ראיון, גלן דה ווס / ה-CTO של אפטיב מדבר על וואלנס, נהיגה אוטונומית וגם מובילאיי

  • גלן ווס, ה-CTO של אפטיב, עבר מעולם החומרה לעולם הדיגיטל.
  • יותר חשוב להחדיר את וואלנס אל יצרניות הרכב מאשר להחזיק כאן מהנדסים.
  • מובילאיי הבינו שבנוסף לראיה יש צורך בחיישנים ליידאר, רדאר.
גלן ווס, CTO של אפטיב (צילום מסך)

אוטוניוז, 04.06.2018 – אפטיב הוא שם חדש בתעשיית הרכב, חברה שטרם מלאה לה שנה. אולם זהו אינו סטארטאפ. מאחורי השם חסר המובן הזה, המצלצל כל כך מודרני וכל כך חסר משמעות, נמצאת היסטוריה שתחילתה בסופה של דלפי אוטומוטיב, קבוצת הטיר 1 הגדולה שהתפצלה בשנה שעברה לשני חלקים: דלפי טכנולוג’יס, שעוסקת במערכות הנעה ובכל מה שמסורתי בתעשיית הרכב, ואפטיב, שתעסוק בכל מה שחדש בתעשיה, קרי הייטק אוטמוטיבי.

בזכות מוצאה אפטיב נחשבת לאחד האינטגרייטורים המובילים מקרב קבוצות הטיר 1 בתחום הנהיגה האוטונומית. בשיתוף עם ב.מ.וו ואינטל היא מפתחת מכונית אוטונומית רמה 4/5 שהשקתה מתוכננת ל-2021, עם אינטל/מובילאיי היא מפתחת מערכת מדף לנהיגה אוטונומית והיא גם חלק חשוב מהפרויקט של ואיימו עם קבוצת FCA. ויש בוודאי מאמצים נוספים במרוץ המטורף.

את המאמצים של אפטיב בכיוון זה, וכיוונים טכנולוגיים נוספים מוביל גלן דה ווס, ה-CTO של הקבוצה. במשך כמעט 30 שנה בתעשיה דה ווס ראה כבר לא מעט, אבל כשהחל את דרכו כמהנדס מערכות הנעה, הוא בוודאי לא יכול היה לשער, שיבוא יום והוא יעמוד בראש מאמצי הפיתוח של המכונית האוטונומית, כאלה שרובם ככולם אינם כרוכים במכניקה אלא בדיגיטיזציה.

מכניקה, תוכנה

במשך עשרות שנים עסק דה ווס בתכנון מערכות הנעה, אלקטרוניקה ברכב, אינפוטיינמנט, אלקטרוניקה של גוף הרכב, בטיחות ושירותי קישוריות. כיום הוא מכהן כ-CTO של אפטיב ובמקביל נשיא קבוצת ניידות ושירותים שתחת אחריותו נמצאת גם הנהיגה האוטונומית.

“הקריירה שלי ואיך שהשתניתי דומה מאד לכיצד שהתעשיה משתנה,” אמר דה ווס לאוטוניוז בראיון שנערך בתערוכת אקומושן, בחודש שעבר. דה ווס הגיע כאורח של ואלנס הישראלית, בה השקיעה אפטיב וכעת היא פועלת לקידום מוצריה בקרב יצרניות רכב. “אם אתה חושב על כלי רכב לפני 30 שנה [הם היו] מאד מכניים. בהדרגה הם קיבלו יותר אלקטרוניקה ועכשיו הם מקבלים יותר תוכנה. השינוי בארכיטקטורה של כלי רכב נמשך וזה מה שאיפשר את כל המאפיינים החדשים כמו ADAS, נהיגה אוטומטית, האינפוטיינמנט. זה הכל מבוסס תוכנה.”

אני רואה שאתה השתנית, אני אומר לו. אבל כיצד משתנים כל הוותיקים הרבים בתעשיה?

“הם משתנים. התעשיה משתנה ומתפתחת. אנחנו עוברים ממוצר שהוא מאד חומרה מכנית לכזה שהוא חומרה מכנית ותוכנה,” אומר דה ווס. “בסוף היום אתה עדיין צריך מערכות הנעה, שאסי, מתלה, תצוגות. כל אלה עדיין דרושים, אבל כיום יותר מהמאפיינים האלה מופעלים באמצעות תוכנה ולא באמצעות חומרה אלקטרונית. לספקים בתעשיה ולספקי הטכנולוגיה פירוש הדבר שאזורי הגידול נמצאים יותר בצד של התוכנה.”

את הנהיגה האוטונומית מגדיר דה ווס כחלק מהייפ טכנולוגי, שכעת נמצא בשלב של דעיכה, ואז המציאות תשלט על השוק ותכפה גישה בוגרת וממושמעת יותר.

ישראל

בישראל מוצא דה ווס עניין בכמה מעמודי הטכנולוגיה כמו תקשורת, סייבר סיקיוריטי, בינה מלאכותית, מערכות פרספשן, שאותם הוא מגדיר כ”דברים חשובים מאד לאוטומוטיב.” להערכתו האנרגיה וההתלהבות של האקומושן, שבתוכם ישבנו, אינם עניין חולף, מאחר שהטכנולוגיה בישראל מפותחת, ויש לה ישום מיידי בתחום האוטומוטיבי. “זו אינה רק בועה,” הוא אומר.

אם כל כך טוב, אני תוהה באוזניו, אז מתי אפטיב, שנסוגה בשנה שעברה מהקמת מרכז פעילות בישראל, תפתח כאן מרכז מו”פ משמעותי?

“למעשה רק הסתכלנו. השאלה עבורנו היתה איך אנחנו עובדים כאן, בישראל,” השיב דה ווס. “לא שמנו הרבה רגליים על הקרקע. השקענו בוואלנס ובכמה אחרים. אין לנו לוח זמנים לזה. בטווח הקצר נבלה כאן הרבה יותר זמן. נעבוד עם החברות הפרטנריות שלנו ואז נראה. אנחנו רוצים להבטיח שנעשה את זה בזמן המתאים, כאשר תעשה עבודה משמעותית.”

אחרי 30 שנה בתעשיה דה ווס הוא גם פוליטיקאי מיומן.

“חלק מהערך שאנחנו מביאים לוולאנס ולחברות נוספות הם היחסים והאינטימיות שלנו עם ה-OEMs,” מסביר דה ווס. “עבורנו, כשאנחנו עובדים עם וולאנס על הפתרונות שלהם, אנחנו למעשה מציגים ל-OEMs את הטכנולוגיה. הפוקוס שלנו היום הוא יותר על איך אנחנו מבטיחים שאנחנו מביאים את הטכנולוגיה הזאת לתוך המוקאפ שלנו. זה יותר חשוב עכשיו מאשר להחזיק כאן קבוצה של מהנדסים. הערך שאנחנו יכולים להביא לוולאנס הוא להביא אותם איתנו אל תוך ה-OEMs בגרמניה, בצפון אמריקה, באסיה.”

המכונית האוטונומית

מכונית עם מערכת נהיגה אוטונומית (דלפי)

בקיץ 2016, שבועות אחדים אחרי שב.מ.וו, אינטל ומובילאיי חתמו על הברית לפיתוח מכונית אוטונומית, הצטרפה אפטיב, אז עדיין דלפי אוטומוטיב, כקבוצת הטיר 1 שתבצע את האינטגרציה. היא נשארה מאז בתפקיד זה, על אף ששתי קבוצות טיר 1 נוספות הצטרפו כאינטגרייטורים למערכת.

דה ווס מאשר שאפטיב מובילה את האינטגרציה של המערכת. “אנחנו עושים את כל החומרה ושילוב המערכות עם ב.מ.וו. הם לקוחות גדולים שלנו. ועכשיו אנחנו במצב של ביצוע excution mode of getting the project done ועבודה על כלי הרכב.”

ומה עם מערכת מדף שהובטחה ל-2019, אני שואל.

“כן תהיה לנו,” מאשר וולס. “יש לנו פיילוט מסחרי בווגאס עם ליפט. זו לגמרי פלטפורמה של אפטיב עם אוטומטיקה וניוטוניטי והיא מדגימה את כל היכולות שלנו. מערכת turn key שנפרוס ב-2019.” ליפט, כאמור היא הלקוח הראשון, שכעת מגדירה את המערכת וכשהיא תהיה מוכנה תתחיל ההרחבה של הפריסה.

איור שיתוף הפעולה בין דלפי למובילאיי בפיתוח מערכת מדף לנהיגה אוטונומית (דלפי)

מראיה לליידאר

דה ווס מכיר את מובילאיי כבר מספר שנים וכמו רבים אחרים הוא מתרשם מעוצמתה של החברה. אולם הוא גם שם לב שבתקופה האחרונה החברה שינתה את הפילוסופיה שלה מהסתמכות על ראיה בלבד להסתמכות גם על מערכת רדאר וליידאר.

“אני חושב שמה שמובילאיי הבינו, ואנחנו אמרנו את זה כבר זמן מה, זה שאתה צריך את כל השלוש: אתה צריך ראיה, אתה צריך רדאר וליידאר,” מסביר דה ווס. “עם מובילאיי זה היה המקרה. היסטורית הם דיברו על ויז’ן, שהם יכולים לעשות את זה עם ראיה. אני חושב שמה שאתה רואה הוא שיש הכרה שאתה צריך טכנולוגית חישה אחרות שיעבדו עם ראיה.

“כשאתה מסתכל על כל טווח השימושים של כל אחת מהטכנולוגיות האלה, יש להן חוזקות וחולשות. כדי שתהיה מערכת שבאמת יכולה לפעול בכל התנאים, צריך את כל השלוש. ולכן אני חושב שזו הדרך הנכונה. הם יישמו אותה בדרך שהם יראו הטובה ביותר. אבל הם באופן ברור vision centric company, כמובן. עבורנו רדאר וליידאר הם חשובים ביותר. ראיה גם כן. אנחנו יותר פלטפורמה לנהיגה אוטומטית. אנחנו יותר lidar and radar centric platform. אבל הם פרטנרים גדולים. זה מעניין שבתעשיה שלנו זה מאד מקובל היום שיש לך ספקים, שותפים שהם גם מתחרים.”

חיישנים

על קונפיגורציות החיישנים אומר דה ווס שהן עוברות כל הזמן שינוי, בגלל ההתקדמות באיכות החיישנים. השיפור מחייב קונפיגורציה חדשה, אריזה חדשה. “מה שאני יכול לומר לך שלא השתנה, זה שאנחנו מכסים 360 מלא תוך שימוש בראיה, רדאר וליידאר. כל השלושה,” אמר דה ווס. “אז יש לנו כיסוי מושלם.”

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!