מהירות ממוצעת תחליף מהירות נקודתית למתן דו”חות תנועה

  • ממשלת ישראל עתידה לאשר תוכנית חדשה למאבק בתאונות דרכים.
  • היקף התוכנית ארבעה מיליארד שקל.
  • במרכז התוכנית שיפור תשתיות, הגברת אכיפה וחינוך נהגים.

אוטוניוז, 15.06.2017 – קנסות מהירות יינתנו בעתיד על מהירות ממוצעת של מכונית לאורך מקטע כביש ולא לפי מדידה בנקודה אחת, כך קובעת הצעת ממשלה שתובא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב. השרים יתבקשו לאשר תוכנית חדשה למאבק בתאונות דרכים בהשקעה של 4 מיליארד ש’, כך דיווח גלובס. התוכנית תעסוק בשלושה אלמנטים מרכזיים: תשתיות, נהגים ובטיחות כלי רכב.

התוכנית הוכנה ע”י ועדה בהשתתפות המנהלים הכללים של משרדי התחבורה, המשפטים, בטחון הפנים והמשפטים, מנכ”לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וגופים נוספים.

הממשלה מתכוונת להשקיע 2.6 מיליארד ש’ בשיפור הכבישים והתאמתם לתקני בטיחות; 400 מ’ ש’ לרשויות מקומיות; 460 מ’ ש’ לטיפול במוקדי סיכון בתחום הבינעירוני ו-240 מ’ ש’ לפרויקטים בטיחותיים במגזר הכפרי.

בתחום האכיפה יתווספו 100 ניידות שיטור, 160 שוטרים ו-200 סטודנטים בתפקיד סיירי תנועה. הכנסת כלי אכיפה חדשים כולל מדידת מהירות ממוצעת של כלי רכב במקטעי דרך וטיפול בתופעת נהיגה בתקופת פסילת רישיון.

בתחום הטכנולוגי יינתנו הטבות להתקנת מערכות בטיחות בכלי רכב חדשים ומשומשים; יוכנס לשימוש טכוגרף דיגיטלי בכלי רכב כבדים; תפותח טכנולוגיה להתמודדות עם בעיית הטלפונים הסלולאריים והנזקים שגורם השימוש בהם בעת נהיגה.

יעילות התוכנית

מתן קנסות למהירות ממוצעת יחייב התקנת מערכות מדידה וחישוב מורכבות ויקרות יותר, אם כי זו אינה בעיה טכנולוגית קשה במיוחד, אולם סביר להניח שבגלל העלות השימוש בה יהיה מוגבל יותר.

הוספת 100 ניידות שיטור ו-160 שוטרים נראית כתוספת קטנה מדי או גדולה מדי, תלוי בהשקפה מאחר שעדיין אין מחקרים שיוכיחו שהגברת נוכחות משטרתית מעבר לרף מסויים משפרת את הבטיחות. הטיפול בנהיגה בתקופת פסילה גם היא תרופה למחלה לא ברורה, מאחר שלא פורסמו ממצאים סטטיסטיים על מעורבות נהגים בשלילת רשיון בתאונות דרכים.

לעומת זאת השקעה בתשתיות משפרת באופן מיידי את רמת הבטיחות, אם היא מבוצעת בכבישים הנכונים.

הטבות להתקנת מערכות בטיחות בכלי רכב חדשים הממשלה נותנת כבר היום כשהיא מזרימה מאות מיליוני שקלים בשנה בהטבות למערכות שהעיקרית שבהן היא זו של מובילאיי.

היקף ההשקעה של הממשלה בתוכנית החדשה, 4 מ’ ש’, אף הוא אינו ברור. ההשקעה בתשתיות, שהיא עיקר ההשקעה, מתוקצבת ממילא בתקציבי הממשלה לשנים הקרובות וללא שום קשר לשיקולי בטיחות.

 

 

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!