ללא רדאר, ללא ליידאר, החזון של אילון מאסק למכונית אוטונומית

  • בהופעה ב-TED אמר מאסק שמערכת נהיגה אוטונומית תבוסס על ראיה ו-GPS בלבד, ללא רדאר וללא ליידאר.
  • טסלה תבצע השנה נהיגה אוטונומית מלאה מלוס אנג’לס לניו יורק.
  • בעוד שנתיים ניתן יהיה להירדם במכונית ולהתעורר מאות קילומטרים רחוק מנקודת המוצא.

מאסק בהופעה בכנס TED בוונקובר, (יוטיב, צילום מסך)
מאסק בהופעה בכנס TED בוונקובר, (יוטיב, צילום מסך)

אוטוניוז, 02.05.2017 – אילון מאסק, הבוס של טסלה, אינו רואה בליידאר וברדאר אמצעים חיוניים לנהיגה אוטונומית, כך עולה מדברים שאמר בכנס TED שנערך השבוע בוונקובר, קנדה. מערכת האוטופיילוט הנוכחית מבוססת על שמונה מצלמות ומאסק סבור ששילוב של מצלמות, GPS ורשת ניוראלית אמורות לפתור את כל בעיות הנהיגה האוטונומית.

“זהו שימוש רק במצלמות וב-GPS. לא ליידאר ולא רדאר נמצאים כאן בשימוש,” תיאר מאסק לנוכחים בכנס את מה שהוקרן על מסך גדול. “רק שימוש  באופטיקה פאסיבית, שזה בסיסית מה שאדם משתמש. כל רשת הכבישים אמורה להיות מנווטת באמצעות אופטיקה פאסיבית או מצלמות. וכך ברגע שפתרת [את בעיית] המצלמה או הראיה אז אוטונומיה נפתרה. אם אינך פותר ראיה זה אינו פתור. לכן המיקוד שלנו הוא כל כך כבד על השגת Vision Neural Net שהוא יעיל לתנאי כביש. אתה יכול באופן מוחלט להיות סופר אנושי עם מצלמות בלבד. אתה בטח להיות טוב פי 10 מבן אדם רק עם מצלמות.”

בהמשך הבטיח מאסק שטסלה תעשה נהיגה אוטונומית לגמרי מלוס אנג’לס לניו יורק בסוף השנה. “למעשה בנובמבר או דצמבר השנה נוכל לעשות זאת מרמזור באל.איי לרמזור בניו יורק. ללא נגיעה בבקרות לאורך כל המסע.”

כאשר המראיין העיר שטסלה יכולה לעשות מסע כזה מאחר שהיא צברה מיליוני קילומטרים על כבישים אלה, אמר מאסק שהוא בטוח למדי שהמכונית תהיה מסוגלת לעשות את המסלול, אפילו אם הוא ישונה באופן דינמי. “היא [המכונית] צריכה להיות טובה מאד מרגע שהיא נכנסה למערכת הכבישים המהירים של המדינה. זה לא מוגבל רק לאל.איי-ניו יורק. אנחנו יכולים לשנות את זה לסיאטל-פלורידה בזמן אמת.”

מערכת נהיגה אוטונומית בטסלה S מבוססת על יכולת ראיה בלבד (יוטיוב, צילום מסך)
מערכת נהיגה אוטונומית בטסלה S מבוססת על יכולת ראיה בלבד (יוטיוב, צילום מסך)

בעוד שנתיים, אמר מאסק למראיין, אדם יוכל להיכנס למכונית ללכת לישון ולהתעורר מאות קילומטרים מנקודת המוצא. לדבריו השאלה היא איך להבטיח ב-99.9% שתאונה לא תתרחש, וזאת משום שתאונות תמיד יתרחשו. “אם מכונית מתנגשת אחת לאלף פעמים אתה לא תרגיש נוח להירדם. אתה לבטח לא צריך להיות. זה לעולם לא יהיה מושלם. אף מערכת לעולם לא תהיה מושלמת. אבל אם נאמר שהמכונית צפויה להתנגשות במאה מחזורי חיים (hundred life times) או אלף מחזורי חיים, אז אוקיי. אם הייתי חי אלף מחזורי חיים ורוב הסיכויים שלעולם לא אחווה תאונה, אז זה כנראה בסדר.”

קריאה נוספת

בהתייחסו ליעילות של מערכת נהיגה אוטונומית אמר מאסק שהוא מעריך שהמערכת האוטונומית לכל הפחות תמתן התאונות, למעט בסיטואציות נדירות. “הדבר שיש להעריך על תאונות [הוא] שזו הסתברות. יש סיכוי שבכל פעם שאדם נכנס למכונית תהיה תאונה. זו אשמתם. זה אף פעם לא אפס. הסף האמיתי לאוטונומיה הוא בכמה אוטונומיה צריכה להיות יותר טובה מאדם כדי לסמוך עליה.”

טסלה מפתחת היום ככל הידוע את מערכות הראיה שלה באופן עצמאי, אם כי יתכן שקיים שיתוף פעולה עם אחת מיצרניות הרכיבים הגדולות דוגמת בוש. בשנה שעברה נפרדה טסלה ממובילאיי, שסיפקה את החומרה והתוכנה למערכות האוטופיילוט הראשונות, ככל הנראה בעקבות התאונה שבה נהרג אדם אחד במכונית טסלה מודל S.

לפי פרסומים שונים החומרה במערכת אוטופיילוט 2.0 מבוססת על מצלמות וחיישני רדאר המפותחים ע”י בוש, אולם ללא כל נוכחות לליידאר. אולם בהופעה האחרונה השבוע פסל מאסק גם את השימוש ברדאר וקבע שמערכת ראיה מבוססת על מערכת מצלמה, מערכת מעין עיצבית ו-GPS מספיקה כדי להשיג מערכת נהיגה אוטונומית מלאה.

חיזוק למובילאיי

לקביעתו של מאסק יש השלכה חיובית על מובילאיי, שגם היא רואה במערכת הראיה את מערכת החישה העיקרית בנהיגה אוטונומית ומפתחת מערכות למידה עמוקה. במקרה כזה יתכן שה-15.3 מיליארד ד’ שאינטל תשלם עבור מובילאיי (בעיסקה שטרם הושלמה) אולי אינם מייצגים מחיר גבוה במיוחד. מובילאיי מנחילה את פילוסופיית הנהיגה האוטונומית שלה גם ליצרניות טיר 1 עימן היא משתפת פעולה, כמו ZF ודלפי. למרות זאת חברות כמו פורד, בוש ו-ZF רכשו או השקיעו בשנה האחרונה סטראטאפים בתחום הליידאר, אולם לפחות בחלק מהמקרים הכוונה היא לשימוש מוגבל, למדידות נתוני יתירות בלבד, של מערכת נהיגה האוטונומית.

מאסק בטד 2017 (החל מ-14:00)

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!