סימפוזיון וינה 2020 / לחץ על יצרניות משאיות להפחתת בפליטות גזי חממה

  • עד 2030 יהיה על יצרניות כלי רכב כבדים להפחית פליטות גזי חממה ב-30%.
  • השגת היעד אינה פשוטה וכרוכה בחישמול, ייצור חשמל מתחדש.
  • אחת האופציות היעילות היא הזנת כלי רכב מכבל חשמלי עילי.
סוגי כלי רכב שונים והתאמתם לביצוע מטלות שונות (RWTH Aachen University)

אוטוניוז, או.טי.אס. 05.05.2020 – בשנת 2019 הציג האיחוד האירופי לראשונה תקנות לצריכת דלק בכלי רכבים מסחריים מעל 16 טון. עד 2025, נקבע בתקנות, יש להפחית את פליטות ה-CO2 ב-15% ועד 2030 ב-30%, בהשוואה ל-2019. החל משנת 2025 ישולמו קנסות על חריגה מהתקנות. חריגה של 1 ג' CO2 ל-1 טון/ק"מ (tkm) תחויב בעונש בסך 4,250 אירו; משנת 2030, הקנסות יעלו ל-6,800 יורו. יצרניות הרכב יתקשו עוד יותר לעמוד בתקנות אלה משלוש סיבות, נקבע במצגת משותפת לאוניברסיטת RWTC Aachen ו-FEV שהוצגה בסימפוזיון המוטורי הבינלאומי וינה 2020.

  • פוטנציאל הפחתת CO2, במיוחד במשאיות כבדות, הוא מוגבל.
  • דלקים מתחדשים ישפיעו על הפחתת CO2 בתובלה רק לאחר 2030.
  • תחרות קשה מתקיימת בתחום המשאיות הכבדות. טכנולוגיות חדשות מעלות את עלות הבעלות הכוללת (TCO) ולכן קשות ליישום במשאיות.

מחברי המחקר רואים את הפתרון לדילמה זו במודולים של מערכות מודולריות. טכנולוגיות מסוימות שכבר נמצאות בייצור סדרתי במכוניות נוסעים יכולות להפחית CO2 גם במשאיות: החל מהשבת אנרגיית בלימה ובקרת הנעה חכמה, עבור למערכת חשמל 48 וולט, או חשמול יחידות עזר.

בסך הכל, המחברים צופים כי יעד פליטות CO2 עד 2025 הינו בר השגה באמצעים קונבנציונליים. חברת קמינס האמריקנית, למשל, הציגה בסימפוזיון טכנולוגיה בשם Diesel Dynamic Skip Fire, שיכולה להפחית פליטות CO2 וחנקן בעת ​​ובעונה אחת. זהו היגיון כיבוי צילינדר אינטליגנטי.

סוג טכנולוגיית הייבריד, מתח פעולה ופונקציונליות (RWTH Aachen University)

עם זאת, עד לשנת 2030 יהיה צורך לעשות שימוש במקורות אנרגיה חילופיים כמו חשמל, מימן או דלק סינתטי. מי מהם הוא היעיל ביותר, תלוי באופן השימוש במשאית ובTCO-. עבור שימוש עירוני, הנעה חשמלית (מבוססת סוללה) תהיה האופציה האטרקטיבית ביותר; למרחקים ארוכים הנעת תאי דלק מבוססי מימן תהיה הפתרון המיטבי. שילוב סוללה עם תאי דלק יכול להפחית עלויות נוספות.

בסך הכל, שיפורים במנוע הבעירה הפנימית הקונבנציונלי צפויים להביא לעלויות מוצר נוספות בסך כ-400 יורו עבור חסכון אחוז אחד בפליטות CO2; עלות 600 יורו צפויה לתוספת של מערכת חשמל 48 וולט בכלי הרכב; וכ-750 יורו עבור טכנולוגיות חדשות. שימוש במימן במנוע הבעירה הפנימית תהיה הגישה האפקטיבית ביותר. השקעה זו תחזיר את עצמה אחרי חמש שנים.

אפשרויות נוספות

אופק רחב עוד יותר נבחר במחקר שנערך על ידי אוניברסיטת שטוטגרט ו- IAV מכמניץ. מחקר זה בוחן בפירוט חמש משאיות למרחקים ארוכים בעלות מערכות הנעה שונות, לשנת 2050: שתי משאיות  פלאג-אין הייבריד עם מנועי בעירה פנימית מוזנים ב-e-fuels; ושלוש משאיות בעלות הנעה חשמלית (מבוססת סוללה חשמלית, תאי דלק, קו חשמל עילי). בנוסף לפליטות במהלך פעולת כלי הרכב, ההשוואה לקחה בחשבון גם ייצור חומרים ודלק שנצרך. המחקר מניח כי אנרגיה מתחדשת בכמות מספקת תהיה זמינה ב-2050 וכי דלקים מאובנים כבר לא יהיו בשימוש. בנוסף, המשאיות ייסעו באופן אוטונומי על הכבישים המהירים וכי המסה הכוללת המותרת תהיה 50 טון.

תוצאות המחקר מראות שהתוצאות הכוללות תלויות בפליטת גזי החממה של החשמל המשמש לייצור דלק. אם משתמשים בחשמל מתחדש (reneable), המשאית החשמלית המוזנת מכבל עילי, היא בעלת הערך הטוב ביותר; אחריה המשאית החשמלית מבוססת הסוללה ומשאית תאי הדלק. משאית הפלאג-אין הייבריד, המוזנת בדלק סינתטי, היא בעלת הערך הגבוה ביותר. במידה וניתן יהיה לייצר חשמל עם פחות פליטות CO2, משאית הפלאג-אין הייבריד תימצא שווה למשאית החשמלית מבוססת הסוללה.

המחקר לא לקח בחשבון את האנרגיה הדרושה לבניית קווי חשמל עיליים וגישת מחזור החיים השני של סוללות משומשות.

OTS-ORIGINALTEXT PRESSEAUSSENDUNG UNTER AUSSCHLIESSLICHER INHALTLICHER VERANTWORTUNG DES AUSSENDERS | KFZ0002

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!