הספד: ארג'אי מילר, אחרון ה-Whiz Kids ונשיא פורד בשנות ה-60', מת בן 101

  • מילר היה אחד מעשרה המופלאים שחוללו את המהפך הניהולי בפורד בשנות ה-40' וה-50'.
  • כיהן כנשיא החברה במשך חמש שנים שהיו מהטובות ביותר של החברה.
  • הודח ע"י הנרי פורד ה-II מהתפקיד וכיהן כדיקן של בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת סטנפורד.
ארג'איי מילר (משמאל), שכיהן כנשיא פורד בשנים 1963-1968, עם הנרי פורד II.

אוטוניוז, 11.11.2017 – ארג'איי מילר, מי שהיה נשיא פורד מוטור קומפני בשנת ה-60' והוביל אותה לאחת מהתקופות הרווחיות והיצירתיות ביותר של החברה, מת בשבוע שעבר בקליפורניה. הוא היה בן 101.

מילר הצטרף לפורד עם עוד תשעה מעמיתיו, שזכו לכינוי The Whiz Kids, כולם מוחות מבריקים, שהתמחו בניתוח סטטיסטי בזמן מלחמת העולם השניה בעת ששרתו ב'משרד לבקרה סטטיסטית' של חיל האויר. בסיום המלחמה הם הציעו את שירותים ל-100 החברות הגדולות בפורצ'ון 500, אבל רק חברה אחת פנתה אליהם. מילר נתקל במקרה בידיעה בלייף מגזין שלפיה פורד, שהיתה שרויה במשבר עמוק, זקוקה למנהלים מנוסים כדי לשקם את החברה.

"מר פורד היקר," כתב בשם הקבוצה צ'רלס ת'ורנטון, קולונל לשעבר שפיקד על המשרד להנרי פורד ה-II, "אני מייצג קבוצה של עמיתים אשר שירתו תחתי במשרד של הבקרה הסטטיסטית, חיל האוויר של הצבא. ברצוננו לשוחח אתך אישית על ענין בעל חשיבות ניהולית ולבקש פגישה מהירה." בתוך יום נקבעה הפגישה ובתוך זמן קצר העשרה החלו לבצע את המהפכה שהצילה את פורד.

בן חקלאי, לימודים ב-UCLA

בנו של חקלאי מנברסקה, שמו הייחודי, ארג'אי מילר נוצר משילוב של האותיות הראשונות בשמותיו של אביו Rowley ו-John. לאחר שסיים את לימודיו בציונים הגבוהים ביותר ב-UCLA ב-1937, מילר בילה שלוש שנים באוניברסיטת קליפורניה, ברקלי, כסטודנט לתואר שני ועמית הוראה. הוא שירת זמן קצר ככלכלן בבנק הפדרלי של סן פרנסיסקו לפני שהצטרף לחיל האוויר במהלך מלחמת העולם השנייה. הוא גויס כטוראי וטיפס לדרגת קפטן, והכיר את קולונל טקס ת'ורנטון. תחת פיקודו של ת'ורנטון פעלה הקבוצה שהיתה אחראית על מעקב אחר הלוגיסטיקה של פעולות אויריות, מטייסים ומטוסים ועד לפצצות ואימונים. והכל ללא כל סיוע מחשבים. כאשר קרב סיומה של המלחמה, מילר וקבוצה של 10 קצינים בהנהגתו של ת'ורנטון החליטו לחפש חברה הזקוקה לעזרה ניהולית. מילר לא התעניין במיוחד כאשר הקבוצה בחנה אפשרות להצטרף לחברת רכבת באילינוי, אך כאשר היא התמקדה בפורד, הוא ויתר על תוכניותיו לחזור לבנקאות ולהשלים דוקטורט בסן פרנסיסקו.

למרות שמילר, כמו שאר חברי הקבוצה, הגיע לפורד ללא רקע טכנולוגי בתעשיית הרכב, למילר בכל זאת היה ניסיון מסוים. בעת שהיה ילד הוא קנה מעובר אורח שעצר בחווה פורד מודל T ופרק אותה לחלקיה כדי ללמוד את המכונית. הוא ניחן בזכרון מעולה והיה איש שיחה מרתק.

פורד במשבר

בעת שהקבוצה בראשות ת'ורנטון הצליחה לשכנע את הנרי פורד ה-II, נכדו של הנרי פורד ה-I, שהיה בן גילם של הצעירים שהציעו לו את שירותיהם, קבוצת פורד היתה שרויה במשבר חמור. במשך 15 שנים ברציפות, גם כאשר פורד ייצרה בשיטת קוסט פלוס עבור מאמץ המלחמה האמריקני במהלך מלחמת העולם השניה, היא רשמה כל שנה הפסדים כספיים. להנרי פורד II לא היה הניסיון הדרוש לניהול חברה גדולה ומורכבת ושהאנשים שהקיפו אותו היו מוותיקי החברה, שהיו מורגלים בשיטותיו הקפריזיות של סבו. אחד מהם היה הארי בנט, בריון מדטרויט שהנרי פורד ה-I העסיק כאחראי על הבטחון בפורד ושהפך לאיש החזק בפורד בעת שפורד הזקן כבר לא היה מסוגל לנהל דבר. בנט היה משוכנע שהוא יהיה היורש של מעסיקו עד שבספטמבר 1945 הנרי פורד ה-II הודיע לו שהוא מקבל את התפקיד ושבנט יקבל תפקיד אחר בפורד. פורד שלח את  ג'ון בוגאס, סוכן FBI לשעבר ואחד מנאמני משפחת פורד, לראות את תגובת בנט. בוגאס הצטייד באקדח 38. וכאשר הוא נכנס למשרדו של בנט שלף האחרון אקדח 45.. אחרי שבוגאס הבהיר את עמדת הבוס החדש, הוא פנה לצאת, חושש שבגבו יפגע קליע, שלא הגיע. בנט עוד שרף את הניירת במשרד, ששכן במרתפי מטה פורד ועזב מבלי לחזור. התפטרותו פתרה לפורד את בעיית השליטה בחברה, אבל לא את בעיות הניהול הקשות.

החבורה, בראשות ת'ורנטון, הכניסה ארגון וסדר במערכת הנהלת החשבונות של פורד ובכל היחידות האחרות של החברה, שהיתה זקוקה לבניה מחדש. על אף שאף אחד מהם לא היה Car Man, הפורד 1949, המכונית האמריקנית הראשונה שתוכננה אחרי מלחמת העולם השניה – המכוניות משנים קודמות היו מכוניות שתוכננו לפני המלחמה – נחשבה לאחת המכוניות החשובות בהיסטוריה של החברה. בהדרגה פורד, שהיתה חברה פרטית, חזרה לרווחיות ובינואר 1956 מצבה השתפר באופן שאיפשר לה לצאת בהנפקת מניות לציבור.

המהפך בגורלה של החברה היה בלתי אפשרי ללא ה-Whiz Kids, שבתחילה כונו The Quiz Kids, משום שהירבו בשאלות אודות המתרחש בחברה. על החברים בקבוצה נמנה גם רוברט מקנמרה, שהתמנה ב-1960 לנשיא פורד, אבל עזב מספר חודשים אחר כך, כדי לכהן כמזכיר ההגנה בממשל קנדי ואח"כ בממשל ג'ונסון ומוחו האנליטי היה אחראי להסתבכות האמריקנית במלחמת ווייטנאם בשנות ה-60'. מילר היה אחרון מבין העשרה שנותר בחיים.

איש פיננסים

מילר החל את הקריירה בפורד במחלקה הפיננסית, בה נוהלו החשבונות בשיטות מיושנות, שהמדויקת ביותר שבהן היתה להעריך את היקף ההוצאות בהתאם לגובה ערימת החשבונות שהצטברו. מילר הכניס שיטות משוכללות ומדויקות יותר.

ב-1963 התמנה מילר לנשיא החברה. התקופה היתה תקופת השיא של תעשיית הרכב האמריקנית, כאשר ראשוני הבייבי בומרס הגיעו לרגע שבו הם יכלו להוציא רישיון נהיגה ולרכוש מכונית. עבורם פיתחה פורד את המוסטנג, שהושק באפריל 1964 והפך מיד ללהיט היסטרי והיסטורי.

"אנחנו ברי מזל בתעשיית הרכב," הוא אמר לבוסטון גלוב ב-1966, כאשר הצלחת המוסטנג היתה בשיאה. "עסקים רבים צריכים לעבוד קשה כדי ליצור ביקוש. אבל עבורנו, ברגע שמישהו מגיע לגיל 16 הוא אוטומטית רוצה מכונית."

אבל זו לא היתה רק תקופה של 'בום'. כשמילר התמנה לנשיא עמדו בפניו אחד האתגרים המשמעותיים של תעשיית הרכב האמריקנית, בדמות 'כתב האישום' המפורסם של ראלף נאדר נגד התעשייה,  בספרו "לא בטוח בכל מהירות". ראשי התעשיה נדרשו להתייצב בפני הקונגרס בושינגטון כדי להעיד. מילר  הבין שהוא ועמיתיו המבצעים מפגרים אחרי התקדמות חברתית. "נכשלנו," הוא נזכר בראיון שנערך ב-2000, וכבר אז, בעקבות תאונת דרכים קשה שחווה ויצא ממנה ללא פגיעה משמעותית, הוא התחייב לעשות את שיידרש כדי לשפר את הבטיחות. "עדיין בוערת במוחי התמונה של מיכל הדלק הזה עולה באש," הוא אמר בעדות בהתייחסות לתאונה ממנה ניצל והתחייב שפורד תסייע במאמצי המחקר הפדרלי כדי להפוך את המכוניות לבטוחות יותר.

כמה שנים לאחר מכן, כאשר הוא ומנהיגים עסקיים אחרים בדטרויט היו מתוסכלים מתסיסה אזרחית, הוא העריך את המצב בכנות והבין כי צריך להיות איזון טוב יותר בין אינטרסים תאגידיים ואחריות חברתית. הבנה זו הובילה, בסופו של דבר, לתכנית המנהל הציבורי באוניברסיטת סטנפורד, שנועדה לחנך את המנהלים לא רק למגזר הפרטי, אלא גם לארגוני המגזר הציבורי, המביעים את אמונתו כי עסק אינו רק על מנת למקסם רווחים לטווח קצר.

כרבים אחרים, לפניו ואחריו, מילר לא היה חסין מהקפריזות של הנרי פורד II, שב-1968 מינה את בנקי קנודסן, בכיר בג'נרל מוטורס, לנשיא פורד ודחק את מילר לפינה, לתפקיד הזוטר של סגן יו"ר. מילר התפטר מתפקיד זה שנה אחר כך והתמנה לדיקן של בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת סטנפורד, אותו הוא הפך למוסד אקדמי חשוב. הוא התפטר ממועצת המנהלים של פורד ב-1986.

"ההצלה של פורד מביצה של ותוהו ובוהו לא היתה יכולה מעשה ידיו של אדם אחד", נכתב במגזין המינגס קלאסיק קארס ב-2007. "אבל מילר, ללא ספק, עשה חלק גדול מהעבודה להצלת החברה."

כותרות היום

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*