שלקחו בו חלק והצלחתם של כלי הרכב.
ITS
הכנס השנתי נערך בשיתוף פעולה עם ITS ישראל, הארגון המקומי לתחבורה חכמה, בראשו עומד ישראל רום, שגם הינחה מושבים בכנס. את המושבים הנוספים הינחו, בין השאר, אינג׳ שמואל בן-ארי, השותף לארגון הכנס כבר עשרות שנים; אינג׳ דן הרמן, העומד בראש התמחות הנדסת רכב במכללה האקדמית אפקה, שאחדים מתלמידיו הציגו בכנס פרויקט מכונית סולארית שפותחה ויוצרה במכללת אפקה.
כותרות אחרונות
- דגם חדש / שיואומי SU 7 Ultra גרסת מציעה ביצועים גבוהים, מהירות שיא
- בלוג העורך / אילון מאסק המנצח הגדול בבחירות לנשיאות ארה״ב. עכשיו הוא יבקש את התמ...
- מובילאיי / הסכם עם ליפט להפצת רובוטקסים לציי רכב בצפון אמריקה
- אוטובוסים 10/2024 / ירידה במסירות אוטובוסים, גידול במיניבוסים
- טויוטה Q3/2024 / ירידה ברווחים, תוצאות טובות מהצפוי, עליה קלה במניה
- רישומים / התפלגות לפי ערוצי שיווק 10/2024 (טבלה)
- בלוג העורך / בגידת נתניהו והפקרת אזרחי המדינה מחייבת השבתת המשק
- משאיות / קבוצות וולוו, דיימלר טראק במיזם משותף למשאיות מוגדרות תוכנה
- השקה מקומית / כלמוביל משיקה את ג׳נסיס GV80, גם בגרסת קופה
- מסירות / משאיות 01-10/2024 (טבלאות)
תגובה