הקרוסאובר ההייבירידי של קיה עושה ירוק

  • קיה נירו, קרוסאובר הייברידי, מבוסס על הפלטפורמה החשמלית/קומפקטית של קבוצת יונדאי
  • שילוב טוב של מנוע בעירה פנימית עם מנוע חשמלי, אם כי הנעה חשמלית בלבד היא נדירה.
  • מגלה אופי 'גרמני' עם מתלה קשיח יחסית וביצועים טובים.

אוטוניוז, 11.08.2017 – כאשר ירדתי בפעם האחרונה מהקיה נירו, הקרוסאובר ההייברידי המשווק במקומותינו ע"י  טלקאר, הייתי מרוצה. מרוצה כי לא ציפיתי שהקרוסאובר הזה יהיה מהנה לשימוש כפי שהוא הוכיח את עצמו. החסכון בדלק, תוצאת שילוב פעילות מנוע בעירה פנימית, מנוע חשמלי ומערכת עצור-סע, היתה צפויה, אם כי גם היא הפתיעה לטובה, אולם הביצועים הדינמיים היו טובים מהצפוי וההרגשה הטובה שהמכונית השאירה בסופה של הנסיעה היתה בונוס.

אפשר להתחיל מהעיצוב. חיצונית הוא אינו חדשני ופורץ דרך אבל הוא עשוי היטב, עם קישוטי כרום, כנף קטנה מעל לחלון האחורי, תצורת הגריל הייחודית, שהוורסיה הנוכחית שלה היא צרה וארוכה כנקניקיה, אבל הרבה יותר אסתטית מאותו wurst גרמני. יחידות התאורה הקדמית ממוקמת גבוה בגוף גובלת במכסה המנוע כשמתחת לפגוש מותקנות תאורת ערפל התחומה באלמנטים מוכספים (המופיעים גם בחלק האחורי של המכונית).

גם מבפנים הנירו נראית טוב, לוח מחוונים הוא גימיקי ובקונסולה המרכזית מותקן מסך מגע. ידית הילוכים מותקנת במיקום גבוה, והחלק שמול הנוסע חלק ואלגנטי. למרות זאת הקונסולה אינה מושלמת מאחר שמערכות ההפעלה חסרות תרגום לעברית, מה שאינו מתאים למותג המופץ בצורה המונית בשוק המקומי.

פלטפורמה

הנירו חולקת פלטפורמה ומערכת הנעה עם היונדאי איוניק ובסיס הגלגלים של שני הדגמים זהה 2,700 מ"מ, בסיס גלגלים של מכונית קומפקטית בסלנג האירופי, או משפחתית בסלנג המקומי. מאחר שהפלטפורמה היא ייעודית לכלי רכב מחושמלים בקבוצת יונדאי, ומכאן שעליה לשאת מצברים במשקלים הולכים וגדלים, שולבו במבנה הרכב חומרים קלים כמו למשל פלדה בחוזק גבוה המהווה 53% ממבנה המכונית, אלומיניום למכסה המנוע ולכמה רכיבים נוספים.

נפח מיכל הדלק 45 ל' בלבד ומצבר ליתיום-יון שתכולתו 1.56 קו"ש ומשקלו 33 ק"ג מותקן מתחת למושב האחורי.

מיכל הדלק מזין מנוע בנזין חדש של 1.6 105 כ"ס (בלבד) בטכנולוגיית GDi (הזרקת דלק ישירה) הנעזר במנוע חשמלי שהספקו 43.5 כ"ס (כל חצי כ"ס חשוב). הכח לגלגלים הקדמיים מועבר באמצעות תיבת הילוכים אוטומטית ומצמד כפול.

מנוע הנירו, בדומה לזה של הטויוטה פריוס, מנצל את מחזור הבעירה אטקינסון הנחשב ליעיל יותר, ולמערכת ההנעה יכולת השבת אנרגיה לטעינת המצבר הקטן. התוצאה היא צריכת דלק נמוכה ופליטת דו תחמוצת הפחמן 88 ג'/ק"מ שתורמת לה גם מערכת העצור-סע.

בטיחות

הנירו מגיע עם מערכות ADAS, המכונות בישראל Wise Drive המותקנות עוד על פס הייצור. המערכות כוללת מערכת בלימת חירום אוטונומית (AEB) עם יכולת זיהוי הולכי רגל ומכשולים, מערכת סיוע לשמירת נתיב (בעלת ראשי התיבות המוזרים LKAS) שהיא מערכת היגוי אוטונומית ומערכת בקרת שיוט חכמה המבוססת על חיישן רדאר המותקן בחזית המכונית. שילוב המערכות מעניק חוויית נהיגה שהיא פחות מלחיצה. יש רק לשים לב למערכת הסיוע בהיגוי שהיא בעיקרון מערכת שנועדה לשמור על המכונית בנתיבה, אולם לעיתים על הנהג להאבק בהגה כדי להחזיר את המכונית לכיוון שנראה לו הנכון.

על הכביש

כמו בכל מכונית מחושמלת, אחרי הלחיצה על כפתור ההתנעה (מפתחות להתנעה הופכים ליותר ויותר נדירים כיום) נשמרים השקט והשלווה בתא הנוסעים ולא מורגשת כל רעידת מנוע. רק המערכת החשמלית נכנסה לפעולה. לחיצה קלה על דוושת הגז תזיז את המכונית ממקומה באופן חשמלי מלא, אולם בנירו התנועה הזו מוגבלת לכמה עשרות מטרים, אם לנהג/ת יש סבלנות לאיטיות הזו. מעשית מנוע הבעירה הפנימית פועל כמעט 100% מזמן הנסיעה, כאשר המנוע החשמלי תומך בו בעת הצורך והצורך מגיע בעיקר בהאצה, כאשר ההספק הנמוך יחסית של מנוע הבעירה הפנימית מחייב תמיכה של המנוע החשמלי, המתבצעת באופן חלק ואיכותי. האיכות של השילוב בין מנוע הבעירה הפנימית למנוע החשמלי באה לידי ביטוי בנתוני תאוצה טובים הן מעמידה והן בתאוצות הביניים.

מערכת המתלים של הנירו היא מהסוג הקונבנציונלי, תמוכות מקפרסון, בולמי זעזועים הידראוליים, מוט מייצב מלפנים ומאחור מערכת מתלה נפרד רב חיבורי עם קפיצי עלים ומוט מייצ., כיוונון המערכת הוא 'גרמני' באופיו, כלומר קשוח יחסית, יתכן עדות למעורבותם של מעצבים, מתכננים ומהנדסים גרמניים בתעשיית הרכב הקוריאנית בשנים האחרונות. זו מערכת המעניקה למכונית אחיזת כביש טובה, אם מישהו מחפש את התכונה הזו בנירו, במעט על חשבון הנוחות על כבישים שהם פחות ממושלמים, אולם בסיכום הכולל זה אינו פוגע בהנאת הנסיעה.

הנהג/ת יכול/ה להשתעשע בבחירה בין שני מצבי נהיגה, Eco ו-Sport.

פנים המכונית

חלל הפנים מחולק היטב, מרווחי הראש טובים, אולם תנוחת הישיבה אינה גבוהה כמו בדגמי קרוסאובר אחרים. בגלל ההייברידיות המוגבלת של המכונית ומצבר הליתיום-יון הקטן, חלל המטען האחורי נותר בגודל סביר, 401 ל' כאשר המושבים האחוריים עומדים ו-1,399 ל' כאשר הם מקופלים.

סיכום

קיה נירו, כפי שאפשר היה להבין אפילו מהפתיח, הפתיעה אותי לטובה. זו מכונית יציבה, עם מתלה קשיח, אינה מרבה בגימיקים (למעט לוח המחוונים). חסרים לה אלמנטים שאפשר למצוא בדגמים אחרים, כמו זיהוי כלי רכב שטח מת או זיהוי תמרורי תנועה (כפי שמערכות אפטרמרקט של מובילאיי כבר עושות כיום), אולם זו מכונית הייברידית שנעים לנהוג ולנסוע בה, תנוחת הנהג מצוינת, צריכת הדלק נמוכה והזיהום הנפלט מאגזוזיה נמוך בהתאם.

ב-136,900 ש' קשה לבקש יותר.

מפרט טכני

קיה נירו
יבואנית טלקאר
סוג קרוסאובר
דלתות 5
מידות ומשקלים
בסיס גלגלים (מ"מ) 2,700
אורך כללי (מ"מ) 4,355
רוחב (מ"מ) 1,805
גובה (מ"מ) 1,535
בלמים קדמיים דיסקים מאווררים
בלמים אחוריים דיסקים
משקל עצמי (ק"ג) 1,500
עומס מורשה (ק"ג)
משקל כולל (ק"ג) 1,930
נפח תא מטען (ל', מושבים עוnדים) 401
נפח תא מטען (ל', מושבים מקופלים) 1,399
מערכת הנעה
מנוע בנזין, הזרקה ישירה
תצורה 4 צילינדרים בשורה
נפח (סמ"ק) 1,580
הספק (כ"ס/סל"ד) 5,700/105
מומנט (קג"מ/סל"ד) 4,000/15
מנוע חשמלי
הספק (כ"ס/סל"ד) 43.5/1,798/2,500
מומנט (קג"מ/סל"ד) 0-1798/17.3
הספק משולב (כ"ס) 5,700/141
מומנט משולב (קג"מ/סל"ד) 1,000-2,400/27
נפח מיכל דלק (ל') 45
תיבת הילוכים מצמד כפול, 6 הילוכים
הנעה קדמית
הגה כוח חשמלי
בלמים קדמיים דיסקים מאווררים
בלמים אחוריים דיסקים
גלגלים
חישוקים סגסוגת
צמיגים 205/60/R16
ביצועים
0-100 קמ"ש (שנ') 11.5
מהירות מרבית (קמ"ש) 162
צריכת דלק (ל'/100 ק"מ)
משולבת (נתוני מעבדה) 3.8
פליטת CO2 (ג'/ק"מ) 88
מחיר (ש') 136,900

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*