- העיסקה, שטרם הושלמה, תוציא את השליטה בקורוס מידי קנון הולדינגס וצ’רי הסינית.
- בעשר שנות פעילות סבל המיזם מהפסדים של מאות מיליוני דולרים.
- פעם שניה בעשור שעידן עופר, בעל השליטה בקנון, מוצא את עצמו בצד המפסיד של תעשיית הרכב.
אוטוניוז, 18.06.2017 – קנון הולדינגס, שבשליטת איש העסקים עידן עופר, והמחזיקה ב-50% ממיזם המכוניות Qoros מסרה בהודעה לבורסה בתל אביב, שמשקיע סיני ירכוש 51% ממניות יצרנית הרכב קורוס, ואת השליטה בה, תמורת כ-942 מ’ ד’. בנוסף לכך הודיעה החברה שהשקעה מתוכננת של העיר Yibin במניות קורוס ובמפעל של קורוס שיוקם בשטחה, לא תצא אל הפועל. ההסכם בין העיר לבין קורוס נחתם באפריל השנה.
קורוס הוקמה לפני 10 שנים כשותפות בין החברה לישראל לקבוצת צ’רי הסינית. החברה הועברה לאחזקת Kenon Holdings כאשר זו הופרדה בספין-אוף מהחברה לישראל ב-2015. ההשקעה הראשונה בפרויקט עמדה על 1.5 מיליארד ד’. הדגם הראשון, קורוס 3, הוצג לראשונה בתערוכת המכוניות של ג’נבה 2013 ומכירותיו בסין החלו בנובמבר אותה שנה.
מטרת הקמת המותג היתה לספק לשוק הסיני והאירופי מכוניות מתוצרת מקומית באיכות אירופית. לשם כך גויסו למיזם אנשי מקצוע אירופיים שהיא אחראים לתכנון המכוניות, לשיווקן ולהקמת המפעל. באפריל האחרון הודיעה החברה שאין בכוונתה לייצא מכוניות לאירופה בעתיד הנראה לעין, אחרי שהיצוא נבחן בסלובקיה בשנים האחרונות.
מאז תחילת המכירות קורוס מעולם לא הצליחה לאזן את הוצאותיה וסיימה כל שנה בהפסדים כבדים שחייבו את בעלי המניות להזרים לה כספים נוספים.
בשנה הראשונה המלאה לשיווק מכוניות מכרה קורוס פחות מ-7,000 מכוניות. מספר זה הוכפל ביותר מפי שלוש ליותר מ-24,000 כלי רכב ב-2016, עדיין נתון זעום שאינו מצדיק קיומו של מותג. כדי להצדיק את קיומה הציגה לאחרונה קורוס דגם חשמלי, סוג הנעה הזוכה לתמיכה ניכרת של ממשלת סין, אולם ספק אם מיזם כזה היה יכול להציל את החברה.
קורוס לא דיווחה מי הוא המשקיע שירכוש 51% ממניות החברה וסיכום סופי של העיסקה עדיין תלוי בהתמלאותם של תנאים נוספים.
שני המשקיעים העיקריים בקורוס עד כה היו צ’רי אוטומוטיב, קבוצת רכב סינית שעבורה זו היתה השקעה אסטרטגית וקנון הולדינגס, קודם לכן החברה לישראל, שעבורה היתה זו השקעה פיננסית גרידא, שהחלה בעידן שכמעט ונשכח, שבו השקיעה החברה לישראל מאות מיליוני דולרים בבטר פלייס, מיזם המכוניות החשמליות שפשט את הרגל ב-2013.
את 2016 סיימה קורוס בהפסד 285 מ’ ד’ קיטון 27.2% בהפסד כאשר הכנסות החברה זינקו ב-62.5% ל-377 מ’ ד’.
מעורבות צ’רי
במהלך השנים סיפקה צ’רי לקורוס מנועים ורכיבי מכוניות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים ובכך פיצתה את עצמה על חלק מההשקעה הכושלת, בנוסף על ידע אירופי שאנשי החברה יכלו לרכוש מהקשר עם אנשי תעשיית הרכב האירופית שהובאו לסין כדי להקים את המותג. צ’רי חתמה גם על חוזה עם קורוס שמעניק לצ’רי רישיון לשימוש בפלטפורמה שפותחה עבורה קורוס למכוניות צ’רי תמורת עמלה שגובהה לא פורסם. בכך תהנה צ’רי משימוש בפלטפורמה מתקדמת ברמה אירופית ותחסוך לעצמה הוצאות כבדות במו”פ. בסוף 2016 עמד החוב של קורוס לצ’רי על סך של כ-60 מ’ ד’. בדו”ח השנתי האחרון של החברה נמסר שכחלק מהתוכנית העיסקית של החברה היא שוקלת להסתמך באופן רב יותר על צ’רי, הפלטפורמות שלה והפרסונל של החברה הסינית בנוגע לפעולות שוטפות ולפיתוח דגמים חדשים.
ההפסדים של החברה לישראל וקנון הולדינגס בעקבותיה מהמעורבות שלהם בקורוס יתבררו במלואם רק בשנים הקרובות.
כותרות היום
- דו”ח מסירות משאיות 11/2020 / גידול במסירות בנובמבר, התחזקות ניכרת במשאיות כבדות
- משאיות / מסירות לפי מותגים, משקלים 01-11/2020
- מסלול ניסויים / נתיבי איילון תחנוך משטח ניסויים לכלי רכב אוטונומיים באשדוד
- השקה מקומית / צ’מפיון מוטורס משיקה מתיחת פנים ל-A5, RS5
- דיימלר / מוכרת את מפעל סמארט ל-Ineos, תייצר כלי רכב לשטח
- מרצדס וואנים / קונספט חדש ל-eSprinter, בישראל מאמצע 2021 אם המיסוי יותאם
תגובה