בלחץ משקיעים, טרבור קלאניק, מייסד ובוס של אובר, התפטר

  • אחרי סידרת שערוריות מכל הסוגים לחץ המשקיעים הכריע את קלאניק.
  • ימשיך לכהן בדירקטוריון החברה וכבעל מרבית המניות בעלות זכויות הצבעה.
  • החברה תפתח בתהליך איתור מנכ"ל וצפויה למנות מנהל כספים מנוסה באופן מיידי.
טראביס קלאניק, הבוס של אובר. נאלץ לפרוש מהפורום המייעץ לטרמאפ (צילום מסך)
טראביס קלאניק, הבוס של אובר. אולץ להתפטר (צילום מסך)

אוטוניוז, 21.06.2017 – המייסד וה-CEO של אובר, טראביס קלאניק התפטר היום מתפקידו בעקבות לחץ של משקיעים. קלאניק יצא בשבוע שעבר לחופשה ללא תשלום אחרי סידרה ארוכה של תקריות, כולל האשמות בהטרדות מיניות, גזענות ויחס  שלילי ללקוחות. בתקופה האחרונה כ-20 מנהלים בדרכים בכירים ובדרגי ביניים עזבו את החברה.

בשבוע שעבר הגיש אריק הולדר, שר המשפטים הראשון בממשל אובמה, 47 המלצות לשיפור המצב של אובר. הולדר נשכר ע"י החברה אחרי שהשערוריות פרצו. במקביל קלאניק, שחווה טרגדיה אישית, כאשר אמו נהרגה ואביו נפצע בתאונת שיט, יצא לחופשה ללא תשלום.

אובר מוערכת היום בכ-70 מיליארד ד', והיא החד קרן הגדול בהיסטוריה בשווי שוק. החברה פעילה בשווקים רבים ברחבי העולם, אולם היא במדינות רבות, שישראל היא אחת מהן, היא נתקלת בקשיים רגולטוריים. החברה הואשמה לא פעם ביחס גרוע לא רק לנוסעים אלא גם כלפי נהגיה, שאינם נחשבים לשכירים.

"אני אוהב את אובר יותר מכל דבר אחר בעולם וברגע הקשה הזה בחיי האישיים קיבלתי את בקשת המשקיעים לזוז הצידה כדי שאובר תוכל לחזור לבנות [את עצמה] ולא להיות מוסחת במאבק אחר," כתב קלאניק בהודעה לעיתונות. קלאניק יישאר חבר דירקטוריון החברה, מסרה אובר.

הניו יורק טיימס דיווח על מכתב שכתבו לקלאניק חמישה משקיעים, המחזיקים ביותר מ-25% ממניות אובר, ובהם בנצ'מרק קפיטאל, שדרשו את התפטרותו המיידית. אחרי שהתייעץ עם לפחות חבר דירקטוריון אחד החליט קלאניק להתפטר.

"דפים רבים בספרי ההיסטוריה יקודשו ל-@travisk – מעטים היזמים שהיו בעלי השפעה כה מתמשכת על העולם," צייץ ביל גורלי מבנצ'מרק קפיטאל.

 

עדיין מפסידה

אובר נוסדה ב-2009 ומאז גייסה ממשקיעים מעל 14 מיליארד ד'. החברה עדיין מפסידה כספים מדי רבעון, אבל ברבעון האחרון ההפסדים קטנו. בשנה האחרונה נאלצה אובר למכור את פעילותה בסין ליריבתה העיקרית, דידי צ'ושינג הסינית, תמורת הקצאת מניות בחברה הסינית ותשלום בסך מיליארד ד'. פרשה חמורה אחת היתה רכישת Otto, מפתחת הציוד למשאיות אוטונומיות, שבעקבותיה הגישה Waymo, החברה לנהיגה אוטונומית של אלפאבית, תביעה כנגד אובר בגין גניבת סודות מסחריים. אובר מתקשה להתגונן כנגד התביעה ולאחרון פיטרה את אנתוני לבנדובסקי, המהנדס שנחשד בגניבת והעברת סודות מסחריים, אחרי שסרב לשתף פעולה עם החברה בהגנה מפני התביעה, מחשש שיפליל את עצמו.

בשנתיים האחרונות שמה אובר דגש רב על פיתוח מכונית אוטונומית, פתרון שכאשר הוא יושג, יאפשר לחברה להיפטר ממאות אלפי נהגיה. החברה פתחה מרכז מו"פ בפיטסבורג והיא משתפת פעולה עם וולבו מכוניות ופורד בישום ומבחנים לטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית.

שאלת הירושה באובר היא עדיין פתוחה, אבל לאחרונה הורגשה השפעת גדולה יותר של אריאנה הפינגטון, חברת דירקטוריון, שהתקפה עליה מצד אחד המשקיעים, גרמה להתפטרותו. בכל מקרה קלאניק ימשיך להחזיק במרבית מניות ההצבעה בחברה, לפי דיווח בניו יורק טיימס, כך שהשפעתו על כיווני התפתחותה עשויה להיות מכרעת.

מועצת המנהלים של אובר אמרה בהצהרה שקלאניק "תמיד שם את אובר [במקום] הראשון," והתפטרותו תאפשר לחברה "אפשרות לאמץ באופן מלא את הפרק החדש בהיסטוריה של אובר."

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*