פגיעה בהטבות המס לכלי רכב הייברידיים אפשרית מספטמבר הקרוב

  • משרדי התחבורה, האוצר והגנת הסביבה יכנסו באוקטובר להתייעצות לקביעת מדיניות מיסוי חדשה.
  • המשרד להגנת הסביבה פנה ליצרניות הרכב לייעוץ אודות התקינה החדשה.
  • עלות ההטבה למכוניות הנעה אלטרנטיבית תסתכם השנה במאות מיליוני שקלים.
מרצדס S 500 e, במחיר של 750,000 ש' היא ה-S הזולה ביותר בזכות הטבת מס של 300,000 ש' (יח"צ)
מרצדס S 500 e, מחיר 750,000 ש’ אחרי הטבת מס 300,000 ש’ (יח”צ)

אוטוניוז, 22.06.2017 – משרדי הממשלה שוקלים לשנות את התקינה של פליטות כלי רכב בשוק הישראלי, ועימה את נוסחת המס הירוק, החל מספטמבר הקרוב, כך עולה ממכתב שנשלח לפני כשבועיים ע”י רפאל פליישמן, מהנדס תחבורה בחטיבה לאיכות אוויר ושינוי האקלים במשרד להגנת הסביבה. שינוי התקינה יאפשר למשרד האוצר לשנות את תנאי המס הירוק, להחמירם ולהקטין את מספר כלי הרכב הזכאים להטבות מס בזכות השימוש במערכות הנעה הייברידיות. הטבה זו תעלה השנה לקופת האוצר בהפסד הכנסות בסך מאות מיליוני שקלים.

במכתב המופנה אל “יצרניות הרכב העיקריות” מבקש פליישמן סיוע ויעוץ בקביעת התקינה החדשה שתושפע מתקינת ה-WLTP וה-RDE שיחליפו את ה-NEDC. “תהליך השינוי [של התקינה בישראל] ייושם בהדרגתיות והתחלתו תתרחש כבר בספטמבר 2017,” כתב פליישמן.

במכתב מציין פליישמן שתקינת המס הירוק הנוהג בישראל מבוססת על חמישה מזהמים, דו תחמוצת הפחמן (CO2), חד תחמוצת הפחמן (CO), HC, תחמוצות חנקן (NOx) וחלקיקים (PM). פליישמן מבקש לדעת האם יש קורלציה בין ערכי פליטות אלה בתקן המעבדה NEDC הישן לבין התקנים החדשים, המדמים תנאי אמת באופן מדויק יותר. בנוסף לכך ביקש פליישמן פרטים על אופן אישור התקנות וכיצד הן ייושמו.

לפי הערכות שנשמעו בימים האחרונים משרדי הממשלה מתכוונים להתחיל לשנות את סיווג רמת פליטות, הקובעות את נוסחת המס הירוק, ולהחמיר אותן החל מספטמבר הקרוב. בתחילה יבוטלו ההטבות רק לדגמים חדשים שייובאו אחרי שתשונה נוסחת המס הירוק ותותאם לתקינה החדשה, בעוד דגמים שכבר משווקים ימשיכו להנות ממשטר המיסוי הנוכחי. בספטמבר 2018 יושוו התנאים לכל כלי הרכב בעלי ההנעה האלטרנטיבית.

כדי לתאם את עמדות משרדי האוצר, התחבורה והגנת הסביבה ולקבוע מדיניות שתיושם החל בספטמבר השנה, צפוי להיערך במהלך חודש אוגוסט מפגש מקצועי בין פקידים משלושה המשרדים. משתתפי הדיונים ינסו לשמור את תוכנם בסוד, כדי למנוע אפשרות שיבואניות רכב ימהרו לייבא כלי רכב שהטבות המס עליהן עשויות להתבטל. במפגש הצפוי ידונו באפשרויות להחמרה בתקינה הקובעת את רמת הפליטות במטרה להקטין את מספר כלי הרכב הנהנים היום מהטבות המס הניכרות לכלי רכב חשמליים, פלאג-אין הייבריד והייברידיים.

ללא ממונה על הרכב באוצר

אחת הבעיות בביצוע השינוי הוא בהעדרו של ממונה מטעם האוצר על תחום הרכב, מאז עזיבתו של ערן יעקב את התפקיד, כאשר התמנה לתפקיד הממונה על השכר באוצר לפני יותר מחצי שנה. בתפקידו היה יעקב האוזן הקשבת לטיעונים של איגוד יבואני הרכב וקישר בינם לבין האוצר.

ברשות המסים ערים לאובדן ההכנסות הגדול, בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה, הנובע מהכפלת מספר כלי הרכב בעלי ההנעה האלטרנטיבית שעלו לכבישים בחמישה החודשים הראשונים של 2017. אמנם את עיקר תשומת הלב מושכות ההנחות הגבוהות הניתנות לכלי רכב יוקרתיים, דוגמת מרצדס-בנץ S 500e, דגם שההטבה עליו מגיעה ל-300,000 ש’, אולם עיקר הכסף נמצא בהטבות המס על כלי רכב עממיים הנמכרים באלפי יחידות, דוגמת יונדאי איוניק (כלמוביל) ודגמי ההנעה האלטרנטיבית של טויוטה (יוניון מוטורס). האוצר נמצא בין הפטיש לסדן: הגבלת הטבת המס, למשל ל-50,000 ש’, תפגע רק בכלי הרכב היקרים, אבל תקטין בסכום נמוך יחסית את הפסד ההכנסות של רשות המסים. לעומת זאת חיסול ההטבה לכלי הרכב העממיים, צפוי לחסל את סגמנט ההנעה האלטרנטיבית, או לפחות לפגוע בו קשות, כאשר כלי הרכב יתייקרו בכ-10%.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!