מניית פולקסווגן נופלת ב-20% ועלולה להפיל גם את הבוס של הקבוצה

אוטוניוז 21.09.2015 – מניית קבוצת פולקסווגן צנחה היום בכ-20% אחרי שמרטין וינטרקורן (Martin Winterkorn), ה-CEO והאיש החזק בקבוצה, הודה שהחברה רימתה במבחני זיהום אויר למכוניות דיזל שנערכו בשנים האחרונות בארה”ב. הפרשה נחשפה בסוף השבוע שעבר ע”י ה-EPA, הסוכנות להגנת הסביבה בארה”ב. במידה ופולקסווגן תיענש בכל החומרה היא עלולה לשלם קנס בסך 18 מיליארד ד’ והחברה ומנהליה עלולים להיות חשופים לתביעות פליליות. שערה של המניה נפל הבוקר בבורסת פרנקפורט לשער הנמוך מ-130 יורו לעומת שער נעילה של 162.08 יורו ביום שישי האחרון, שבו איבדה המניה כ-3.5%. שערה הגבוה ביותר של המניה השנה עמד על 249.79 יורו ב-16 במרס ובאמצע המסחר היום (ב’), הוא עמד על 129.57 יורו.

המשבר חסר התקדים הזה מתרחש בדיוק באמצע תערוכת פרנקפורט, תערוכת המכוניות הביתית והחשובה ביותר עבור קבוצת הרכב הגדולה באירופה והשניה בגודלה בעולם, ובתחילת השבוע שבסופו אמור דירקטוריון הקבוצה לאשר את הארכת חוזהו של וינטרקורן כיו”ר הנהלת הקבוצה, לשנתיים נוספות, עד סוף 2018. חוזהו הנוכחי של וינטרקורן אמור לפקוע בסוף 2016.

האירועים האחרונים עלולים לערער את מעמדו של וינטרקורן, שרק לפני חודשים אחדים גבר בדו-קרב בצמרת על היו”ר לשעבר של הקבוצה, פרדיננד פיך, שנאלץ להתפטר מהתפקיד, אחרי שניסיונו להדיח את וינטרקורן כשל. רק בשבוע שעבר דווח שמחליפו של פייך יהיה האנס דיטר פוטש (Hans Dieter Poetsch), מנהל הכספים של הקבוצה. פוטש (64) צעיר מוינטרקורן ב-3 שנים ולא היה אמור להתמודד על תפקיד ה-CEO. לפני מספר חודשים הביע הבוס של מותג פורשה, מאתיאס מילר(Mathias Müller) את רצונו להחליף את וינטרקורן, עוד בטרם נודע על הארכת חוזהו. אלא שגם מילר (62) אינו צעיר במיוחד בתעשיה שבה היה נהוג גיל פרישה 60.

השבוע הקרוב יהיה כאמור מכריע ובסיומו יצטרך הדירקטוריון להחליט האם להאריך את חוזהו של וינטרקורן בשנתיים נוספות. הימנעות מהארכה עלולה לגרום לוינטרקורן להתפטר ולדחוף את הקבוצה למצב משברי חדש, כאשר אפילו טרם מונה לה יו”ר קבוע. ההודאה המהירה של וינטרקורן בעבירות החמורות בהם מואשמת פולקסווגן, עלולה כעת להביא את הקץ גם על הקריירה שלו כיו”ר הקבוצה.

הפרשה האחרונה בתעשיית הרכב מתרחשת אחרי שרק בשבוע שעבר נקנסה ג’נרל מוטורס ב-900 מיליון דולר בגלל פרשת מערכות ההצתה. בפרשה זו דווח עד היום על 124 הרוגים.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*