מהטבות המס למכוניות הייבריד נהנים העשירים בלבד

  • בסוף 2017 צפויה לפוג הטבת המס למכוניות עם הנעה אלטרנטיבית.
  • התייקרות דגמים עממיים בעלי הנעה אלטרנטיבית תסכם את קיום הקטגוריה.
  • רק ממכירות היונדאי איוניק הפסיד האוצר בארבעה החודשים הראשונים של השנה הכנסות בהיקף מעל 40 מיליון שקל.

אוטוניוז, 10.05.2017 – לקראת סוף השנה עתיד להתפתח מאבק על גובה ההטבות במס קניה מהן נהנות מכוניות הייבריד ופלאג אין הייבריד. שמועות שריחפו לאחרונה באויר דיברו על כך שהאוצר ימהר להכניס שינוי בהטבות עוד במהלך 2017, אולם פקיד בכיר באוצר דחה הערכות אלה ואמר לאוטוניוז שלא יחול שינוי בתקנות לפני סוף השנה. לפי חישוב גס שערך אוטוניוז הפסד ההכנסות לאוצר מרכישת מכוניות בעלות מערכות הנעה אלטרנטיביות עשוי להתקרב השנה לחצי מיליארד שקל. הפסד ההכנסות בארבעה החודשים הראשונים רק ממכירות היונדאי איוניק עומד להערכת אוטוניוז על מעל 40 מ’ ש’. דוברות רשות המסים, בתגובה לשאלות אוטוניוז, טענה שהעלות, אותה היא לא העריכה, היא זניחה.

מכוניות עממיות ומכוניות פרימיום

החלק האמוציונלי בויכוח על ההקלות במס קניה הוא בהענקתן לא רק למכוניות עממיות אלא גם למכוניות פרימיום יקרות וסופר יקרות, שכל אחת מהן זוכה להטבה של מאות אלפי שקלים, המגיעה לכיסו של הרוכש. לעומת זאת לקוח הרוכש מכונית עממית אינו נהנה מהטבת המס, מאחר שמכוניות בעלות הנעה אלטרנטיבית נמכרות במחיר הדומה, ובדרך כלל אף גבוה במעט, מזה של מכוניות עממיות המצוידות בטכנולוגיות הנעה מסורתיות. כך יוצא שההטבה מגיעה למי שרוכשים דגמים כמו מרצדס S 500e אבל לא למי שרוכשים טויוטה פריוס.

הטבת מס הקניה למכוניות הייבריד מתבטאת בתשלום מס קניה בגובה 30% במקום 83%; ההטבה למכוניות פלאג-אין הייבריד עם פליטה של פחות מ-100 ג’/ק”מ דו-תחמוצת הפחמן היא מס בשיעור 20% ולמכוניות פלאג-אין הייבריד שהפליטה שלהן מעל 100 ג’/ק”מ היא 30%.

הנחה 300,000 ש’ על מרצדס

לפני מספר שבועות אמר אוריאל פינטו, מנהל קבוצת מכוניות היוקרה בכלמוביל, יבואנית מרצדס-בנץ, שהטבת המס לכל מכונית מרצדס S 500e, מכונית פלאג-אין הייבריד ששיעור מס הקניה עליה הוא 20%, עומדת על כ-300,000 ש’. כל הסכום הזה, אמר פינטו, מועבר ללקוח.

כדי להתמודד עם הבעיה שבה מכוניות פרימיום זוכות להטבות ענק בהיקף של מאות אלפי שקלים הוצע להגביל את גובה ההטבה ל-50,000 ש’ או סכום בסדר גודל דומה ובכך תחסך הפגיעה במכוניות הייבריד ופלאג-אין הייבריד שהטבות המס עליהן עומדות לפוג בסוף 2017. במידה וההטבות יבוטלו באופן גורף, מכוניות הייבריד ופלאג-אין הייבריד עממיות כמו טויוטה פריוס, יונדאי איוניק, טויוטה קאמרי הייבריד וקיה נירו יתייקרו ב-10,000 ש’ ואף יותר, התייקרות שתפגע בתחרותיות שלהן בסגמנט המכוניות הקומפקטיות, מהסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק. ההתייקרות לכן עלולה להיות קטלנית עבור מכירות של דגמים אלה.

להחלטה הצפויה על סיום ההטבות לכלי רכב בעלי מערכות הנעה אלטרנטיבית או המשכן גם לתוך 2018 תהיה השפעה בעיקר על שתי יבואניות רכב, כלמוביל, יבואנית מרצדס-בנץ, יונדאי ומיצובישי, כשכל אחד ממותגים אלה משווק דגם הייברידי או פלאג-אין הייבריד אחד או יותר, ויוניון מוטורס, יבואנית לקסוס (באמצעות לקסוס מוטורס) וטויוטה, שגם לה דגמי הייבריד ופלאג-אין הייבריד למכביר.

“הטבות מס לטכנולוגיות הנעה מתקדמות נקבעו על מנת לעודד כניסת רכב כאמור, מטבע הדברים זה כרוך בעלויות מסוימות,” מסרה דוברות רשות המסים לאוטוניוז. “מדי פעם מבוצעת בחינת ההתפתחויות בשוק וכמובן שייתכנו שינויים בשיטת המיסוי בהתאם להתפתחויות אלה.”

באשר לטענה של הפסד הכנסות לאוצר כתבה הדוברות ש”במרבית המקרים לא מדובר על הפסד מס משמעותי מכיוון שרכב היברידי יקר בבסיס ולכן גם בשיעור מס מופחת, רמת המיסוי בשקלים שחלה עליו דומה לזו של רכב משפחתי דומה שאיננו היברידי. מדובר בעלויות זניחות ביחס להיקף.”

טענה זו אינה נכונה.

לפי חישוב של אוטוניוז מס קניה בשיעור 20% המשולם על יונדאי איוניק עומד על 16,000 ש’, בהנחה שמחיר המכונית ליבואנית כ-80,000 ש’, בעוד מס הקניה המשולם על מאזדה 3 מנוע 2.0 ל’ עומד על כ-37,000 ש’ בהנחה שמחיר המכונית ליבואנית הוא כ-59,000 ש’ והמס הוא 60%, כגובה הממס הממוצע המשולם על מכוניות, לפי נתוני רשות המיסוי. ההפרש בין המס המשולם על האיוניק לזה המשולם על מאזדה 3, עומד על כ-20,000 ש’. מאז תחילת השנה נמכרו מעל 2,000 מכוניות יונדאי איוניק ולכן רק בגין הטבת מס לדגם זה, המחליף דגמים קומפקטיים מקבילים עם מנועי בעירה פנימית, הפסיד אוצר המדינה הכנסות בסך כ-40 מ’ ש’.

יונדאי איוניק פלאג-אין הייבריד נגד מאזדה 3 2.0 ל’

דגם יונדאי איוניק מאזדה 3 2.0 ל’ עלויות מאזדה בהשוואה לאיוניק
מחיר בנמל 80,665 57,709  22,956-
מס קניה 16,133 40,396 24,263
סה”כ 96,798 98,105 1,307
מרווח תיווך 19,360 14,716 4,644-
מחיר לפני מע”מ 116,158 112,821 3,337-
מע”מ 19,747 19,180 567-
מחיר לצרכן 135,904 132,001 3,904-
הערות:  מס קניה: מאזדה 3 – 70%, יונדאי איוניק – 20%; מרווח תיווך: מאזדה 3 15%, יונדאי איוניק 20%; ההנחות הן של אוטוניוז. הפרמטרים הניתנים למשחק הינם שיעור מס הקניה ומרווח התיווך וכפועל יוצא מחיר הבסיס. במידה והמס על המאזדה 3 יעמוד על 60% מחירה הבסיסי יהיה גבוה יותר וסך המס שישולם עליה ירד לכ-20,000 ש’; מחיר היעד הוא מחיר המחירון של היבואנית.

מהטבלה עולה שמחיר הבסיס של המאזדה 3 נמוך בכ-25% מזה של היונדאי איוניק ולמרות זאת המס המשולם עליה הוא יותר מכפול מאשר המס המשולם על האיוניק, הפרש של כ-24,000 ש’.

השוואה בין מיסוי מלא ומיסוי אחרי הטבת המס על מרצדס S 500e 

דגם 20% 83% הפרשים
מחיר בנמל 445,000 409,000 36,000-
מס קניה 89,000 339,470 250,470
סה”כ 534,000 748,470 214,470
מרווח תיווך 106,800 149,694 42,894
מחיר לפני מע”מ 640,800 898,164 257,364
מע”מ 108,936 152,688 43,752
מחיר לצרכן 749,736 1,050,852 301,116
הערות: מחירים בשקלים; מרווח התיווך: 20% לשתי הגרסאות; מחיר היעד אחרי מס 83% הוא 1.05 מ’ ש’.

מהטבלה עולה שקיים הפרש 250,000 ש’ במס הקניה והפרש כ-50,000 ש’ במע”מ. מכאן חסכון כ-300,000 ש’ ללקוח.

הויכוח מן הסתם עוד יתלהט, כיפופי הידיים בין יבואניות רכב לבין רשות המסים ובין יבואניות רכב לבין עצמן עוד יתרבו ככל שסוף השנה יתקרב. מאחר שהיקף יבוא מכוניות עם מערכות הנעה אלטרנטיבית צפוי לגדול בשיעורים חדים, הפסד ההכנסות לאוצר, במידה ומדיניות המיסוי הנוכחית תמשך, עשוי להכפיל את עצמו במהירות. הגבלת ההטבה למכוניות פרימיום תשפר את תזרים המזומנים של רשות המסים רק באופן מוגבל, מאחר שעיקר הפסד ההכנסות יהיה בהמרה של רכישות כלי רכב עממיים קונבנציונליים בכלי רכב עממיים בעלי הנעה אלטרנטיבית.

הערה: בכתבה זו הוכנסו שינויים אחדים ב-11.05.2017

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!