IAA 2023 / מנוע חשמלי ללא מגנטים, מערכות שאסי אלחוטיות – היעדים של ZF

  • קבוצת ZF מרכזת את מאמציה בחשמול, מערכות שאסי אלחוטיות.
  • חשפה מנוע חשמלי קומפקטי, ללא מגנטים.
  • הציגה אבטיפוס להגה חשמלי.
מנוע חשמלי קומפקטי, ללא מגנטים (ZF)

אוטוניוז, מינכן 18.09.2023 – קבוצת הטיר 1 ZF חשפה באירוע המוביליטי במינכן, שנערך החודש, מנוע חשמלי ללא מגנטים, ״אולטרה קומפקטי״ לדברי החברה, ובעל  צפיפות אנרגיה גבוהה, שלוש תכונות, שלדברי החברה, מבדלות אותו ומציבות אותו לפני התחרות. במהלך שיחה עם עיתונאים אמר יו״ר הנהלת הקבוצה, הולגר קליין, שהחברה מתמקדת היום בשני תחומי פעילות, חשמול כלי רכב, או e-mobility, ומערכות שאסי אלחוטיות (by-wire) ובהן הגה אלחוטי, בלמים אלחוטיים ומערכות מתלה אלחוטיות. הולגר לא התייחס כלל לנהיגה אוטונומית, ואמר שעבור פרויקט הרובוטקסי, ש-ZF פיתחה והציגה בשנים האחרונות, החברה מחפשת משקיעים.

מנוע חשמלי  בטכנולוגיית SSEM וללא שימוש במתכות נדירות (rare-earth) אינו פיתוח מהפכני, אולם עד כה מנועים כאלה היו גדולים וכבדים . לדברי ZF המנוע שפותח ע״י החברה הוא קטן וקומפקטי, כמנועים חשמליים בעלי מגנט (PMS) ליישומים דומים ובעל צפיפות אנרגיה גבוהה.

המנוע עדיין ברמה של אבטיפוס (ZF)

הפיתוח, שנמשך כ-15 חודשים, סיפר מתיאס ברינגר, מנהל פיתוח מערכות מתקדמות ומנועים חשמליים ב-ZF, התבסס על קיט מנוע חשמלי, אולם בוצע על הרוטור בלבד. ״העיקרון של מכונה מייצרת שדה מגנטי (excited machine) בנפרד הומצא כבר לפני 120 שנה. אז כולם עושים את זה, וזה די נפוץ בתוך התעשייה, וגם מחוץ לניידות,״ סיפר ברינגר. ״מה שמיוחד כאן, הוא שאנחנו מעבירים את האנרגיה מהרוטור באמצעות עקרון אינדוקטיבי. והשנאי האינדוקטיבי משולב בגל הארכובה של המנוע. אז זה ממש קומפקטי בתוך גל (shaft) הרוטור.״

נתונים

למנוע האבטיפוס הספק 230 ק״ו (308 כ״ס) ומומנט 400 נ״מ (40.7 קג״מ) אמר ברינגר (ZF לא פרסמה נתונים רשמיים), וניתן להגדיל את ההספק ע״י פיתוח של הסטטור מאותו קיט, אם כי לדברי ברינגר, ״אם אנחנו רוצים אותו עם 400 ק״ו  (536 כ״ס), למשל, עלינו לראות האם אנחנו יכולים להשתמש בסטטור מאותו קיט ולראות מה עלינו לעשות.״

המנוע, שזכה לכינוי I2SM יהיה מוכן לייצור סדרתי בתוך כשנתיים, לדברי קליין, הבוס של החברה. המגעים מתנהלים כבר עם מספר חברות כדי שירכשו אותו, אולם זה עדיין מוקדם להעריך מתי יהיו תוצאות למגעים. ברינגר העריך אף הוא. שהמנוע יגיעו לייצור סדרתי בתוך שנתיים עד שנתיים וחצי.

כותרות אחרונות

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*