ריקול ללא סוף לעשרות מיליוני כלי רכב עם כריות אויר פגומות של טקאטה

אוטוניוז, 14.04.2016 – קריאות לתיקון תקלות בכלי רכב, recalls, הם עניין שבשגרה. לרוב מדובר בזימון של כמה מאות עד עשרות אלפי מכוניות ובעלות הכלולה במחיר כלי הרכב. חריגה בהיקפה היתה הריקול לתיקון מתגי ההצתה במכוניות ג’נרל מוטורס, שהקיפה כ-30 מ’ כלי רכב. אולם זה היה תיקון פשוט יחסית שגם ניתן היה להפחית את הסיכון להתרחשות התקלה ע”י הסרת אביזרים כבדים ממחזיק המפתחות, לפי ג’נרל מוטורס. לא זה הוא המצב בתקלה העצומה בהיקפיה של מכשירי הניפוח בכריות האויר מבוססות האמוניה ניטרייט, שיוצרו ע”י Takata היפנית ונמצאות בעשרות מיליוני כלי רכב של מרבית יצרניות הרכב הגדולות. בחודש שעברה העריכה סוכנות הבטיחות האמריקנית NHTSA שכ-7.5 מ’ כריות אויר כבר תוקנו מתוך 28.8 מ’ יחידות שהוזמנו בריקולים של קבוצות הרכב הגדולות בעולם (הכריות הפגומות יכולות להיות קדמיות או צדיות ולכן מספר הכריות הפגומות גדול ממספר המכוניות שיוזמנו לתיקון). השבוע העריך ה-NHTSA שיש עוד כ-85 מ’ כלי רכב שלא נכללים ברשימת הריקול שפרסמו 11 יצרניות רכב, בארה”ב בלבד.

עוד בפברואר דיווחה רויטרס שבין 70 ל-90 מ’ כלי רכב טרם זומנו לתיקונים. בהסכם שנחתם בשנה שעברה בין טקאטה לבין ה-NHTSA סוכם שעד 2019 יהיה על החברה להוכיח לשלטונות שמנפחי האויר שטרם זומנו בריקול הם בטוחים. בנוסף לכך טקאטה נקנסה ב-70 מ’ ד’ ועוד קנס על תנאי בסך 130 מ’ ד’ אם לא תעמוד בתנאים מסוימים עד 2020.

חומר נפיץ

הליקוי בכריות האויר של טקאטה, שהטיפול בו החל ב-2013 הוא במנפחי כריות האויר מבוססים על הפעלה באמצעות אמוניה-ניטרייט (ammonium-nitrate), חומר בעל נפיצות גבוהה יחסית הגורמת לריסוק המכניזם המתכתי של כרית האויר ולריסוס סביבת תא הנוסעים בחומרים מתכתיים העלולים לפגוע בנוסעים ולגרום לפציעות ולמוות. עד כה דווח על כ-10 מקרי מוות בארה”ב. בתחילה התקלה נחשפה בכלי רכב ישנים, החל משנת 2001, אולם לאחרונה גם בדגמים חדשים יותר. אחת ההערכות היא שהחומר הכימי רגיש ללחות הגורמת לו להתפוצץ שלא בעת תאונה.

טקאטה הבטיחה לממשל האמריקני שאם עד 2019 לא ימצא פתרון לבעיית האמוניה-ניטרייט היא תכריז שכל מנפחי הכריות המופעלים בגז זזה, הן פגומות וזקוקות לריקול. בין השנים 2000 עד 2015 טקאטה ייצרה בין 260 מ’ ל-285 מ’ כריות אויר מסוג זה שכמחצית מהן הותקנו במכוניות ששווקו בארה”ב, לפי האוטומוטיב ניוז.

הבעיה העיקרית בריקול למנפחי כריות האויר הוא היקף היצור של מנפחים לכריות אויר, המותאם להיקף הנדרש למכירות שנתיות של מכוניות חדשות בתוספת כריות אויר כחלקי חילוף. אולם יצור בהיקף של עשרות מיליוני יחידות ניפוח ועוד על חשבון היצרנית עצמה, להחלפת עשרות מיליוני יחידות הפגומות הוא מטלה כבדה הן בייצור והן ביכולת הפיננסית, שאמורה להתפרש על מספר שנים. טקאטה מחפשת כעת משקיעים שיסייעו לה להחלץ ממצבה הקשה וגם תשקול שינויים בהנהלה.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!