Higer נגד BYD – תחרות טכנולוגיות אוטובוסים חשמליים סיניים ברחובות תל אביב בשנה הבאה

שתי טכנולוגיות של אוטובוסים חשמליים, אוטובוס מוזן מצברים ואוטובוס מוזן אולטרה קבלים, יופעלו בקו בתל אביב החל בשנה הבאה

אוטוניוז, יעקב צלאל, 22.11.2015 – ביום חמישי הקרוב (26.11), במסגרת הכנס השנתי של ארגן ITS ישראל, תחשוף מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב, את קו האוטובוסים החשמליים הראשון שיופעל בעיר. מספר הקו יהיה 525 ומסלולו יתנהל בדומה לקו 5, בין תחנת רידינג לתחנה המרכזית (מדן נמסר שמספר הקו יהיה 4, כך שמידע סופי עדיין אינו בנמצא). בקו יופעלו בשלב ראשון 5 אוטובוסים, 4 אוטובוסים חשמליים מוזנים ממצברים מתוצרת BYD הסינית, המיוצגת בישראל ע"י כלל מוטורס, ואוטובוס אחד תוצרת חברת Higer הסינית, המיוצגת ע"י פנדן תחבורה מתקדמת, שותפות בין חברת דן לחברה של האחים ווייס (לשעבר שותפים בנציגות ב.מ.וו בישראל), שהמנוע החשמלי שלו יוזן ממערכת של אולטרה קבלים.

האוטובוס של BYD הופעל באופן ניסיוני באזור גוש דן בשנתיים האחרונות וכבר לפני כחצי שנה ניתן אישור לרכישתו. מחירו של האוטובוס כ-400,000 דולר, בערך כפול ממחירו של אוטובוס רגיל עם מנוע דיזל. האוטובוס של Higer, מותג אוטובוסים סיני, שעדיין אין לו כל ייצוג בישראל, אבל משווק בכ-100 מדינות ברחבי העולם, מיובא לישראל לראשונה. הדגם שייקח חלק בפיילוט אמור להגיע לישראל בתחילת 2016. הפיילוט נדרש ע"י משרד התחבורה, מאחר שאוטובוס בטכנולוגיה זו טרם נוסה קודם לכן בישראל.

מצברים וקבלים

טכנולוגיית האולטרה-קבלים המיושמת באוטובוס של Higer, מאפשרת לאוטובוס טווח נסיעה של כ-20 ק"מ, שאחריה מבוצעת טעינה שנמשכת כ-5 דקות, בהתאם לכמות החשמל שנצרכה קודם לכן. באופן כזה יכול האוטובוס להשלים קו שאורכו קצר מהטווח המרבי של האוטובוס, להטעין את האוטובוס בתחנה יעודית, ולצאת לקו נוסף.

טכנולוגיית הקבלים אינה חדשה והיא מעין מראה הפוך של טכנולוגיית מצברים. בעוד שמצברים נטענים לאט ונפרקים לאט, והיחס בין כמות החשמל לנפח המצבר ומשקלו היא נמוכה יחסית, הרי שקבלים נטענים מהר, נפרקים מהר והיחס בין כמות החשמל לנפח המצבר ומשקלו הוא גבוה יחסית. קבלים והפיתוח המתקדם שלהם, סופר קבלים נוסו בעבר באוטובוסים, אולם טווח הנסיעה של כלי רכב שצוידו בהם היה מוגבל לכ-5 ק"מ ואף פחות, מה שחייב התקנת תחנות טעינה אחת למספר תחנות.

אוטובוס חשמלי של היגר פועל על סופר-קבלים (יח"צ)
אוטובוס חשמלי של היגר פועל על סופר-קבלים (יח"צ)

ל-Ultra Capacitor, שהוא בעצם סופר קבל מדור מתקדם, המותקן באוטובוס של Higer טווח של כ-20 ק"מ, משקלו נמוך יחסית, נפחו קטן והוא מסוגל להזין אוטובוס חשמלי לאורך כל הקו הפעולה הממוצע, כ-7.5-10 ק"מ, מבלי להזדקק לטעינה.

טכנולוגיית האולטרה קבלים המיושמת באוטובוס של Higer, פותחה ע"י החברה הסינית Aowei Technology. הדור הראשון של האולטרה קבל הזה נמצא בשימוש כבר מ-2006 במאות אוטובוסים המופעלים בשנחאי, סין. הטווח של הדור הראשון היה מוגבל ולכן בתחנות האוטובוס לאורך תוואי הנסיעה בשנחאי הותקנו עמדות טעינת חשמל, שאליהם התחבר האוטובוס באמצעות פנטוגרף וטען במהירות את האולטרה קבל. הדור החדש של האולטרה קבלים, המותקן כבר מ-2012,  הוא בעל קיבולת חשמל גבוהה הרבה יותר ומסוגל לבצע מסלולים באורך של כ-20 ק"מ, כשתחנות טעינה מותקנות בקצות המסלולים. בת"א תוצב תחנת טעינה אחת, במסוף רידינג האוטובוס יוטען אחת לשני מחזורים (הלוך וחזור).

חברת פנדן תחבורה מתקדמת, שיזמה את הפרויקט בשיתוף עם Higer הסינית, מפעילה בשנה וחצי האחרונות אוטובוס אחד מדגם זה בסופיה, בירת בולגריה. לדברי החברה ההפעלה מתנהלת עד כה ללא כל תקלות במערכת ההנעה החשמלית של האוטובוס.

בגלל משקלו הנמוך של האולטרה קבל, משקלו העצמי של האוטובוס נמוך אף הוא, כ-12 טון, דומה למשקל של אוטובוס דיזל וכושר נשיאת נוסעים הוא כ-90 איש, 25 מהם בישיבה.

צריכת החשמל של האוטובוס היא 0.96 קו"ש כשמערכת מיזוג האויר אינה פועלת ו-1.4 קו"ש כשמערכת מיזוג האויר מופעלת (אם כי צריכת החשמל משתנה בהתאם למשקל הכולל). קיבולת האולטרה קבל היא 21 קו"ש ולכן טווח הנסיעה עומד על כ-15 ק"מ בנסיעה עירונית רגילה ברחובות תל אביב, שבה המזגן פועל מנקודת היציאה ועד לתחנה הסופית. זהו טווח שעלול להתגלות כגבולי, בהתחשב בסטיות הניכרות של צריכת חשמל בכלי רכב חשמליים. אולם בצנרת נמצא כבר פיתוח של מצבר עם קיבולת של 32 קו"ש שהטווח שלו יהיה 23 ק"מ כשמערכת מיזוג האויר פועלת.

בשונה מאוטובוס זה, לאוטובוס של BYD, המופעל על מצברים, יכולת עבודה של 2 משמרות מלאות (לפי דן המצבר מספיק ל-10 שעות פעולה), שבסיומן יש להטעין את מצבריו במשך מספר שעות. לאוטובוס זה 31 מקומות ישיבה ועוד 27 נוסעים בעמידה.

עם הפעלת קו האוטובוסים החשמליים, התאריך בלתי ידוע עדיין, תתפתח תחרות בין שני המותגים, בין שתי היבואניות ובעיקר בין שתי טכנולוגיות שונות של אגירת חשמל.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*