ניסאן מוכרת את פעילות ייצור המצברים למכוניות חשמליות

  • תעשיית הרכב מנסה למצוא את הדרך היעילה לייצור ואספקת מצברים חשמליים.
  • ניסאן, חלוצה בייצור עצמאי של מצברי ליתיום-יון, נוטשת את התחום.
  • בשנים הקרובות צפוי גידול חד בביקוש למצברי ליתיום-יון.
מפעל של ניסאן להרכבת מצברים חשמליים בסנדרלנד (ניסאן)

אוטוניוז, 10.08.2017 – ניסאן, מיצרניות הרכב החלוצות בתחום המכונית החשמלית, הודיעה על מכירת פעילות פיתוח וייצור מצברים חשמליים לכלי רכב ל-GSR Capital, חברה סינית העוסקת במצברים לכלי רכב. ההסכם מכסה את חברת הבת של ניסאן, AESC, ואת מתקני הייצור בסמירנה, טנסי, ובסנדרלנד, בריטניה. GSR גם רוכשת את חלק ממתקן לפיתוח וייצור מצברים ביפן. הגודל הפיננסי של העסקה לא פורסם.

ניסאן נכנסה לתחום המכוניות החשמליות בסוף העשור הקודם, כאשר קרלוס גוהן, הבוס של רנו-ניסאן, צפה מכירות של מיליוני כלי רכב כבר בעשור הנוכחי. לנוכח תחזית זו, והעדר מתקני ייצור למצברי מכוניות חשמליות בעולם, ניסאן השקיעה מאות מיליוני דולרים בהקמת מפעלים בשלושה אתרים, שמעולם לא הגיעו לייצר בתפוקה מלאה, מאחר שהמכוניות החשמליות שאותן חזה גוהן, מעולם לא נמכרו בהיקף הצפוי. הקמת מפעל שתוכנן לברצלונה בוטלה עוד בטרם החלה.

ניסאן השקיעה בהקמת המתקן לייצור מצברים בסנדרלנד 240 מ' ליש"ט ב-2013. במפעל הורכבו המצברים מתאים חשמליים שיובאו ממפעל אחר של ניסאן ביפן, שגם הוא נמכר בעסקה הנוכחית.

דרכים חדשות

מכירת עסקי המצברים למכוניות חשמליות של ניסאן מגיעה בזמן שהתעשיה מתמודדת בשאלה כיצד לספק את הביקוש הצפוי לגדול בקצב מהיר למצברי ליתיום-יון לתחבורה בשנים הקרובות.

טסלה לא המתינה לספק שיפתור את הבעיה, אלא פתרה אותה באמצעות הקמת הגיגהפקטורי בשותפות עם פאנאסוניק בהשקעה של 5 מיליארד ד'. דיימלר החלה לאחרונה בהקמת מפעל שני לייצור מצברים לכלי רכב בהשקעה של חצי מיליארד יורו.

אולם ספק אם יצרניות רכב נוספות יבחרו ללכת בדרך זו שהיא יקרה ומנוגדת למסורת תעשייתית בת יותר מ-100 שנה שבה יצרניות רכיבים ברמות שונות מספקות את הרכיבים לייצור כלי רכב ולוקחות על עצמן חלק מהסיכונים.

את מקומם ימלאו קבוצות טיר 1 מסורתיות או מיזמים שיתמחו אם בייצור תאים חשמליים או בהרכבת מצברים, כמו TerraE שמתכנן הקמת גיגהפקטורי בגרמניה או Northvolt בשבדיה.

מכירת פעילות המצברים החשמליים של רנו-ניסאן, מעידה שבמי שהפכה לקבוצת הרכב הגדולה בעולם בחצי הראשון של 2017, הגיעו למסקנה שאין שום יתרון בייצור מצברים ע"י הקבוצה עצמה, גם אם קרלוס גוהן היה נער הפוסטר המושלם לקידום הרעיון.

קרלוס גוהן במפעל לייצור תאים חשמליים למצברים ביפן (אפריל 2012)

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*