דיווח: משרד התחבורה מציע מבחן שנתי למערכות התראה

  • משרד התחבורה בוחן הצעה למבחן שנתי למערכות התראה.
  • התקנה החדשה תפגע בעיקר בציבור הרחב, לא בחברות הליסינג.
  • בעתיד התקנה עשויה להיות מורחבת לבקרה על מערכות נהיגה אוטונומית.

אוטוניוז, 04.04.2017 – משרד התחבורה מגבש נוהל לפיו מערכות התראה דוגמת מובילאיי, יצטרכו לעבור בכל טסט שנתי בדיקה שתבטיח את פעילותן התקינה, כך מדווח כלכליסט. כיום מכוני הרישוי, מטבע הדברים, אינם ערוכים לביצוע הבדיקה וגם לא ברור כיצד ניתן לבצעה. אחד הרעיונות הוא קבלת אישור ממתקין מוסמך על כשירות המערכת, כשם שכיום מוצא אישור תקינות בלמים. אולם אישור על תקינות בלמים נדרש מרכב שגילו מעל 15 שנה. אם אכן יאומץ נוהל כזה לכלי רכב חדשים הוא יסרבל את הליכי הרישוי השנתי וייקרם.

הנוהל החדש יפגע בעיקר בבעלי מכוניות פרטיות בעוד חברות הליסינג כמעט ולא יושפעו ממנו ולכן אין להן סיבה להתנגד לו. רכב חדש פטור היום מטסט שנתי במשך שלוש שנים, אורך הבעלות הממוצע של חברות ליסינג על מכוניות פרטיות.

בעיה נוספת תהיה בחינה לשלוש מערכות שונות. בשוק הישראלי משווקות היום שלוש מערכות בהתקנת אפטרמרקט, מובילאיי הדומיננטית, אייואקס הוותיקה ו-Movon החדשה. בנוסף לכך משווקות מערכות המותקנות ע”י יצרניות הרכב על פס הייצור. אמנם סביר להניח שמרבית המערכות מהסוג האחרון מבוססות על טכנולוגיה של מובילאיי, המחזיקה בפלח שוק גלובלי של כ-70% במערכות התראה מסוג זה, אולם יתכן שיהיה קושי לבצע בדיקה במערכות שהן עדיין תחת אחריות יצרן רכב.

בחודש שעבר, בהתלהבות של עיסקת 15.3 מיליארד הדולר אינטל-מובילאיי, הודיע שר התחבורה, ח”כ ישראל כץ (הליכוד) על כך שהחל מתחילת 2018 יחויבו כל המכוניות העולות על הכבישים להיות מצוידות במערכות התראה. במידה והתקנה החדשה לבדיקת מערכות התראה, תחול על כל המכוניות החל מהשנה הרביעית לחייהם ובמידה ובמכוני הרישוי לא יותקן ציוד מתאים לבדיקת מערכות אלה (ואין סיבה שלא יותקן), עלול לחול סירבול משמעותי בתהליך הטסט למיליוני כלי רכב בשנה.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!