מחקר חדש קובע שפליטות חלקיקי חומר ממנועי בנזין גרועות ממנועי דיזל

  • מחקר שבוצע ע"י חוקרים משש מדינות קובע שמנועי דיזל אינם בהכרח מזהמים יותר ממנועי בנזין.
  • טכנולוגיות חדשות מונעות כמעט כליל פליטות PM במנועי דיזל.
  • יש להתמקד כעת בהפחתת פליטות PM ממנועי בנזין.
תרשים של בדיקת פליטות (מתוך המחקר)
תרשים של בדיקת פליטות (מתוך המחקר)

אוטוניוז, 17.07.2017 – המוניטין של מנועי הדיזל ספג מכה קשה בשנתיים האחרונות, מאז נחשפה פרשת הדיזלגייט בספטמבר 2015. אמנם התעשיה הגרמנית מנסה לשמר את המנועים האלה, שבפיתוחם היא השקיעה מיליארדי דולרים במטרה להפחית באופן ניכר את פליטות ה-CO2, גז החממה, אולם ההד הציבורי של הפרשה מסרב לשכוח ולדעת אחדים, לא רק גרמנים, יש סכנה לטכנולוגיית הדיזל. אולם

מחקר שפורסם לאחרונה –Scientific Reports קובע שמכוניות דיזל מודרניות פולטות, בדרך כלל, פחות זיהום PM (חלקיקי חומר) מאשר מכוניות הפועלות על מנועי בנזין. ומאחר שטכנולוגיית הדיזל הנוכחית היא הרבה יותר נקיה מבעבר, רגולטורים סביבתיים צריכים להעביר את מיקוד הרגולציה למכוניות הפועלות על מנועי בנזין ומקורות אנרגיה אחרים, לדברי פטריק הייס, עוזר פרופסור ומדען באוניברסיטת מונטריאול (UdeM) ושותף לביצוע המחקר. "לדיזל יש מוניטין רע כי אפשר לראות את הזיהום. אבל, למעשה, זיהום בלתי נראה שנובע ממנועי בנזין, הוא גרוע יותר," אמר הייס.

לדבריו הצעד הבא במאבק להקטנת הזיהום צריך להיות התמקדות בשיפור ביצועי מנועי הבנזין הוא הורדה מהכביש של מכוניות דיזל ישנות. לדבריו כלי רכב דיזל מודרניים אימצו תקנים חדשים והם נקיים מאד, ולכן תשומת הלב צריכה עכשיו לפנות לרגולציה גדולה יותר של כלי רכב רגילים ורכב שטח עם מנועי בנזין. זה באמת היעד הבא.

המחקר בוצע בהובלת חוקרים משוויץ ומנורבגיה בסיועם של מוסדות מקנדה, איטליה, צרפת וארצות הברית. במבחן נבדקו חלקיקי החומר הפחמני (PM) הנפלטים מצינורות המפלט של המכוניות.

חלקיקי פחמן (PM) עשויים מפחמן שחור, primary organic aerosol – POA, ובמיוחד secondary organic aerosol – SOA, הידוע כמכיל מינים מזיקים של חמצן תגובתי (reactive oxygen species) ויכול לגרום נזק לרקמת הריאות.

מסנני חלקיקים למנועי דיזל

בשנים האחרונות, מכוניות דיזל באירופה ובצפון אמריקה צוידו במסנני חלקיקי דיזל (DPFs), אשר מצמצמים באופן משמעותי את פליטות ה-PM. כעת חלק מיצרניות הרכב האירופיות מתחילות לצייד גם מכוניות עם מנועי בנזין במסנני חלקיקים.

במבחני מעבדה במכון פול שרר, ליד ציריך, שוויץ, מצאו המדענים שמכוניות בנזין פלטו בממוצע פי 10 יותר חלקיקי PM ב-22 מעלות צלזיוס ופי 62 יותר ב-7 מעלות מתחת לאפס בהשוואה למכוניות דיזל.

הגידול בפליטות בטמפרטורות נמוכות הוא תוצאה של אפקט התנעה קרה. מנועי בנזין, וביחוד הממיר הקטליטי, אינם יעילים בפעולה קרה ועד שהם מגיעים לטמפרטורת עבודה אופטימלית רמת הפליטות היא גבוהה.

"התוצאות הללו מציבות אתגר לפרדיגמה הקיימת שבמכוניות הדיזל, באופן כללי, שיעורי פליטת ה-PM גבוהים בהרבה," אמר הייס וציין שמנועים אלה משקפים את היעילות של אביזרים כמו מסנני החלקיקים.

עם זאת, נכון כי מכוניות דיזל ישנות מזהמות יותר ממכוניות בנזין, כי אין להן מסנני חלקיקים. אולם בנוסף לחלקיקי ה-PM מנועי דיזל פולטים תחמוצות חנקן (NOx) בכמויות גדולות יותר בהשוואה למנועי בנזין, מה שתורם לגשם ערפיח ולחומציות.

"התוצאות שלנו מראות כי בין אם מכוניות בנזין או מכוניות דיזל הן מזהמות יותר  זה תלוי במזהם המדובר, כלומר מכוניות דיזל הן לא בהכרח מזהמות גרועות יותר מאשר מכוניות בנזין," מסכמים החוקרים.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*