המרוץ להייטק בתעשיית הרכב: ג’נרל מוטורס רכשה חברה המפתחת נהיגה אוטונומית, פורד הקימה חברה לניידות חכמה

אוטוניוז, 13.03.2016 – נהיגה אוטונומית אינה חזון חדש עבור ג’נרל מוטורס. עוד בשנות ה-50′ הציגה החברה את חזונה השאפתני, אולם מאז ההתקדמות להשגת היעד היתה איטית. אבל בשנים האחרונות, ביחד עם כל התעשיה ג’י.אמ מגבירה את מאמציה וביום שישי האחרון היא הודיעה על רכישת Cruise Automation, המתמחה בפיתוח תוכנות לנהיגה אוטונומית, תמורת יותר ממיליארד דולר, במזומן ובמניות, לפי דיווח בפורצ’ון. קרוז נוסדה ב-2013 גייסה 20 מ’ ד’ ולאחרונה הוערכה ב-100 מ’ ד’. העיסקה אמורה להסגר ברבעון השני של השנה.

במקביל להודעה של ג’י.אמ הודיעה פורד ביום שישי על הקמת חברה בבעלות מלאה, Ford Smart Mobility LLC שתתמקד במחקר ובפיתוח של תחומי תחבורה עתידיים. החברה, שמשרדיה ימוקמו בפאלו אלטו, קליפורניה ובדירבורן, מישיגן, תעסוק בקישוריות, ניידות (כולל תחבורה שיתופית), כלי רכב אוטונומיים חוויית הצרכן ואיסוף נתונים וניתוח. פורד הודיעה כבר בתחילת השנה על כוונתה לשלש את מספר כלי הרכב האוטונומיים שהיא בוחנת בקליפורניה ובמישיגן. צי כלי הרכב מורכב מדגמי פיוז’ן הייבריד ויעמוד על 30 יחידות. פורד מפעילה כעת את הדור השני של כלי הרכב האוטונומיים במטרה לבחון חיישנים ומערכות מחשוב הנחוצים להשגת יכולת נהיגה אוטונומית מלאה ברמה 4 לפי הגדרות ה-SAE, שהיא יכולת נהיגה בכבישים מהירים שאינה מחייבת התערבות נהג לצורך שליטה בכלי הרכב.

פורד פיוז'ן אוטונומית בנסיעת מבחן בשלג, הראשונה בתעשיה, לפי פורד, בתנאי מזג אויר קשים כאלה (פורד)
פורד פיוז’ן אוטונומית בנסיעת מבחן בשלג, הראשונה בתעשיה, לפי פורד, בתנאי מזג אויר קשים כאלה (פורד)

בינואר הודיעה ג’י.אמ על השקעה של 500 מ’ ד’ ב-Lyft, חברה המספקת שירותי הסעה לפי דרישה. ג’י.אמ לקחה חלק בסבב גיוס כספים לליפט שבו גויסו בסך הכל כמיליארד דולר לפי ערך חברה של 5.5 מיל’ ד’. שווי הערך של אובר, יריבתה העיקרית של ליפט, גדול כמעט פי 10 ועומד על כ-50 מיל’ ד’. “אנחנו רואים את העתיד של הניידות האישית כמקושרת, חלקה ואוטונומית,” הסביר דן אמאן, נשיא ג’י.אמ בהודעה לעיתונות. “בעבודה משותפת של ג’י.אמ וליפט אנחנו מאמינים שנוכל ליישם בהצלחה את החזון הזה מהר יותר.” ג’י.אמ המחזיקה כעת ב-9% מליפט תרוויח בוודאי גם מעליית ערכה הצפוי של החברה, אולם הרווח העיקרי אמור לבוא מיכולתה לשלוט במידת מה בהתפתחויות בשוק הניידות ולהשיג מידע מבעוד מועד על מגמות חדשות ולהתאים להם את תכניותיה ברמה האסטרטגית.

הדגמה של מערכת הנהיגה האוטונומית קרוז RP-1

בהודעה לעיתונות בינואר אמרה ג’י.אמ שהיא תפעל עם ליפט לפיתוח אפליקציה שתאפשר ללקוחות להזמין מכונית שתגיע אל דלת ביתם ללא נהג. “אנחנו מאמינים שהפריסה הראשונה בהיקף גדול של כלי רכב אוטונומיים תהיה מסוג זה על פלטפורמה של שיתוף נסיעות בהתאם לדרישה,” אמר אמאן, נשיא ג’י.אמ, בראיון לוול סטריט ג’ורנל.

ביזנס אינסיידר בכתבה שערך על קרוז אוטומאייטשן ב-2014 דיווח על המערכת הראשונה שהיא פיתחה, Cruise RP-1 שעלותה 10,000 דולר והיא ניתנת להתקנה בכלי רכב בתוך מספר שעות. המערכת פותחה עבור דגמים של אודי, A4 ו-S4 והמטרה היתה להרחיבה לדגמים נוספים ולייצר סל של מוצרים שיאפשרו להפוך כל מכונית למכונית אוטונומית. העבודה עם ג’י.אמ תשנה ככל הנראה את מטרות החברה, מיצירת מוצרים לשוק האפטרמרקט למוצרים שיתאימו ל-OEM.

בשבוע שעבר רכש גם מכון מחקר טויוטה, TRI, חברה שטויוטה הקימה בסוף השנה שעברה, את Jaybridge Robotics המפתחת מערכות אוטונומיות להפעלה אוטונומית של כלים חקלאיים ומשאיות כריה.

מערכת הנהיגה האוטונומית העתידנית של ג’נרל מוטורס שהוצגה ב-1956

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*