בסופרבוס האחראים הטכניים, ההנהלה נרדמו בשמירה

  • המשטרה השביתה 18 אוטובוסים של בשירות סופרבוס, ביניהם של גולדן דרגון, בגלל ליקויים בטיחותיים.
  • האוטובוסים הסיניים זולים בעד 30% מאוטובוסים אירופים. האם המחיר בא על חשבון האיכות?
  • ישראל היא המעבדה לאוטובוסים סיניים בדרכם לאירופה.
מכוניות משטרה ליד אוטובוסים של סופרבוס בעת בדיקת האוטובוסים. 18 מ-24 שנבדקו הושבתו (דוברות המשטרה)
מכוניות משטרה ליד אוטובוסים של סופרבוס בעת בדיקת האוטובוסים. 18 מ-24 שנבדקו הושבתו (דוברות המשטרה)

אוטוניוז, 25.06.2017 (עידכון 09:20) משטרת ישראל הודיעה ביום חמישי האחרון על השבתת 18 אוטובוסים של חברת סופרבוס בעקבות ליקויי בטיחות. סופברוס, הנמצאת בשליטת משפחת בליליוס, מפעילה אוטובוסי גולדן דרגון, המיוצרים בסין, ומיובאים ע"י גולדן סוכנויות, אף היא חברה בבעלות משפחת בליליוס. הליקויים באוטובוסים, שקרו באוטובוסים מתוצרת גולדן דרגון ולדברי החברה גם באוטובוסים של יצרניות אחרות, התגלו במערכות היגוי ובלימה, דלתות שאינן פועלות כראוי, תקלות בחשמל, מושבי נוסעים לא תקינים ופריטים נוספים. מתוך 24 אוטובוסים שנבדקו ע"י בוחני המשטרה, 18 נמצאו לא תקינים.

בתגובה מסר דובר חברת סופרבוס: "בטיחות הנסיעה ובטיחות הנוסעים היא הדבר העומד בראש סדר העדיפות של החברה. החברה אינה חוסכת ולא תחסוך כל משאב בתחום זה. כל ליקוי שנמצא מטופל באופן מידי, ומרבית הליקויים שהתגלו היום כבר טופלו, כך שמרבית האוטובוסים ממתינים לאישור המוסכים המורשים כדי לחזור לשירות."

תוצרת מעורבת

אוטובוסים סיניים מיוצרים אמנם בסין, אולם מערכות ההנעה שלהם הן לרוב אירופיות או אמריקניות, מערכות השאסי (בלמים, הגה) הן של יצרניות אירופיות. המרכב לעומת זאת, הכולל בין השאר את הדלתות, המושבים, דפנות האוטובוסים ורכיבים נוספים, רובו ככולו לא רק מיוצר בסין אלא גם מתוכנן בסין ומיוצר לפי ידע סיני.

ישראל, עבור יצרני האוטובוסים הסיניים, מהווה מעבדה להכנת האוטובוסים הסיניים לשיווק באירופה, אמר בראיון לאוטוניוז דוד אוחנה, מנכ"ל גולדן סוכנויות, ושהתפרסם ב-25 לאוקטובר האחרון. "המכללים של האוטובוסים [המיוצרים בסין] הם אותם מכללים אירופיים המוכרים בארץ. המוצרים הסיניים הינם חלק מהמרכב והעבודה הסינית. אנחנו משפרים מדור לדור. השיפורים הם קודם כל במרכב שזה החלק היותר חשוב שבו יש לסינים היכן להשתפר, בשיטות המרכב והתאמת המרכב לשוק המקומי," אמר אוחנה.

נתפסו טכוגרפים שהעידו על שעות נהיגה ארוכות מעבר למותר בחוק (דוברות המשטרה)
נתפסו טכוגרפים שהעידו על שעות נהיגה ארוכות מעבר למותר בחוק (דוברות המשטרה)

על הסיבות לליקויים הקשים באוטובוסים של סופרבוס, שלפי החברה קרו גם באוטובוסים של יצרנית אוטובוסים אירופית אחת או יותר, עדיין להחקר, רצוי ע"י ועדת בדיקה חיצונית ובלתי תלויה, שתבחן את נוהלי העבודה בחברה ואת איכות הרכיבים שנמצאו בהם הליקויים. אבל צריך לזכור שלליקוי העיקרי אחראי, מי שמשרד התחבורה אוהב להגדיר בנסיבות אחרות, "הגורם האנושי." גם אם באוטובוסים היו ליקויים בייצור שלא התגלו טרם הפעלתם, הרי שהיה על עובדי החברה ומנהליה לגלותם ולתקנם זמן רב לפני שהמשטרה פשטה על האוטובוסים, בעקבות תלונות משתמשים. לכן ברור שלפחות ברמת הפיקוח הטכני על האוטובוסים, היו ליקויים חמורים בפעילות סופרבוס.

ללא אוטובוס סיני

ביום חמישי האחרון, ללא שום קשר עם הפרשה שהמשטרה חשפה באותו יום, של השבתת אוטובוסים של סופרבוס בעפולה, פורסם באוטוניוז, בפרסום ראשון, שאף חברה סינית לא זכתה במכרז אגד ל-230 אוטובוסים עירוניים. ההחלטה הפתיעה גורמים העוקבים אחרי שוק האוטובוסים בישראל. להערכותיהם, העסקות שחתמו מכשירי תנועה, שתספק 160 אוטובוסים עירוניים, ומאיר, שתספק 70 אוטובוסים עירוניים, הן על גבול הרווחיות, במקרה הטוב.

תוצאות המכרז האחרון, התפרסמו שבועות אחדים אחרי שאגד החלה להפעיל לראשונה אוטובוסים תוצרת סין, המופעלים בנסיעות בינעירוניות. ההחלטה לרכוש אוטובוסים סיניים לא התקבלה באגד בקלות. "למרות שאנחנו יודעים שהאוטובוסים הסינים הרבה פחות טובים מהאירופים קנינו אותם כי הם זולים יותר," אמר לי לפני מספר שבועות גורם בכיר באגד, במקביל להכנסת האוטובוסים סיניים לשירות. בסוף השבוע האחרון, אחרי שבועות בודדים של הפעלת אוטובוסים של גולדן דרגון (גולדן סוכנויות), אותה יצרנית שייצרה את האוטובוסים שהושבתו בעפולה, ובמקביל לתחילת הפעלת האוטובוסים הבינעירוניים של יוטונג (צ'יינה מוטורס), עדיין לא היו לאגד מסקנות ביחס לאמינות אוטובוסים אלה.

פרי באושים

מושב מפורק תוצרת סין (דוברות המשטרה)
מושב מפורק תוצרת סין (דוברות המשטרה)

"פרי הבאושים של היבוא הסיני מתגלה אחרי שנתיים שלוש [מאז תחילת היבוא]," אמר בשיחה עם אוטוניוז אחד הפעילים בשוק, שאין לחשוד בו באובייקטיביות. "אוטובוסים אירופיים שאגד ודן עושים בהם שימוש 15 שנה, נמכרים אחר כך למדינות אחרות," אמר ורמז לכך שלאוטובוסים הסיניים לא יהיה ערך כסחורה משומשת. "ידענו שייקח שלוש עד חמש שנים עד שיתחילו כל הבעיות לצוץ.

"חברות רבות אמרו יותר [אוטובוס] סיני לא יתקרב אלי. מי שהרוויח בקניה 20,000-30,000 יורו הוא מפסיד. סיני אתה לא מוכר אפילו ב-80,000 ש' וכל מה שהרווחת בתקופה [ההפעלה] הפסדת כי היה לך אוטובוס נחות."

 

  • תיקון: מגולדן דרגון סוכנויות נמסר שלא כל האוטובוסים המושבתים היו מתוצרת גולדן דרגון, אלא אחדים גם של יצרניות אירפיות. עידכונים בהמשך.

 

 

1 Comment on בסופרבוס האחראים הטכניים, ההנהלה נרדמו בשמירה

להגיב על יוסי לבטל

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*