מבחן דרכים יגואר XJ מנוע 2.0 ל': שירה אנגלית

  • ה-XJ היא מכונית פרימיום שונה באופיה מאלה שמציעים מותגים אחרים.
  • איאן קאלום, בוס העיצוב של יגואר, מראה שיש דבר כזה שנקרא עיצוב אנגלי מסורתי.
  • מנוע ה-2.0 אינו נשמע מרשים, עד שלוחצים על דוושת הגז.
יגואר XJ. במבט צד העיצוב מזכיר את הסמל של המותג (אוטוניוז)

אוטוניוז, 01.09.2017 – את מבחן הדרכים ליגואר XJ היה עדיף שיכתוב משורר, מי שביכולתו לחרוז בשבחי המכונית, שלמרות שבגרסת המבחן צוידה במנוע 2.0 ל' טורבו (241 כ"ס/5,500 סל"ד, 34.7 קג"מ/2,000-4,000 סל"ד) בלבד, היא המשך ישיר ליגואר XJ הקלאסית, כלומר מכונית בריטית through and through, המכונית שבאמצעותה יצר ויליאם ליונס, יוצרו של מותג מכוניות הספורט הבריטי, את הטמפלייט, למכונית ההיי-אנד של ימינו: לא עוד מכונית כבדה המציעה בעיקר נוחות מסורבלת, אלא מכונית יוקרה עם לעיתים יומרה לביצועים ספורטיביים ולעיתים ביצועים ספורטיביים איכותיים, כשהם משולבים בעיצוב מבריק ובאבזור נוחות. ה-XJ שהושקה לראשונה ב-1968, לא היתה מכונית הלוקסוס הראשונה של יגואר, אבל היא היתה הראשונה שגם שילבה ניסיון מדורות של מכוניות מרוצים וספורט ותיקות שכיכבו על מסלולי המרוצים והכבישים בעולם החל משנות ה-50': XK 120, C-Type, D-Type ו-E-Type. כיום יגואר אינה מעורבת בספורט המוטורי העולמי, כשם שהיתה בעבר, מן הסתם עניין של תקציבים ועדיפויות, אבל מתכנני ה-XJ הצליחו לשמר את המסורת של ליונס מלפני 40 שנה, שבשנה הבאה תחגוג 50 שנה.

הדגם שנבחן כאן מצויד במנוע 4 ציל', 2.0 ל' 241 כ"ס ותיבת הילוכים אוטומטית 8 מהירויות, המתעלת את ההנעה ציר האחורי. קיימות ל-XJ גם גרסאות עם מנועים משודרגים, העוצמתי שבהם V8 בנפח 5.0 ל', מגדש על והספקו 550 כ"ס. גרסת המבחן היא גם הגרסה הרגילה, או בעלת בסיס הגלגלים הקצר, 3,032 מ"מ, המשאירים ליושבי המושבים האחוריים מרווח רב לפעילות.

ה-XJ הוא דגם סדאן, 4 דלתות, שלטובת עיצוב ספורטיבי ואירודינמי יותר לחלון האחורי שיפוע מתון, המסווה את ההשתייכות האמיתית ומטעה לחשוב שמדובר במכונית האצ'בק (אפשר גם לחשוד באייאן קאלום, המתכנן הוותיק של יגואר, שהעיצוב הייחודי לחלק האחורי, לחקות את היגואר החתולי המזנק, סמלו של המותג). בחלק הקדמי ניצב, ב-90 מעלות, גריל שאינו מתבייש להיות גריל, מרובע עם סבכת תיל מוכספת ויפהפיה. הפנסים תקועים מעט מאחורי קו הגריל, מעניקים תחושה של מודרניות, ומכסה המנוע מעוצב היטב ובמרכזו קו בולט ומרכזי שמבליט את עוצמת המכונית. הצמיגים בחתך הנמוך מדגישים את הספורטיביות.

עור ועץ

עם הכניסה למכונית הורגש מיד ניחוח העור המדפן בשפע הדפנות הפנימיות של המכונית. פס אחיד של ציפוי עור נמתח מקצה דלת אחורית אחת לקצה דלת אחורית שניה, כשהוא מקיף את כל סביבת הנוסעים, מחפה על קו התפר שבין הקונסולה הקדמית לשמשה הקדמית ומעניק למבנה הפנים תחושה של אחדות. בדלתות, מתחת לקו זה, נמצא דיפון עץ בגוון כהה ובו מקובעים רמקולים של מערכת השמע מתוצרת Meridian. מתחת לחלון הקדמי במרכז, מודבק השם Jaguar, שלא נשכח לרגע באיזו מכונית אנחנו נמצאים.

הקונסולה המרכזית מדופנת בעור אף היא ומתוכה, במרכז, בולטים שני פתחים, שנראים כשני מבערים אחוריים, מהם נפלט אויר מצונן (או מחומם) על הנוסעים. עיצוב מעולה.

מושב הנהג הוא נוח מאד ואיכותי, אינו רחב מדי ולכן מעניק תחושה של ישיבה במכונית ספורט. וסביבת הנהג היא קומפקטית, כפי שאפשר לצפות ממכונית ספורטיבית. לוח המחוונים הדיגיטלי-ווירטואלי מרחף על פני מסך המגע שמאחורי ההגה ועיצובו הקלאסי, מחוונים עגולים, משרה את התחושה הנכונה, הנהג נמצא במכונית ולא צופה בקונסולה של משחק מחשב. את התצוגה על המסך ניתן לשנות בהתאם לצרכי הנהג, כולל מפה לניווט. מסך המגע שבמרכז הקונסולה הקדמית מאפשר הפעלה של כל הפונקציות.

חלל הפנים מאחור הוא מרווח ביותר, המושבים איכותיים וביניהם מפרידה משענת יד מתקפלת בה שני תאים, האחד לחפצים והשני לכוסות. מרווח הרגליים ומרווח הראש הינם ללא מגבלה כלשהי לכל מי שיקלע אליהם.

על הכביש

איכותה של מכונית נמדדת ביכולת הנסיעה, בדחף, בנינוחות, בביצועים שאליהם היא מכוונת. לא לקחתי את ה-XJ לשבילים הרריים ומפותלים, כך שאין ביכולתי להעיד מה ההיא יכולה לעשות עליהם, אולם מתלי האויר שלה מנטרלים באופן כמעט מושלם את מפגעי הכביש הטיפוסיים, הרעש העולה מהמכונית ומהכביש הוא זניח והנהיגה, או הנסיעה, בה היא תענוג. המנוע, למרות שהוא בנפח 2.0 ל' בלבד, הוא אגרסיבי, מעט רועש בהאצות חזקות. קשה להאמין שמתחת למכסה המנוע מסתתר מנוע 2 ל' בלבד, שדוחף את מכונית הפאר הזאת לתגובות מהירות ושיוט רגוע. למי שרוצה עוצמה רבה יותר, יש כמובן גם גרסאות ספורטיביות ואימתניות של ה-XJ.

משקלו הנמוך יחסית של הדגם, 1,735 ק"ג, שהושג בין השאר בזכות שימוש באלומיניום לייצור חלקי הגוף, נותן יחס של 1 כ"ס לכל 7.2 ק"ג, יחס טוב אם כי לא משובח, המאפשר, בעזרת תיבת הילוכים אוט' 8 מהירויות של ZF, פעולה יעילה בכל המצבים.

תיבת ההילוכים 8 מהירויות היא בעלת מצב רגיל, D ומצב ספורט S, שמשהה את העברת ההילוכים ומאפשר תאוצה ממושכת יותר. בקרה ידנית של ההילוכים מתבצעת באמצעות מנופי תפעול מאחורי ההגה ותפעול אגרסיבי שלהם יוצר מכות תאוצה לא עדינות במיוחד שמי שנהנה מנהיגה ספורטיבית ייהנה מהן.

בקרת השיוט האדפטיבית פועלת היטב ומורידה את הנטל מהנהג אולם מערכת הניהוג האוטומטית אינה ברמה הגבוהה ביותר. נהגתי כבר במכוניות זולות מזו שבהן היא תפקדה באופן טוב יותר.

ה-XJ זמינה עם מגוון רחב של אופציות לאיבזור, צביעה ונוחות, כך שבתהליך ההזמנה צפויות ללקוחות הפוטנציאליים התלבטויות רבות. זו אינה מכונית לחלשי לב וגם לא למי שארנקם אינו תפוח.

ב-668,000 ש' למכונית – זו אינה מכונית למשוררים.

יגואר XJ
יבואנית המזרח
גירסה בסיס גלגלים קצר
סוג מכונית נוסעים מפוארת
דלתות 4
מידות ומשקלים
בסיס גלגלים (מ"מ) 3,032
אורך כללי (מ"מ) 5,255
רוחב (מ"מ) 1,899
גובה (מ"מ) 1,460
בלמים קדמיים דיסקים מאווררים
בלמים אחוריים דיסקים מאווררים
משקל עצמי (ק"ג) 1,735
עומס מורשה (ק"ג)
משקל כולל (ק"ג) 2,400
נפח תא מטען (ל', מושבים עמודים) 478
נפח תא מטען (ל', מושבים מקופלים) 1,399
מערכת הנעה
מנוע טורבו בנזין
תצורה 4 צילינדרים בשורה
נפח (סמ"ק) 1999
הספק (כ"ס/סל"ד) 240/5,500
מומנט (קג"מ/סל"ד) 34.7/2,000-4,000
נפח מיכל דלק (ל') 77
תיבת הילוכים אוטומטית, 8
הנעה אחורית
הגה כוח חשמלי
בלמים קדמיים דיסקים מאווררים
בלמים אחוריים דיסקים מאווררים
גלגלים
חישוקים סגסוגת
צמיגים 205/60/R16
ביצועים
0-100 קמ"ש (שנ') 7.9
מהירות מרבית (קמ"ש) 241
צריכת דלק (ל'/100 ק"מ) 8.4
פליטת CO2 (ג'/ק"מ) 199
מחיר (ש') 668,000

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*