מבחן דרכים, מאזדה CX-5 / עם מנוע אטמוספרי ה-CX-5 הוא ה-MPV האחרון

  • מאזדה CX-5, מנוע 2.0 ל', אוט', 167,000 ש'.
  • מאזדה מציעה מכונית בקטגוריה שפעם היו מכנים אותה MPV והיום הוסבה לקרוסאובר.
  • הדגם מצטיין בגודל מרשים ובנוחות נסיעה ובמנוע 2 ל' הנושם ישירות וללא מגדשים.
  • ביחד עם תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית, זו קונפיגורציה שמוכיחה שלא נס ליחו של המנוע האטמוספרי.
מאזדה XC-5, גריל גדול, שחור וכוחני (אוטוניוז)

אוטוניוז, 16.07.2018 – מאזדה CX-5 הינו מהקרוסאוברים הקומפקטיים הוותיקים בשוק, כשבתחילת דרכו נמנה על קטגוריית ה-MPV, שהולכת ונעלמת מהעולם. הדגם הנוכחי, הדור השני, הושק ב-2017 ועוד צפויות לו לא מעט שנות חיים שבמהלכן הוא אמור להיות 'פרת המזומנים' העיקרית של המותג, לא מעט בגלל השינוי הדרמטי בטרנד רכישות הרכב בשנים האחרונות, ממכוניות פרטיות לקרוסאוברים.

הדגם החדש יושב על הפלטפורמה המוכרת מהדגם היוצא, שהתנגדות הפיתול שלו שופרה ב-15.5%, הודות לשימוש בפלדה מיוחדת בקורות A ו-B של כלי הרכב. בסיס הגלגלים, 2,700 מ"מ, זהה לזה של קודמו וגם מידותיו האחרות, למעט הגובה, זהות.

עיצוב ה-CX-5 נועד להדגיש גודל ועוצמה על פני תחכום וחדשנות. גריל עוצמתי מחופה רשת שחורה; שני צינורות מפלט פשוטים שאמורים להדגיש עוצמה אבל אינם עושים זאת; פסי פלסטיק קשיחים המקיפים את המכונית משדרים חיספוס של שטח, המודגש גם במרווח הגחון המרשים, 192 מ"מ. ה-CX-5 מתנשא לגובה 1,680 מ"מ, אמנם נמוך ב-30 מ"מ מקודמו, אבל מקנה לה מראה מאסיבי ביותר, כאשר . המראה המאסיבי מתחזק בזכות פרופורציות שבהן הגובה הוא דומיננטי בהשוואה לאורך, כך שהמכונית נראית מאסיבית יותר גם ממכוניות גדולות ממנה.

הפנסים הקדמיים צרים וחודרים לכנפיים והפנסים האחוריים גבוהים, מדגישים מודרניות והינם אלמנטיים חיוניים בעיצוב הנוכחי ולו רק מסיבות טכנולוגיות.

מאזדה CX-5 (אוטוניוז)

על אף השימוש במונח Sky Activ מערכת ההנעה של ה-CX-5 הינה 'אולד-פאשן', אולם במקרה הזה, במובן החיובי של המושג. מכונית המבחן היתה מצוידת במנוע אטמוספרי, 4 צילינדרים, 2.0 ל' 163 כ"ס, כזה שמעט מכוניות מצוידות בו היום. רבות ממתחרותיה מצוידות היום במנועי טורבו בנזין בנפח קטן יחסית לגודל כלי הרכב, שצריכת הדלק שלהם משופרת ורמת הזיהום שהם יוצרים נמוכה. למאזדה אין מנועים כאלה, ובכלל יצרניות הרכב היפניות נכנסו לטרנד הזה במאוחר, יחסית ליצרניות האירופיות. וכך נהגי ונוסעי המאזדה CX-5 יכולים להנות ממנוע שהפעולה שלו היא קלאסית ולינארית, כמו במכוניות של פעם ועם עוצמה ניכרת. תיבת ההילוכים האוטומטית פלנטרית משלימה את מערכת ההנעה באופן מיטבי המאפשר חוויית נהיגה מהנה. אמנם התאוצה אינה כשל רקטה המשוגרת לחלל, או משהו דומה לזה, לשם כך יש גרסה עם מנוע חזק יותר, אבל לא כולם זקוקים למאפיינים מעין אלה.

במכונית

אחת החוויות הנעימות שה-CX-5 מספקת היא כניסה למכונית והטריקה החרישית של הדלת. מבפנים מתגלה מראה שאינו  'אולד-פאשן' כלל. דלק מוטורס התקינה בכלי הרכב מערכת MZD Connect מגוירת, עם הפעלה אופציות ניווט, כולל וייז, רדיו, טלפונים ועוד. התצוגה מופיעה על מסך 7 אינצ' בקונסולה המרכזית. גרסת המבחן, אקזקיוטיב, היתה דלה יחסית באבזור, וחסרה מחשב דרך עם כל הפונקציות (בקטלוג הוא מכונה 'תצוגה סטנדרטית' מול 'תצוגה מורחבת'), בקרת שיוט אדפטיבית (קיימת רק מסורתית), תצוגה עילית. רמות האבזור הגבוהות יותר מצוידות, כמובן, טוב יותר.

השליטה על מסך הבקרה מתבצעת באמצעות כפתור בקונסולה המרכזית, וכמסורת במאזדה הכפתור מיותר לפעמים בזכות קיצורי דרך נוחים. הפעלת הרדיו ושליטה על עוצמת הקול מתבצעת מכפתור קטן שליד כפתור הבקרה הגדול. למערכות הניווט והשמע אפשר להגיע מלחצנים שנמצאים ליד הכפתור הגדול. לחצן return מאפשר לחזור צעד לאחור, אלמנט חיוני במערכות שממילא דורשות לימוד מתקדם לשם הפעלתן.

עיצוב הפנים התרענן בהשוואה לדגם היוצא. לוח המחוונים אלגנטי עם שלושה מחוונים צפופים ועם פונטים קטנים, שאינם נוחים לקריאה. על גלגל הגה בעל שלושה חישורים נמצאים כפתורי בקרה לפונקציות שונות, כמקובל בימינו.

המושבים, גלגל ההגה וראש ידית ההילוכים מצופי עור. כבר ברמת הבסיס מושב הנהג מגיע עם כיוונון חשמלי. גלישה למושב האחורי חושפת שיש בו מקום ניכר גם לארוכי קומה, אם לרגליהם ואם לראשיהם.

נסיעה

כבר נכתב למעלה שה-CX-5 בגרסת 2.0 ל' אוט' אינה מאיצה כרקטה. הכוח מועבר לשני הגלגלים הקדמיים כשתיבת ההילוכים פועלת באופן חלק לגמרי. משקל הדגם, לפי קטלוג דלק רכב, עומד על 1,629 ק"ג בעוד לפי אתר מאזדה הוא 1,390 ק"ג ומשקל מרבי 2,030 ק"ג מה שמאפשר כושר העמסה, כולל נוסעים, של 640 ק"ג. בכל מקרה מדובר במשקלים לא קטנים עבור כלי רכב עם מנוע 2.0 ל'.

כמו תמיד בקרוסאוברים גבוהים הבעיה היא למצוא את האיזון שבו המכונית הגבוהה לא תתנדנד כספינה על גלים. את המבחן הזה ה-CX-5 עוברת היטב והנסיעה בה על מרבית סוג הכבישים היא נוחה. רעשים חיצוניים ממעטים לחדור ותנוחת הישיבה, גבוה מעל הכביש, היא טובה.

ה-CX-5 מצוידת במערכת G-Vectoring Control, המאחדת באמצעות CPU את האלמנטים השולטים על הביצועים הדינמיים של כלי הרכב ובהם המנוע, מערכות השאסי וגוף המכונית. לומר שחושי קלטו את דקויות הפעולה של המערכת – תהיה טענה מופרזת. מאזדה מציינת בקטלוג שהמערכת פועלת באופן שאינו מורגש ע"י הנהג ומגיבה לאופן שבו הוא מפעיל את המכונית במטרה לייצבה. זהו אתגר בהחלט חיוני למכונית גבוהה כ-CX-5.

משקל

בקטלוג המכונית מצוין שמשקלה העצמי הוא 1,629 ק"ג. מקצועית אין מושג כזה 'משקל עצמי', אלא curb weight. לפי קטלוג מאזדה אירופה משקל המכונית הוא 1,390 ק"ג. המשקל הכולל המרבי המותר אינו מופיע בקטלוג הישראלי, אולם באירופה הוא 2,030 ק"ג מה שנותן למכונית יכולת נשיאת מטען בסך 640 ק"ג, נתון סביר ו-401 ק"ג לפי המפרט הישראלי, נתון שהוא סביר פחות.

יריבים

המאזדה CX-5 בגרסת הבסיס, 2.0 ל' אוט' אקזקיוטיב נמכרת במחיר 167,000 ש'. בסביבה הזאת, של 'תמורה לכסף', יש לה מעט מתחרות. הסקודה קודיאק מתחיל במחיר גבוה יותר, הסקודה קארוק הוא קטן יותר, רנו סניק אינה מיובאת, סיטרואן רק החלה לשווק את הגרנד C4 ספייסטורר עם שבעה מקומות ישיבה ומחיר התחלתי של 150,000 ש'. קיה סורנטו עם מנוע גדול יותר ויקרה יותר וקיה קארנס נמצאת בחצי רמה נמוך יותר, אם כי היא משווקת עם שבעה מושבים ומנועי 2.0 ל'. מיצובישי אאוטלנדר, במחיר דומה, 167,900 ש', הוא אולי הדגם המתחרה הקרוב ביותר. אולם, האאוטלנדר הינו רכב שטח שעבר הסבה לקרוסאובר, בעוד ה-CX-5 הוא יותר מיניוואן קומפקטי, סגמנט שהולך ונעלם.

לכן, מבין האופציות הרבות הזמינות בשוק, ה-CX-5 הוא כלי רכב ייחודי, באיכותו טובה ומעלה, במיצובו ובמערכת הנעה שאינה מהססת לשלוח את הכוח לגלגלים באופן מיידי.

מפרט טכני

דגם מאזדה CX-5
יבואנית דלק מוטורס
קטגוריה קרוסאובר
סוג קומפקטי
דלתות 5
מידות ומשקלים
בסיס גלגלים (מ"מ) 2,700
אורך כללי (מ"מ) 4,550
רוחב (מ"מ) 1,840
גובה (מ"מ) 1,680
מרווח גחון (מ"מ) 193
בלמים קדמיים דיסקים מאווררים
בלמים אחוריים דיסקים
משקל עצמי (ק"ג) 1,629
עומס מורשה (ק"ג) 431
משקל כולל (ק"ג) 2,060
נפח תא מטען (ל', מושבים עומדים) 477
מושבים מקופלים (ל') 1,620
מערכת הנעה
מנוע
תצורה 4 צילינדרים בשורה
תגבור אטמוספרי
נפח (סמ"ק) 1998
הספק (כ"ס/סל"ד) 165/6,000
מומנט (קג"מ/סל"ד) 21.4/4,000
נפח מיכל דלק (ל') 56
תיבת הילוכים אוט', 6
הנעה קדמית
הגה כוח חשמלי
מתלה קדמי תמוכות מקפרסון
מתלה אחורי רב חיבורי
בלמים קדמיים דיסקים מאווררים
בלמים אחוריים דיסקים
גלגלים
חישוקים (אינצ') 17
צמיגים 225/65R
ביצועים
0-100 קמ"ש (שנ') 10.1
מהירות מרבית (קמ"ש) 189
צריכת דלק (ל'/100 ק"מ)
משולבת (נתוני מעבדה) 6.4
פליטת CO2 (ג'/ק"מ) 152
מחיר (ש') ₪ 167,000

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*