מובון, מערכת ADAS שמנסה לערער הדומיננטיות של מובילאיי

  • עם מעבד של ARM ואלוגריתם עצמי לפיענוח צילום א.ד.י מערכות מצפה לתפוס 15% משוק ה-ADAS.
  • עקרונות פעולת מערכת מובון דומות לאלה של מערכת מובילאיי.
  •  שוק מערכות ה-ADAS צפוי לגלגל בשנים הקרובות מעל למאתיים מיליון שקל בשנה.
ה-MOVON TOP מזהה ומתריע גם על הולכי רגל (יח”צ)

אוטוניוז, 04.09.2017 – במרץ השנה השיקה א.ד.י מערכות, מחברות הציוד לרכב הגדולות בישראל, את מובון (Movon), מערכת ADAS האמורה להציב תחרות למובילאיי החברה הדומיננטית בשוק ולהתחרות גם ב-Awacs, מערכת ADAS מבוססת רדאר וב-CM107, מערכת ADAS מבוססת מצלמה המשווקת ע”י AWACS.

עקרונית, מערכת מובון בנויה כמו זו של מובילאיי, הן בצד התשומות והן בצד התפוקות. התשומות הן צילומי וידיאו והתפוקות הן מצגות צבעוניות על צגים קטנים וצפצופים טורדניים, שאמורים להוציא את הנהג משלוותו ולעוררו לפעולה שתמנע תאונה. ההבדלים בין המערכות נמצאים בפרטים ובמפרטים הטכניים.

מערכת מובאון משתמשת במצלמת DVR בעלת Full HD כדי לצלם את הדרך שלפני המכונית. למצלמה כרטיס זכרון המקליט את המצולם במחזורים בני 60 שניות כל אחד, כאשר על הכרטיס נשמרים מספר מחזורי צילום והישנים יותר נמחקים כאשר הכרטיס מתמלא. המצלמה קולטת אירועים קריטיים כמו תאונות או מצבי חירום שהנהג נקלע אליהם ומהם אפשר ללמוד ולהסיק מסקנות לגבי הנהיגה עצמה (למי שרק תהיה סבלנות לכך).

תשומת הצילום מועברת למעבד זעיר המצויד באלוגריתם לפיענוח התמונה והמרתו להתרעות לנהג. אצל מובילאיי הפעולה מבוצעת באמצעות צ’יפ ייעודי EyeQ2 בו משולב אלוגריתם לפיענוח התמונה, המהווה את הבסיס לתהילתה של החברה., מובון עושה שימוש במעבד קונבנציונלי, Cortex A7 Dual core , שתוכנן למשימות מגוונות ולא דווקא אוטומוטיביות. המעבד זה זכה ליישומים בשיטת System on Chip – SoC, בשיטה שבה פועל ה-EyeQ.

מובילאיי היתה, ככל הנראה חלוצה בפיתוח אלוגריתם לפיענוח ראיה, לכל הפחות לשימושים אוטומוטיביים, אולם נראה שבתחום זה חברות אחדות בעולם מפתחות אלוגריתמים שיכולים להתחרות בזה של מובילאיי. בנסיעת מבחן שעשינו במכונית שבה הותקן המובון התוצרים היו דומים לאלה שמקבלים ממערכת מובילאיי: התראות על קרבה למכונית מלפנים (FWC) וסטיה מנתיב (LWC). נראה שהתפוקות של האלוגריתם של מובון דומות אם לא זהות לאלה של מערכת מובילאיי.

מובון מפרסמת מאפיין מיוחד, צפצוף המושמע כאשר המכונית שמלפנים מתחילה לנוע כשרמזור מתחלף לירוק והנהג עדיין סורק את הסמארטפון שלו. בעקבות ההשקה במרץ השיקה א.ד.י מערכות ביולי גרסה משודרגת של המובון הפעם עם יכולת זיהוי והתראה של הולכי רגל, מובון טופ וגם התראה על השארת תינוק במכונית. המערכת עברה בדיקות של מכון KATECH בדרום קוריאה, הבודק איכות של רכיבים המיועדים לתעשיית הרכב (עדיין אין תקן עולמי למערכות ADAS) והמערכת נמצאה מתפקדת היטב.

מחירה של המובון טופ הוא 2,690 ש’, גבוה ב-200 ש’ ממחירה של מערכת מובון הבסיסית. א.ד.י מערכות מכוונת את שני המוצרים לשוק יבואני הרכב להתקנה עוד לפני מסירה ללקוחות, ולשוק האפטרמרקט.

בנסיעת מבחן שערך אוטוניוז לפני מספר שבועות במכונית המצוידת במערכת מובון, המערכת תפקדה, כלומר צפצפה כראוי והתריעה על סכנה בקרבה יתרה למכונית אחרת או על סטיה לנתיב סמוך מבלי לאותת.

לאחרונה השיק משרד התחבורה תכנית לציוד כלי רכב משומשים במערכות ADAS מסוג זה, אולם רק מערכות שמחירן עד 2,100 ש’ יוכלו להיכלל בתכנית, המעניקה לכל מי שמתקין מערכת ADAS הנחה בסכום של 1,500 ש’ באגרת הרישוי. ההנחה מתפרסת על שלוש שנים.

הניסיון של א.ד.י מערכות וחברות נוספות לשבור את הדומיננטיות של מובילאיי יהיה מסובך. אחרי התחלה אופטימית פנתה החברה לרשות להגבלים עסקיים כדי שתחקור את המונופול לכאורה שיש למובילאיי בתחום. אם תתבצע חקירה כזאת היא תמשך מן הסתם זמן רב עד שתוצאותיה יתפרסמו.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!