כנס סביבה 2050: 2,500 מתים בשנה מזיהום אויר בישראל, מחצית מהם כתוצאה מזיהום אויר תחבורתי

אוטוניוז, 01.03.2016 – “תחבורה, רכבות מכוניות ומה שביניהם – מה הם האתגרים בתחום התחבורה ל-2050 במגזר והציבורי,” היתה הכותרת המאתגרת של המושב שעסק בתחבורה בכנס סביבה 2050 שנערך אתמול בת”א. את המושב הנחה פרופ’ ערן פייטלסון מאוניברסיטת ירושלים ובפאנל לקחו חלק 8 משתתפים. בתחילת המושב הציגו הדוברים והדוברות תחומים שונים של תחבורה נקיה כאשר כל דובר נגע בנושאים הקרובים לתחום עיסוקו.

אלעד צרפתי, מנהל שיווק מוצרי האפטרמרקט במובילאיי, אמר שמובילאיי מתקשרת ליוזמות שתוצאתן תהיה סמארט-סיטי ושפעילותן מתחילה כעת. בשיתוף פעולה עם ה-NHTSA מובילאיי תתרום מיכולותיה לפיתוח העיר החכמה הראשונה בארה”ב. עיר כזו תאפשר להגביל את מספר כלי הרכב הפועלים בתחומה, מאחר שכיום הערים הופכות לצרות מלהכיל את כל כלי הרכב. מובילאיי נמצאת כעת במצב של לימוד החומר והכלתו תהליך שבסופו תשתנה שיטת הניידות, אנשים יפסיקו לרכוש מכוניות וניידות שיתופית תהפוך לקונספט חשוב.

בעקבותיו דיבר רן דנאי, מנכ”ל יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, שהקדיש את דבריו לסוגי הנעה, דברים הקרובים לעולמה של טויוטה. לדבריו הנעלם הגדול הוא מה יהיו סוגי ההנעות החילופיות העיקריות ומתי הם יגיעו למסה קריטית. דנאי סיפר שטויוטה הכריזה שעד 2050 היא כבר לא תייצר מכוניות עם מנועי בעירה פנימית (ICE) אלא רק מכוניות עם הנעות חשמליות במטרה להוריד את פליטות דו תחמוצת הפחמן לאפס. אתגר אחר של טויוטה בטווח הקצר יותר, יהיה הפחתה של הזיהום הממוצע של מכוניותיה ל-90 ג’/ק”מ של CO2 ובעתיד הרחוק יותר הסבתם של כל מפעליה להפעלה באמצעות אנרגיות חילופיות ברמת זיהום אפס.

ניר לנדאו מנהל אגף המשק של אגד אמר שהשפה של איכות הסביבה הפכה לשפה המשמשת לשיח היום היומי בתוך הקואופרטיב. בשנה האחרונה, אמר לנדאו, קלטה אגד 400 אוטובוסים ברמת זיהום יורו 6. לדבריו תחזוקה נכונה של אוטובוסים מפחיתה את פליטות המזהמים.

איילת דיטל, אחראית לזיהום אויר מתחבורה במשרד לאיכות הסביבה אמרה שבדו”ח של ה-OECD נמצא שמתוך 2,500 איש שמתים בישראל מדי שנה מזיהום אויר, חצי מתים כתוצאה מזיהום אויר תחבורתי. “הפליטות מהרכב הבודד יורדות עם השנים אבל כמות הרכבים עולה,” אמרה דיטל. לדבריה המשרד לאיכות הסביבה פועל בשני מישורים, האחד בבחינת טכנולוגיות רכב, בעיקר של אוטובוסים ומשאיות, והשני בצמצום חשיפת האוכלוסיה לזיהום אויר. דיטל סיפרה על פרויקט שמתוקצב ע”י הקק”ל בהיקף 70 מ’ ש’ להגברת השימוש במכוניות היברידיות, אוטובוסים חשמליים ומשאיות אשפה. בחיפה מתקיים פרויקט להסבת צי משאיות אשפה לגז טבעי. המשרד פועל גם להענקת פחת מואץ למוניות הייברידיות, תקנה שאמורה להיחתם בקרוב. בנוסף לכך המשרד עוסק גם ביזום שאטלים למרכזי תעסוקה.

סיכם את המושב פרופ’ פייטלסון שאמר שהתכנון העירוני בישראל נמצא כעת בשלב מעבר לתכנון של מבנים גבוהים במיוחד ובצפיפות גבוהה ביותר, למשל ברמלה, שם מתוכננות שכונות בצפיפות של 60 יחידות לדונם. בעיה עיקרית היא הקצאת מקומות חניה ליחידות דיור, שכעת עומדת על כ-2 חניות ליחידת דיור. מצד שני מלאי המבנים הקיים בישראל מזדקן ומבנים עירוניים שנבנו לפי 40 עד 60 שנה נמצאים לקראת סיום חייהם. לדבריו בהתחדשות עירונית יש לבחון גם אפשרות נוספות ושונות להתנייעות ויש גם לשים לב להתנגשות של גורמים שונים וסותרים כמו אופניים חשמליים והולכי רגל, הנמצאים בהתנגשות מתמדת כאשר שני סוגי ההתניידות מתבצעים תוך שימוש באותה תשתית. אולם, קבע פרופ’ פייטלסון, הפרדה של תשתיות תהיה בעייתית ולכן מה שיוחלט עליו קודם והעדפות שיקודמו ע”י המתכננים, הם שיקבעו ויהפכו לנוף האורבני למשך תקופה ארוכה.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!