בצעד תקדימי אגד רוכשת אוטובוסים בינעירוניים מיצרניות סיניות

 

אוטובוס יוטונג פורץ לראשונה למפעילת התחבורה הציבורית הגדולה במדינה (צ'יינה מוטורס)
אוטובוס יוטונג פורץ לראשונה למפעילת התחבורה הציבורית הגדולה במדינה (צ'יינה מוטורס)

אוטוניוז, 14.09.2016 – חברת אגד, מפעילת התחבורה הציבורית הגדולה במדינה, רוכשת 250 אוטובוסים בינעירוניים משתי יבואניות אוטובוסים, צ'יינה מוטורס וגולדן דרגון ישראל. צ'יינה מוטורס תספק 170 אוטובוסים בעיסקה של 120 מ' ש' (כ-700,000 ש' לאוטובוס) בעוד גולדן דרגון תספק 80 אוטובוסים. האוטובוסים יסופקו לאגד ברבעון הראשון של 2017 ולחברה יש אופציה להזמנה נוספת בתנאים דומים בתחילת 2018. לשתי החברות ולמותגים אותם הם מייצגות זו פריצת דרך שמותר לכנותה "היסטורית". עד היום רכשה אגד רק אוטובסים של מותגים אירופיים.

למכרז האוטובוסים ניגשו כשמונה מותגים ובהם גם וולבו (מאיר), סקניה (מקס משאיות ואוטובוסים), מאן (מכשירי תנועה) ואחרים בנוסף לחברות הזוכות. ניר לנדאו, מנהל אגף המשק באגד, אמר שהמכרז התנהל בהליכים תחרותיים מאד ומקצועיים שבמרכזם מחזור החיים של האוטובוס הכולל מרכיבים כעלות האוטובוס, התחזוקה וצריכת סולר שהיא מרכיב מאד משמעותי. ציוני האיכות נובעים מפרמטרים כמו הניסיון של אגד מהאוטובוס, יכולות היבואן במתן שירות ופתרונות מהירים. "אין ספק שהמחיר של האוטובוס וכל מה שקשור לסין הוא מאד משמעותי ונותן יתרון מאד משמעותי," אמר לנדאו בהתייחסו למחיר.

האוטובוסים יופעלו בקווים שונים של אגד ברחבי המדינה.

פגיעה ביצרניות המרכבים המקומיות

ההצלחה של צ'יינה מוטורס וגולדן דרגון במכרז אגד היא מכה נוספת לתעשיית המרכבים המקומית לאוטובוסים גדולים שפעילות בה שתי שחקניות, מרכבים והארגז. עד כה לפחות חלק מהאוטובוסים שיובאו מאירופה מיצרניות כוולבו, מרצדס, מאן וסקניה יובאו כשלדות והמרכב יוצר בישראל והורכב במפעלים מקומיים. אולם כעת נראה שמפעלים אלה יתקשו עוד יותר בתחרות מול רמת המחירים הנהוגה בשוק הסיני, כאשר גם יבואניות אירופיות מסורתיות מתחילות לייבא אוטובוסים מסין במטרה להישאר בשוק.

"אני חושב שמדינת ישראל צריכה ליצור מדיניות ולהגיד את דברה," אמר לנדאו בהתייחסו לייצור המקומי הנמצא בסכנה. "כרגע היא אומרת, אבל אני לא בטוח שהסיפור נלמד עד הסוף. הרבה פעמים יש שינויים ואז הכל מתאזן. אני מקווה לטובת העניין שמדינת ישראל תיצור מדיניות שמאפשרת תמהיל כלי רכב. אני  חושב שבסופו של דבר צריך להגיע למצב שיהיו  אופציות לתמהיל ותחרות עם מספר ספקים."

בשמונה החודשים הראשונים של השנה צ'יינה מוטורס מובילה את שוק האוטובוסים הכבדים, מעל 12 טון, עם מסירות של 460 יחידות, גידול של 81.8% בהשוואה לשנה שעברה. במקום השני מדורגת חברת מאיר, יבואנית וולבו, עם 385 יחידות (108.1%+) ואחריה מכשירי תנועה, יבואנית מאן, עם 230 יחידות (5.3%-). מכירות גולדן דרגון צנחו השנה בכ-50% והן הסתכמו בשמונה החודשים הראשונים של השנה ב-195 אוטובוסים.

עומר זוהר, מנכ"ל צ'יינה מוטורס, הנמצאת בבעלות איש העסקים יצחק קויפמן, ציין שמאז תחילת פעילות החברה בישראל לפני ארבע שנים ועד סוף השנה יעלו על כבישי ישראל 1,400 אוטובוסים של יוטונג. "אנו גאים על כך שזכינו במקום הראשון ונבחרנו לספק אוטובוסים גם לחברת האוטובוסים הוותיקה 'אגד', ומקווים לשיתוף פעולה פורה לעוד שנים ארוכות קדימה," אמר זוהר.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*