למעלה מרבע מיליארד שקל הפסד הכנסות האוצר מהטבות מיסוי להנעה אלטרנטיבית בחצי שנה

  • בחצי הראשון של 2017 זינק ב-185% מספר כלי הרכב הייברידיים שנמסרו בשוק המקומי.
  • שלושה דגמים חדשים, יונדאי איוניק טויוטה C-HR וקיה נירו אחראים לזינוק הגדולה.
  • אחוז גבוה של הטבות המס נוצל ע”י מכוניות פרימיום ולוקסוס.

אוטוניוז, 10.07.2017 (עידכון: 13.07.2017, עדכון טבלה: 15.07.2017) – אוצר המדינה הפסיד בחצי הראשון של 2017 הכנסות בהיקף של כרבע מיליארד ש’, כתוצאה מהטבות מס למכוניות בעלות מערכות הנעה אלטרנטיבית, והוא בדרך לרשום הפסד הכנסות בסך כחצי מיליארד שקל בכל השנה, כך עולה מתחשיב שערך אוטוניוז.

בחצי הראשון של 2017 נמסרו 13,995 מכוניות הנעה אלטרנטיבית, גידול של 185% בהשוואה לחצי הראשון 2016. הגידול התאפשר בזכות תחילת שיווקם של שלושה דגמים עממיים, יונדאי איוניק (כלמוביל), טויוטה C-HR (יוניון מוטורס) וקיה נירו (טלקאר), בנוסף לכך החל שיווק דגמי הנעה אלטרנטיבית רבים יחסית של מותגי הפרימיום מרצדס-בנץ (כלמוביל) וב.מ.וו (דלק מוטורס). בניגוד לצרכני הדגמים העממיים, שעבורם כלי הרכב ההייברידיים הם מעט יקרים יותר, מכוניות הפרימיום נמכרו בהנחות של מאות אלפי שקלים בהשוואה לגרסאות מקבילות של אותו דגם.

בחצי הראשון של השנה הסתכמו הכנסות האוצר ממיסוי כלי רכב קלים על כ-3.5 מיליארד ש’ (35.8%-). הירידה היא בעיקר תוצאה של ירידה בשחרור כלי רכב מהמכס, אולם היא חדה יותר מאשר הירידה במספר כלי הרכב ששוחררו, נתון שניתן להסבירו, בין השאר בגידול במספר כלי הרכב שנהנו מהטבות על הנעה אלטרנטיבית. ההטבות עמדו על שיעור של  כ-7% מסך ההכנסות ממיסוי כלי רכב. החישוב מתבסס על נתוני איגוד יבואני הרכב והמחירונים של יבואניות הרכב ואינו כולל יבוא אישי, שנתוניו החצי שנתיים אינם ידועים עדיין. בחודשיים הראשונים של השנה יובאו ביבוא אישי, בין השאר, כ-80 מכוניות מרצדס-בנץ כ-40 מהן מדגם הפלאג-אין הייבריד S 500e שההטבה שלה הוא זוכה היא כ-300,000 ש’, כך שעוד כמה עשרות מיליוני שקלים של הטבות מס נמצאות גם בשוק היבוא האישי, שזכה השנה להתעוררות מסוימת.

בחצי הראשון של השנה נמסרו בשוק המקומי 13,995 כלי רכב הייברידיים ופלאג-אין הייבריד, אולם רק 11,833 מהם זיכו את היבואניות בהטבת מס שהסתכמה בכ-208 מ’ ש’. הדגם הפופלארי ביותר היה יונדאי איוניק עם 3,746 יחידות שכל אחת מהן זכתה להטבת מס בסך כ-15,000 ש’, לפי חישובי אוטוניוז. החישוב מתבסס על מס קניה בשיעור 20% לדגם פלאג-אין הייבריד, 30% לדגם הייבריד ו-60% לדגם רגיל. במקרה של האיוניק, למשל, חושב מס בשיעור של 30% לעומת מס בשיעור של 60%, אם היתה זו מכונית קומפקטית עם הנעה קונבנציונלית. בחישובים עלולים להיות אי דיוקים מסוימים משום שאין בידי עלויות מדויקות של כל כלי רכב. אולם סדרי הגודל המצוינים כאן הינם מדויקים.

מסירות והטבות מס לכלי רכב היברידיים, פלאג-אין הייבריד (הטבת מס, סה”כ הטבת מס – בשקלים)

דגם יחידות הטבת מס משוערת סה”כ הטבת מס אחוז מכלי רכב אחוז מהטבת המס
1 מרצדס S 500e 57 300,000 17,100,000 0.5% 8.2%
2 ב.מ.וו 740E 8 250,000 2,000,000 0.1% 1.0%
3 ב.מ.וו 740LE 6 250,000 1,500,000 0.1% 0.7%
5 ב.מ.וו i8 6 120,000 720,000 0.1% 0.3%
6 וולבו XC90 T8 3 100,000 300,000 0.0% 0.1%
7 ב.מ.וו 530e 21 65,000 1,365,000 0.2% 0.7%
8 ב.מ.וו 330e 133 50,000 6,650,000 1.1% 3.2%
9 מרצדס C350e 80 50,000 4,000,000 0.7% 1.9%
10 ב.מ.וו i3 5 40,000 200,000 0.0% 0.1%
11 מיצובישי אאוטלנדר PHEV 100 30,000 3,000,000 0.8% 1.4%
12 טויוטה פריוס פלוס 313 25,000 7,825,000 2.6% 3.8%
13 לקסוס CT200H 129 18,000 2,322,000 1.1% 1.1%
14 יונדאי איוניק 3,746 15,000 56,190,000 31.7% 27.0%
15 טויוטה C-HR 2,381 15,000 35,715,000 20.1% 17.1%
16 קיה נירו 1,959 15,000 29,385,000 16.6% 14.1%
17 אוריס הייבריד 1,721 15,000 25,815,000 14.5% 12.4%
18 טויוטה פריוס 543 15,000 8,145,000 4.6% 3.9%
19 טויוטה יאריס הייבריד 622 10,000 6,220,000 5.3% 3.0%
 סה”כ 11,833   208,452,000 100.0% 100.0%

לטבלה התווסף הדגם מיצבישי אאוטלנדר PHEV שנשמט מהמקור (13.07.2017)

מהטבלה הושמטו כלי רכב הייברידיים ברמה 3 ומעלה. כתוצאה מכך היקף ההטבות פחות לכ-208 מ’ ש’ (15.07.2017)

נתוני מסירות: איגוד יבואני הרכב , חיושב הנחות מס ועיבוד: אוטוניוז

יונדאי איוניק היווה 27.0% מכלי הרכב בסגמנט אולם סך הטבת המס ממנה נהנה הדגם היתה בשיעור 22.6% בלבד. לעומת זאת לעומת זאת מרצדס S 500e ממנה נמכרו בחצי שנה 57 יחידות, שהן 0.4% מכלל דגמי ההנעה האלטרנטיבית, אולם הדגם קיבל כ-7.9% מהטבות המס, שהסתכמו ב-17.1 מ’ ש’.

תופעה זו בולטת בכל הטבלה, כאשר המכוניות שנמכרו במספרים נמוכים, המכוניות היקרות יותר, זוכות להטבות גדולות מהיקף המכירות שלהן ולהפך. מכירות טויוטה יאריס הייבריד (יוניון מוטורס), ככל הנראה דגם ההייבריד הזול ביותר, הסתכמו ב-622 יחידות בחצי שנה, 4.4% ממספר היחידות, אולם ההיקף הכספי של הטבת המס לדגם הסתכם ב-6.2 מ’ ש’ או כ-2.5% מסך הטבת המס הכוללת.

לאור היקפים אלה של הטבות המס, דווח בעבר באוטוניוז שרשות המסים מתכננת לשנות את תקנות המס כבר בספטמבר הקרוב.

הפסד הכנסות האוצר היה יכול להיות עוד גדול יותר, אלמלא מחסור במכוניות משלושה הדגמים הפופולאריים, איוניק, C-HR ונירו, הנהנים מביקוש רב בעולם ואספקתם לשוק הישראלי מוגבלת.

  • בטעות נכללו בכתבה ובטבלה כלי רכב מקבוצת זיהום 3 שאינם נהנים מהטבות המס. טעות זו תוקנה.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!