SQ7 TDI עם שני מגדשי טורבו וקומפרסור חשמלי מציגה מערכת ליבה חדשה לדגמי דיזל

אוטוניוז, 15.03.2016 – אם למישהו היה נדמה שבעקבות הדיזלגייט קבוצת פולקסווגן תוותר על מנועי הדיזל, הרי שהאודי SQ7 החדשה, רכב השטח בגרסתו הסופר ספורטיבית, המפותח ומיוצר ע”י Audi Sport, מוכיח שעדיין מוקדם להספיד את הדיזל. הדגם, שבגרמניה מחירו יתחיל ב-89,900 יו’ מצויד במנוע מסדרת ה-TDI בתצורת V8, מצויד בשני מגדשי טורבו הפועלים באופן טורי ובקומפרסור חשמלי (EPC), המוזן מחשמל האגור במצבר ליתיום-יון ומתגבר את גדישת המנוע בייחוד בשלבי זינוק, אבל מעניק למנוע גמישות תפעולית בכל שלב של נסיעה. הספק המנוע 435 כ”ס והמומנט מטפס עד ל-91.7 קג”מ בין 1,000 סל”ד ל-3,250 סל”ד. ה-SQ7 מאיצה ל-100 קמ”ש ב-4.8 שנ’ ומהירותה המרבית מוגבלת ל-250 קמ”ש צריכת הדלק במחזור אירופי עומדת על 7.4 ל’/100 ק”מ בעת שמהמפלטים נפלטים 194 ג’ של דו תחמוצת הפחמן בכל קילומטר.

מנוע הדיזל 4.0 ל', 435 כ"ס, עם שני מגדשי טורבו וקומפרסור חשמלי (אודי)
מנוע הדיזל 4.0 ל’, 435 כ”ס, עם שני מגדשי טורבו וקומפרסור חשמלי (אודי)

חידושים במנוע

במנוע ה-TDI החדש אודי חושפת טכנולוגיות חדשות שטרם הוצגו בעבר. שני מגדשי הטורבו פועלים במדורג, כאשר אחד מהם פועל בסל”ד נמוך ובינוני והשני מצטרף אליו בסל”ד גבוה. זרימת הגזים אל מגדשי הטורבו נשלטת באמצעות Audi valvelift system (AVS) המאפשרת הפעלת שסתומים בהתאם לצרכים. בסל”ד נמוך מופעל רק אחד משני שסתומי הפליטה מכל צילינדר וממנו זורמים גזי הפליטה למגדש הטורבו הפעיל, בסל”ד גבוה מופעל גם שסתום הפליטה השני שממנו זורמים גזים למגדש הטורבו השני. בנוסף לכך מערכת ה-EPS, שלה יכולת תגובה בפחות מ-250 מילי-שניות ומנוע הקומפרסור יכול להסתובב במהירות של עד 70,000 סל”ד מסייעות באופן משמעותי לגמישות המנוע הן בזינוק והן בנסיעה שוטפת. למנוע ה-EPC הספק של 3 ק”ו והוא מוזן ממצבר ליתיום יון 48 וולט. ממיר DC/DC משלב את שתי מערכות החשמל שבמכונית, השניה היא המסורתית 12 וולט.

שני מגדשי הטורבו ממוקמים במפתח ה-V בזוית °90. מיקום זה מאפשר נתיב זרימה קצר ממגדשי הטורבו למנוע ובכך משפר את תגובת המנוע. מערכת המסילה המשותפת מזריקה את הדלק הדיזל לתאי הבעירה בלחץ הזרקה של 2,500 באר ולחץ ההצתה מגיע ל-200 באר.

מערכת הפליטה ב-SQ7 (אודי)
מערכת הפליטה ב-SQ7 (אודי)

מהנדסי אודי פיתחו גם אמצעים מתקדמים להקטנת הזיהום באמצע ממיר קטליטי המחמצן חומצות חנקן (NOx). במורד צינור הפליטה נמצא גם התקן SCR ביחד עם מסנן חלקיקי דיזל העושה שימוש בחומר AdBlue להקטנת פליטות מזהמים האופייניים לדיזל.

לדברי אודי השילוב של מנוע V8 עם שני מגדשי טורבו ו-EPC הוא אלמנט ליבה באסטרטגיית הדיזל של המותג.

המנוע המתקדם הזה משודך לתיבת הילוכים אוטומטית טיפטרוניק 8 מהירויות. במרכזה של מערכת הקוואטרו, הנעה כפולה קבועה, נמצא דיפרנציאל מרכזי בעל יכולת נעילה עצמית. רכיבי מתלה רבים עשויים מאלומיניום והמתלה עצמו הוא מתלה אויר סתגלני שהוא תקני בגרסת ה-S-tuning. ה-SQ7 יושבת על גלגלי 20 אינצ’ וצמיגים 285/45  על גלגלי 20 אינצ’. מערכת המתלה מבוקרת באופן קבוע באמצעות שלושה מודולים: דיפרנציאל ספורטיבי, יציבות גלגול אלקטרומכנית אקטיבית והיגוי לכל 4 הגלגלים.

מערכת ההנעה של ה-SQ7 (אודי)
מערכת ההנעה של ה-SQ7 (אודי)

מערכת חשמל 48 וולט גם למוט מייצב

מערכת החשמל 48 וולט מנוצלת לא רק להפעלת ה-EPC אלא גם להפעלת מערכת ייצוב גלגול אקטיבית active roll stabilization – eAWS. מערכת זו מוצעת במסגרת חבילת ביצועים מיוחדת הכוללת גם היגוי לכל 4 הגלגלים. כל פונקציות מערכת המתלה משולבות ביחידת בקרה אחת השולטת בבולמי הזעזועים המתכווננים, קפיצי האויר, דיפרנציאל הספורט וחלוקת כוח הגלגול.

מערכת ה-eAWS מבוססת על מנוע חשמלי עם תיבת הילוכים פלנטרית עם שלושה שלבים המחלקת אבל המוט המייצב לשני חצאים. בנסיעה על עפר אין קשר בין שני החצאים, מה שמשפר את הנוחות, ובנסיעה ספורטיבית על כבישי אספלט הצינורות מתעוותים אחד כנגד השני ומקטינים את גלגול הגוף.

אמצעי בטיחות מתקדמים ב-SQ7 (אודי)

אמצעי בטיחות מתקדמים ב-SQ7 (אודי)

אודי SQ7 (אודי)
אודי SQ7 (אודי)
המערכת האלקטרומכנית ליצוב גלגול אקטיבי מופעלת באמצעות מערכת חשמל 48 וולט (אודי)
המערכת האלקטרומכנית ליצוב גלגול אקטיבי מופעלת באמצעות מערכת חשמל 48 וולט (אודי)

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!