עוד תאונה / מדוע מערכת אוטופיילוט מרבה להתנגש במכוניות שירותי חירום עומדות?

  • תאונה נוספת של מכונית טסלה התרחשה בקליפורניה.
  • הנהג טען שהמכונית היתה במצב אוטופיילוט.
  • הרביעית עם מכונית שירותי חירום החונה בצד הדרך.
מכונית טסלה (משמאל) אחרי ההתנגשות במכונית המשטרה (חשבון טויטר Laguna Beach PD PIO)

אוטוניוז, 30.05.2018 – מכונית טסלה, לכאורה במצב אוטופיילוט, התנגשה אתמול (ג’) במכונית משטרה שחנתה לצד הדרך בקליפורניה. לטסלה מודל S נגרם נזק בחלקה הקדמי ולרכב המשטרתי נגרם נזק בצידו האחורי. נהג המכונית סיפר לשוטרים שהמכונית היתה במצב אוטופיילוט, אולם אישור לכך אמור להגיע גם מטסלה, השומרת על קשר קבוע עם מכוניות טסלה שעל הכביש.

בתגובה ראשונה לתאונה אמרה דוברת מטסלה ש”טסלה תמיד הבהירה שמצב אוטופיילוט אינה הופך את המכונית לחסינה מתאונות.” התאונה התרחשה לאור יום, בתנאי מזג אויר טובים.

זו ככל הנראה התאונה הרביעית שבה מתועדת מכונית טסלה מתנגשת במכונית שירותי חירום חונה בצידי הכביש. בעבר תועדו תאונות עם כבאיות ומכוניות משטרה. עובדות אלה מעידות, מצד אחד, על נוכחות רבה יחסית של מכוניות שירותי חירום על הכבישים ומצד שני על הקושי של חיישני הראיה והרדאר במערכת האוטופיילוט, לזהות כלי רכב חונים. חוקרים יצטרכו לבחון האם התופעה נובעת מאיכות הצילום או מפעולת האלוגריתמים.

בתאונה אחרת, של מודל X לפני כחודשיים, בקליפורניה, המערכת זיהתה קיר בטיחות, אולם הנהג לא הגיב להתרעות האוטופיילוט והמכונית לא תיקנה מסלול. הנהג נהרג בהתנגשות. יתכן שבאותה תאונה הנהג הפר את הוראות הנהיגה של טסלה, האוסרות הסרת ידיים מההגה והסחת תשומת הלב מהנהיגה. אולם יש גם לבדוק מדוע מערכת הראיה לא הפעילה את בלימת החירום.

ציוץ המתאונה שהתרחשה אתמול (טויטר)

חפצים דוממים

בכל המקרים מדובר בחפצים דוממים, שמערכת ליידאר, שעדיין לא קיימת בתפוצה מסחרית למכוניות סדרתיות, אמורה לגלותם ולדווח עליהם למחשב מערכת הנהיגה האוטונומית. מערכת האוטופיילוט, שאינה מוגדרת כמערכת נהיגה אוטונומית, מצוידת ברדאר שאמור לגלות מכוניות ולהעריך את מהירותן. אולם, בהתאם להוראות שעל פיהן הרדאר מונחה, הוא אמור להתעלם מחפצים דוממים מחשש לתופעות false positive רבות, שעלולות לגרום לבלימת המכונית ללא סיבה מוצדקת, רק משום שהרדאר זיהה חפץ נייח שאינו נמצא בנתיב הנסיעה. טסלה מזהירה את הנהגים לגלות ערנות לתופעה זו. “בקרת שיוט ערנית אינה מסוגלת לזהות את כל האובייקטים ועלולה לא לבלום/להאט כאשר אתה נוהג מעל 80 קמ”ש, וכלי הרכב שאתה עוקב אחריו סוטה מנתיב הנסיעה שלך ומולך מופיע כלי רכב חונה או חפץ אחר,” נכתב במדריך לנהג.

ציוץ המתאונה שהתרחשה בינואר האחרון עם מכונית משטרה (טויטר)

טסלה אם כך מתריעה שהמערכת אינה פועלת במהירות מעל 80 קמ”ש, גם לא מערכת מבוססת מצלמה. לכן כל עוד מערכת אוטופיילוט בדור הנוכחי תמשיך להיות משווקת, נהגים המפעילים אוטופיילוט וסבורים שהם זכו לנהג חסין מתאונות, עלולים להתנגש בחפצים דוממים. וכל עוד שירותי חירום רבים חונים בצידי הדרך לביצוע משימות שונות הם יהיו ה’מטרות’ של מערכות האוטופיילוט.

לבעיה זו עדיין אין פתרון מאחר שעדיין אין ליידאר מסחרי שיכול להיות משולב במערכת. הפתרון יגיע רק עם מערכות נהיגה אוטונומית ברמה 3 או 4.

טסלה, אגב, אינה פועלת, לפי הצהרות אילון מאסק, הבוס של החברה, להתקנת ליידאר במכוניותיה, מאחר שמאסק אינו סבור שליידאר נחוץ כדי להשיג נהיגה אוטונומית.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!