ניתוח / למרות המשבר, 2020 תהיה שנת שיא במכירות מכוניות חשמליות באירופה

  • LMC צופה שמכירות מכוניות חשמליות באירופה יסתכמו ב-625,000 יחידות.
  • השפעת משבר הקורונה ווירוס על מכירות מכוניות חשמליות תהיה נמוכה יחסית.
פולקסווגן ID.3 1st, הדגם החשמלי הראשון של פולקסווגן. האם הוא ישווק כבר ב-2020? (ניוזפרס)

אוטוניוז, LMC Automtive, 21.04.2020 – שנת 2020 היתה אמורה להיות, ואולי עדיין אמורה להיות, השנה שבה המכונית החשמלית תתחיל לתת פייט למכוניות הבעירה הפנימית ויותר מכך: השנה שבה מכוניות חשמליות של יצרניות רכב שונות, יתחילו לפלוש לתחום המחיה של טסלה מודל 3.

בתחילת השנה צפתה חברת המחקר LMC שבשוק המערב האירופי יימכרו במהלך 2020 כ-650,000 מכוניות חשמליות (BEVs), גידול מעל 100% ופלח שוק מתקרב ל-4% בהשוואה ל-2019. בעקבות פרוץ הקורונה ווירוס התחזית השתנתה. אולם בעוד שהחברה מעריכה שירידה המכירות באירופה תעמוד על 20%, הרי שהצפי לירידה במכירות מכוניות חשמליות עומדת על כ-4% בלבד.

הצדקה מסוימת לקביעה זו מוצאת החברה בניתוחים סטטיסטיים אחרי שהתפרסמו תוצאות מכירות מרץ. היקף המכירות של מכוניות חשמלית עמד על כמעט 47,000 יחידות. במרץ 2019 נמכרו באותם שווקים אירופים 37,000 מכוניות חשמליות. אם נניח ש-40% מהמכירות במרץ אבדו בגלל השפעת קוביד-19, ייתכן שהשתקפות אמיתית של הביקוש הבסיסי לדגמי BEV היתה גבוהה, עד כדי 80,000 יחידות, גידול בשיעור 120% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. למרות קוביד-19 חלק מהשווקים למעשה השיגו אף יותר מזה. באותה תקופה נחתכו מכירות מכוניות קונבנציונליות בעשרות אחוזים.

מכירות BEVs במרץ בבריטניה הסתכמו ב-11,700 יחידות, גידול בשיעור 200% בהשוואה למקביל. בריטניה דילגה לפחות למקום השלישי בדירוג מכירות גלובליות של BEVs במרץ, ואולי אף למקום השני, תלוי בהיקף מכירות BEVs בשוק הסיני. סין. שוק ה-BEVs  בנורבגיה במרץ היה חזק, עם פלח שוק 55%.

תחזית המכירות הכלל אירופית של כלי רכב חשמליים לשנת 2020 לפני התפרצות הקוביד-19, עמדה על 650,000 יחידות. התחזית הנוכחית לאותו אזור עומדת על 625,000 יחידות, עלייה בשיעור 75% בהשוואה למקביל. זה עשויה להראות מפתיע, משום ש-LMC הקטינה את תחזית המכירות לשוק האירופי בכ-20%. אולם התאמות חיוביות נעשו בתחזית מכירות מכוניות חשמליות, בטרם בוצעה הערכה מחדש של המגיפה, ואלו גרמו להעלאת תחזית הבסיס. זה נכון במיוחד לבריטניה, שם השפעת שינויים במיסוי מכוניות חברות נחשבת למשפיעה יותר ממה שהוערך בעבר. עם זאת, הסיבות העיקריות לשמירה על תחזית חיובית בביקושים ל-BEVs לשנת 2020 נמצאות במקום אחר.

עדיפות לחשמליות

להערכת LMC יצרניות המכוניות יתעדפו פרויקטים של חישמול, עד כמה שאפשר, במקום לתת להם לנבול. משבר הקוביד-19 הוא מצב חולף, אך המעבר לחשמל כבר נמצא באסטרטגיה העתידית, הישרדותה תלויה בו, ואף אחד לא רוצה להישאר מאחור. לעת עתה גם לא נשמעו הודעות על דחיות השקעות בשרשרת ההספקה של ה-BEVs או עיכוב מכוון, כך שאין סיבה להניח צניחה חדה במכירותיהן.

גריטת מכוניות

תוכניות גריטת מכוניות מנועי בעירה פנימית, שיעניקו העדפה לרכישת מכוניות חשמליות, הן אפשריות. זו עשויה להיות הזדמנות לתמריץ יעיל-עלות לקידום מכוניות בעלות פליטות הנמוכות, וההחלטה על כך היא ברמה של ממשלות.

הטענה הנגדית היא, שככל שרוכשי רכב יעכבו את הרכישה, או יקטינו את התקציבים שלהם, מכירות מכוניות חשמליות יסבלו באופן לא פרופורציונלי בגלל רמת המחירים הגבוהה שלהן. זה אפשרי, אבל אפילו עם מכירות של 625,000 יחידות, פלח השוק של המכוניות החשמליות יגיע ל-4.1% בלבד, עדיין פלח שוק שבו הלקוחות העיקריים הם ‘המאמצים המוקדמים’; אלו הם לקוחות המושפעים פחות ממחיר המכונית הגבוה, מאשר הקונה הקונבנציונלי.

שמועה אחרת היא אודות עיכובים בתחילת מסירות פולקסווגן ID.3, אולי עד אוגוסט השנה, ואלה שמועות שפרצו עוד לפני פרוץ משבר הקוביד-19. זה מהווה סיכון לתחזית מכירות מכוניות חשמליות בשנת 2020, אך זה אינו סיכון חדש.

התייחסות תעשיית הרכב הגרמנית למשבר, עד כה לפחות, מעידה שתוכניות לשיווק מכוניות חשמליות נמשכות כרגיל. בינתיים, מכירות טסלה ברבעון הראשון היו מעל לציפיות, ובכך חוזק המסר כי פעולה נחושה נדרשת על ידי אחרים כדי להבטיח לעצמם נתח מעוגת המכוניות החשמליות הגדלה.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!