מחירון יד2 / למרות המונופול בשוק המחירונים, ביד2 עדיין צופים מהפך

  • מחירון יד2 הוא, ככל הנראה, מחירון המכוניות המשומשות האינטרנטי הפופולרי ביותר.
  • למרות זאת הוא מתקשה לערער על המונופול של מחירון לוי יצחק, הנהנה מדומיננטיות בקרב מקצוענים וארגונים.
  • מציע מכשיר חדש לשמאי רכב, מצפה ליישום קודי כלי רכב של משרד התחבורה.
מוטי ענו, מנהל מחירון הרכב יד2 (יח”צ)

אוטוניוז, 14.09.2020 – במשך כשמונה שנים מטפס מוטי ענו, מנהל מחירון המכוניות של יד2, על הר שאין הוא רואה את פסגתו. יד2, מחירון המכוניות, המשומשות האינטרנטי הגדול במדינה, אינו מצליח, במשך שנים, לשבור את המונופול של מחירון לוי יצחק, הוותיק ממנו. מחירון לוי יצחק, המופץ אחת לחודש בדפוס, מונח על שולחנו של כל סוחר רכב, חדש או ישן; זה המחירון על פיו יישק דבר בשוק הרכב המקומי. על פיו חברות הביטוח קובעות פרמיות ביטוח; זה המחירון המשמש את חברות הליסינג לקביעת ערכי ציי הרכב שלהן; זה המחירון שהרשות להגבלים עסקיים אינה מתערבת בעסקיו.

בכל זאת ענו ומשקיעי יד2 טרם נואשו. קורל-תל, קבוצה בבעלות מלאה של אקסל שפרינגר (Axel Springer)  המו”ל הגדול באירופה, מפעילה את לוח יד2 שבו גולשים מדי יום 650,000 איש, לדברי החברה, ובו מופיעות בכל רגע נתון 80,000 מודעות למכוניות חדשות ומשומשות. זהו הבסיס הסטטיסטי למחירון רכב יד2 של הקבוצה.

עשרות אלפי דגמים

למשרד התחבורה יש כיום כ-65,000 קודים לכלי רכב, מסביר ענו, מנכ”ל מחירון יד2. במחירון יד2 מנהלים את כל הקודים הללו ברמה יום יומית כאשר “בתהליך הזה אנחנו מפשטים את המידע של משרד התחבורה לציבור,” מסביר ענו וכך מספר הדגמים במחירון הוא כחמישית מזה של משרד התחבורה.

(קוד הדגם של משרד התחבורה מבדיל, למשל בין מכוניות מאותו דגם כשלאחת יש חלונות אחוריים מוכהים ולאחרת לא. כך נוצרות עשרות אלפי ווריאציות.)

“בקרוב נכניס למחירון הרכב חיפוש לפי מספר רישוי ואז כל צרכן יכניס את מספר הרישוי של המכונית ויידע בדיוק על איזה רכב מדובר, מה קוד הדגם שלו, המפרט הטכני המדויק ורמת הגימור וכן, הוא יוכל להעלות מודעה במהירות, להסתכל בחוות דעת גולשים ועוד,” מסביר ענו.

12,000 הקודים במערכת הביג דאטה של מחירון רכב יד2 מנותחים באמצעות טכנולוגיית ‘לימוד מכונה.’ “המערכת לומדת כל חודש את הנתונים החדשים של השוק עם התוצאות של החודש הקודם, משווה אותם ומציגה המלצות מקרו ומיקרו לגירסה החודשית הבאה של המחירון,” אומר ענו. אולם על אף שהמחירון הוא מקוון, אין טעם לעדכנו באופן מיידי, מאחר שהדבר ייצור בלבול, וכך המחירון מעודכן אחת לחודש, מסביר ענו.

לאחרונה השיק יד2 מוצר חדשני וייחודי, שנועד להקל על העבודה השוטפת והיום יומית של שמאי רכב. זהו ממשק להפקת דו”ח שמאות, המאפשר לכל שמאי רכב להגדיר את שווי הרכב לפי שיקול דעתו המקצועי.

“המהלך האחרון של מחירון יד2 היה השקת כלי עבודה לשמאי רכב, שיאפשר לו לאמוד שווי של כלי רכב באופן מקוון, תוך התבססות על מחירון יד2. הדבר  אמור לשפר את תהליך העבודה של שמאים  בהערכות שווי שונות, לרבות יבוא אישי,” אומר ענו.

מקור מידע נוסף

אבל מי בכלל זקוק למחירון יד2, כאשר המקצוענים בשוק משתמשים רק במחירון לוי יצחק? לדברי ענו צרכני המכוניות “מבינים שהם חייבים להסתכל במחירון רכב יד2 כדי לדעת את מחיר השוק של המכונית שברצונם לרכוש. הצרכנים הרבה יותר חכמים, ונוהגים להשוות מחירים במספר ערוצים על מנת להבין שהם מבצעים עסקה כדאית. ברגע שלציבור יש נגישות למחירון, שמקבל ב-On-line, עשרות אלפי מחירים, שמנוהלים במערכות ביג דאטה, אין פלא שהוא משתמש במחירון יד2, כמחירון השימושי בקניה ובמכירה של רכב.”

תחרות

מפעם לפעם נוהג מחירון יד2 לפרסם סקרים שבהם נמצא שרמת הפופולריות שלו גבוהה מזו של מחירון לוי יצחק, אולם זה עדיין לא משנה את התנהגותם של גורמים מוסדיים.

לאורך השנים לא הצלחתם להתחרות במחירון לוי יצחק.

“המחירון שלנו נותן ערך צרכני גם למיליוני הגולשים באתר וגם למוסדות בנקאים וגופים אחרים שעובדים ומשתמשים במחירון רכב יד2 בצורה שוטפת ולכן יש תחרות. אני מאמין שבעתיד חברות נוספות בענף הרכב יעברו למחירון של יד2. מעבר לזה, אני אופטימי שלקוחות חדשים,  פרטיים ומוסדיים, מבינים שצריך לעבוד עם מחירון שממש נוגע בשוק ומציג את המחירים הכי מדויקים שאפשר.”

למחירון לוי יצחק יש כל חודש הכנסות ממפרסמים. מהיכן ההכנסות שלכם?

“מחירון רכב יד2 שייך לקבוצת יד2 – הוא חלק משלל המוצרים שהחברה מפתחת ומתחזקת. המחירון מייצר לאלפי המוכרים והקונים ערך עצום ומתחבר למוטו של יד2 שהוא “צרכנות נבונה”, ולכן הוא מקור משמעותי לתנועה.”

מדוע חברות הליסינג אינן משערכות את ציי הרכב על בסיס מחירון יד2?

“אני מאמין שאנחנו בדרך הנכונה, ובקרוב הפקת פוליסה עם מחירון רכב יד2 לא תהיה דבר יוצא דופן. אני גם מאמין שכלי העבודה שיצרנו לשמאים, יאפשר להם להפיק שמאות לייבוא אישי בקלות וביעילות. השוק צריך להיות פתוח לכל שמאי שיבחר להעריך רכב ביבואי אישי. זה החזון שלנו.”

מחירים מעוותים

בהסתכלות הוליסטית, מסביר ענו, רמת המחירים בשוק הרכב הישראלי היתה מעוותת, לכל הפחות עד שמחירון יד2 התחיל להתפרסם. לדבריו עד אז רק מחירון אחד קבע את המחירים, כולל קידוד הרכבים בחברות ביטוח, מה שהקשה על “זיהוי חד חד ערכי” של הרכב ובכך נוצר אקוסיסטם מעוות.

“רק שימוש בקודי משרד התחבורה ויישום מקצועי בכל מערכות המידע של חברות הביטוח והבנקים יוכל לפתור את העיוות,” מסביר ענו. “אפשר לומר שאנו כבר מרגישים רוח רעננה ביישום חיבור מספר הרישוי של כלי הרכב וקוד משרד התחבורה, מה שיאפשר זיהוי מדויק ביותר של כלי הרכב.”

ומה יהיה על הקודים של לוי יצחק שנמצאים אצל חברות הביטוח?

“חברות הביטוח לדעתי יאלצו בזמן הקרוב לעשות שינוי, להיות שקופים ברמה של קודים ומספרי רישוי. לא תהיה להם ברירה אלא להיכנס לתהליך של השקעה ולעשות פעם אחת החלפת קודים ישנים בקודי רכב חדשים בדיוק כפי שאומרת ההנחיה של משרד התחבורה.”

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!