ג’יפ, ראם, מפתים יצרניות רכב סיניות לרכישת פיאט-קרייזלר

  • פיאט-קרייזלר מוצעת למכירה כבר מספר שנים.
  • לאחרונה יצרניות סיניות מגלות בה עניין במטרה להשיג דריסת רגל עולמית בתעשיית הרכב.
  • סין מעודדת חברות סיניות לרכוש חברות זרות בתחומי עיסוקן.
סרגי’ו מרקיונה, הבוס של פיאט-קרייזלר (פרארי)

אוטוניוז, 14.08.2017 – חברה סינית בלתי מזוהה בודקת את האפשרות לרכוש את פיאט-קרייזלר, כך מדווחים מספר אמצעי תקשורת בארה”ב ובאירופה. בין החברות הסיניות ששמן אוזכר נמצאות גרייט ואל מוטור, דונגפנג מוטור, קבוצת גואנגאג’ו אוטומוביל, זהג’יאנג גילי אוטומוביל ויתכן שאף אחרות.

סרג’יו מרקיונה, הבוס של פיאט-קרייזלר, הכריז כבר מספר פעמים על רצונו למכור את החברה או למזג אותה עם יצרנית רכב גדולה אחרת. בעבר ניסה מרקיונה, שיפרוש מניהול החברה בשנה הבאה, ללחוץ את ג’נרל מוטורס למיזוג עם פיאט –קרייזלר, אולם כשל בניסיונו. לאורך שנים טוען מרקיונה שרק יצרניות רכב המייצרות בהיקף של מעל 6 מ’ כלי רכב בשנה, יוכלו לשרוד בשוק.

ג’יפ, ראם

לפי אחד המקורות העסקה המוצעת תכלול את מותגי ג’יפ, ראם, קרייזלר, דודג’ ופיאט אולם תשאיר מחוץ למסגרתה את מותגי מזראטי ואלפא רומיאו, שיימכרו בנפרד. מבין שני המותגים האחרונים מזראטי הפך לרווחי מאד בשנה האחרונה מאז תחילת שיווק ה-SUV מזראטי לבנטה שזוכה לביקוש גבוה ואלפא רומיאו צפויה להשתקם בשנים הקרובות, אחרי שהמותג השיק אף הוא SUV, אלפא סטלביו וגם מחדש את צי המכוניות הספורטיביות. לשני מותגים אלה תבצע Axor, חברת האחזקות הנשלטת ע”י משפחת אניילי ספין-אוף במטרה למקסם את הכנסותיה מהם. במידה והעסקה תצא לפועל תהיה זו הפעם הראשונה מאז סוף המאה ה-19 שמשפחת אניילי תיוותר ללא שליטה ביצרנית רכב גדולה (היא עדיין תמשיך לשלוט בפרארי).

סין רוכשת

העניין הסיני בקבוצת פיאט-קרייזלר נובע ממדיניות ממשלת סין, שבאה לידי ביטוי בצו China Outbound, המעודדת קבוצות עסקים סיניות לרכוש עסקים מחוץ לסין בתחומי העיסוק שלהם. בעשור הקרוב חברות סיניות צפויות להשקיע בכך 1.5 טריליון דולר.

המפתח לרכישת פיאט-קרייזלר נמצא היום במחיר שיציעו הסינים. הצעת מחיר ראשונה, לפי הדיווחים נדחתה מאחר שלא היתה אטרקטיבית מספיק.

ערך השוק של פיאט-קרייזלר מתקרב ל-20 מיליארד ד’, אחרי שמניית החברה זינקה באמצע יום המסחר בוול סטריט היום (ב’, 14:00 שעון ניו יורק) ב-8.70% ל-12.62 ד’.

נוכחות גלובלית

במידה ועסקה מסוג זה תצא אל הפועל היא תקנה לחברה סינית דריסת רגל משמעותית בשוק הרכב העולמי, בצפון אמריקה ובאירופה, מטרה שעד כה הסינים לא הצליחו להשיגה. לפיאט קרייזלר, עשרות מפעלי ייצור, מרכזי מו”פ ורשתות הפצה שאין לאף חברה אחרת הנמצאת על המדף ושיצרנית רכב סינית תוכל להשיג בה שליטה.

גילי רכשה לפני מספר שנים את וולבו והשילוב בין שתי החברות נראה מתקדם יפה, אולם מדובר עדיין בקנה מידה זעיר יחסית לזה של פיאט-קרייזלר.

ללא מו”פ

מנקודת ראות סינית החסרון העיקרי בעסקה זו היא העובדה שפיאט-קרייזלר הקדישה אמצעים מועטים יחסית למו”פ בשנים האחרונות ואין ברשותה טכנולוגיות הנעה חדשניות, טכנולוגיות נהיגה אוטונומית או טכנולוגיות מכונית מקושרת. את כל אלה יצטרכו הסינים, כבעלים של פיאט-קרייזלר, לרכוש מספקים חיצוניים. קרייזלר עובדת על מכונית אוטונומית בשיתוף פעולה עם Waymo, המריצה צי של מספר מאות מכוניות מדגם קרייזלר פסיפיקה הייבריד.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!