ירידות במכירות כלי רכב מציבות אתגרים חדשים לתעשיית הרכב האמריקנית

  • בשליש הראשון של 2017 נרשמה ירידה של 2.4% במכירות כלי רכב בארה”ב.
  • ירידה לכל שלוש יצרניות הרכב האמריקניות הגדולות.
  • התרסקות במכירות מכוניות פרטיות.

אוטוניוז, 09.05.2017 – מכירות כלי רכב חדשים בארה”ב ירדו בארבעה החודשים הראשונים של השנה ב-2.4% והסתכמו ב-5.46 מיליון כלי רכב. ירידה חדה נרשמה במכירות מכוניות פרטיות, שצנחה ב-11.4% לכ-2.1 מ’ כלי רכב בעוד מכירות משאיות קלות עלו ב-4.3% לכ-3.36 מ’ כלי רכב.

כתוצאה מכך פלח השוק של המשאיות הקלות גדל ב-3.9 נק’ האחוז ל-61.5% ופלח השוק של המכוניות צנח ל-38.5%.

ירידות נרשמו במכירות של שלוש יצרניות הרכב הגדולות: מכירות ג’נרל מוטורס צנחו ב-1.1% בארבעה חודשים לכ-933,000 כלי רכב, מכירות קבוצת פורד צנחו ב-5.1% לכ-827,000 כלי רכב ומכירות קבוצת פיאט קרייזלר צנחו ב-8.1% לכ-687,000 כלי רכב. בכל הקבוצות נרשמה ירידה חדה במכירות מכוניות ורק אצל FCA נרשמה ירידה גם במכירות משאיות קלות.

מבין הקבוצות הזרות נרשם גידול אצל ניסאן (2.8%+), קבוצת פולקסווגן (7.9%+) ומיצובישי (7.6%+). מכירות קבוצת ב.מ.וו ירדו ב-0.5% בעוד מכירות דיימלר גדלו ב-0.5%.

מכירות יגואר, שהחלה לשווק את ה-F-Pace זינקו ב-140% ל-8,522 בארבע חודשים.

מכירות טסלה, שאינה  מדווחת על מכירותיה, גדלו ב-4 חודשים ב-49.3% ל-15,600 כלי רכב בשוק האמריקני.

התחזקות בירידות באפריל

הירידה במכירות נרשמה לאורך כל השנה אולם באפריל המגמה היתה מובהקת יותר עם ירידה של 4.7% לכ-1.43 מ’ כלי רכב. מכירות מכוניות נפלו ב-11.1%. הירידות אצל יצרניות הרכב האמריקניות בלטו במיוחד עם 5.9% בג’נרל מוטורס, 7.1% בפורד ו-6.8% ב-FCA.

למרות נתונים כלכליים טובים שפורסמו לאחרונה ההאטה במכירות פוגעת בכלכלת ארה”ב שצמחה ברבעון האחרות ב-0.7% בלבד בקצב שנתי, לפי הערכות. קצב המכירות השנתי המוערך עומד כעת על 16.88 מ’ כלי רכב, מתחת לקצב שאנליסטים העריכו במשאל של רויטרס, שעמד על 17.2 מ’ כלי רכב.

בשנה שעברה נרשם שיא במכירות כלי רכב חדשים 17.55 מ’ יחידות. בשבועות האחרונים הגדילו יצרניות הרכב את ההחזרים ללקוחות. ג’י.אמ מסרה שהיקף ההנחות ללקוחות עומד על 11.7% ממחיר כלי הרכב והיקף המלאי גדל ל-100 ימי מכירות לעומת 70 ימי מכירות בתקופה המקבילה 2016.

מעגל עסקים

הירידה הנוכחית היא חלק ממעגל העסקים המעגלי המסורתי של תעשיית הרכב, שהחלק הארי של רווחיהן מגיע מפעילותן בשוק האמריקני, אבל ספק אם זה מנחם את ראשי התעשיה הנאבקים בכמה חזיתות כדי לשמר את הרלוונטיות של עסקיהם במאה ה-21. לבד מאתגרי המכירות, קבוצות הרכב המסורתיות עומדות תחת מתקפה מצד חברות טכנולוגיה על המבנה העסקי המסורתי שלהן והן ניצבות בפני אתגרים טכנולוגיים החורגים מתחום הנוחות שלהן לתחומי הדיגיטל וההייטק, פיתוח מערכות הנעה מחושמלות ומערכות נהיגה אוטונומית ופיתוח סוג חדש של יחסים עם לקוחותיהן.

תהליכים אלה הניעו לאחרונה, למשל, את קבוצת דלפי לפצל את עסקיה ולמשקיעים אקטיביסטיים לדרוש שינוי במבנה המניות של קבוצת ג’נרל מוטורס, למרות הרווחיות המרשימה שהיא הציגה ברבעון הראשון.

בעיה נוספת עימה על יצרניות הרכב להתמודד היא ממשלו הבלתי צפוי של ממשל טראמפ שעדיין מאיים בהטלת מסים על יבוא מכוניות או פלדה ובוחן הכנסת שינויים בהסכם NAFTA. לכל אחד מצעדים אלה צפויות להיות עלויות משמעותיות לתעשיית הרכב.

היה הרבה יותר קל ונוח להתמודד עם כל האתגרים האלה, הכרוכים בהשקעות לא קטנות, אם המכירות היו שומרות על רמתן מ-2016.

 

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!