בלוג העורך: ניקי לאודה גרמני?

בר ברוך כשעוד היה לו סיכוי תיאורטי להגיע לפורמולה 1, על מכונית פורמולה ב.מ.וו (ב.מ.וו)
בר ברוך כשעוד היה לו סיכוי תיאורטי להגיע לפורמולה 1, על מכונית פורמולה ב.מ.וו (ב.מ.וו)

בלוג העורך למטה ארוך מדי (כ-1,100 מילה) לכן להלן תקציר מנהלים:

  • הכתבה של אוריאל דסקל, כתב הספורט בכלכליסט, פורמולה לילד ב-6 מיליון שקל שהתפרסמה בסוף השבוע האחרון, אודות בר ברוך, נהג מרוצים ישראלי, רצופה בטעויות עובדתיות.
  • הכתבה מעידה על חוסר הבנה מוחלט של עולם הספורט המוטורי, עסקי מרוצי המכוניות והדרך לפורמולה 1.
  • בכתבה נמצא גם חומר שניתן להגדירו כ"תוכן שיווקי" למרות שנדמה שאין מדובר בתוכן שיווקי.

אוטוניוז, יעקב צלאל, 25.09.2016 – כתבי ספורט בתקשורת הישראלית נתקלים במכשולי ידע וניסיון כאשר הם מנסים לכתוב על נהגי מרוץ ישראליים. גורל כזה נפל השבוע בחלקו של אוריאל דסקל, עיתונאי ספורט בכלכליסט, שערך ראיון עם בר ברוך נהג מרוצים ישראלי המתחרה על מסלולי אירופה ואביו גיל ברוך. כתבה אודות ברוך, שאינו הישראלי היחיד המתחרה באירופה, היא מתבקשת, אבל כדי לכתוב אותה היה על הכתב להצטייד בידע והבנה בספורט המוטורי בטרם הוריד את הכתבה לדפוס. במידה ודסקל הצטייד בידע ורכש הבנה, הרי שזה לא ניכר בכתבה.

חוסר הידע של דסקל בא לידי ביטוי כבר בפיסקת הפתיחה שלהלן ציטוטה המלא (copy paste). ""הגיהינום הירוק”, כך מכונה מסלול המירוצים נוּרבּוּרגרִינג, אחד המאתגרים בעולם. 16 פניות מטורפות ופיתולים משוגעים לאורך חמישה ק"מ של אספלט טובל ביער, שמשמשים זירה לאירועים מהליגה הראשונה של הספורט המוטורי – מתחרויות פורמולה 1 עד אליפות העולם לאופנועי סופרבייק. נורבורגרינג נחשב קטלני גם לנהגי מירוץ מנוסים: במשך השנים הוא גבה את חייהם של נהגים רבים, ובכל שנה עולה מספר הנהרגים עליו. בשבת האחרונה התייצב על קו הזינוק שלו בר ברוך, חייל בן 20 מכרמיאל, שלא נהג על המסלול הזה מעולם."

מספרן של הטעויות בפיסקת הפתיחה הוא עוצר נשימה.

"הגהינום הירוק" הוא אכן כינוי שהודבק לנרבורגרינג (Nürburgring הוא שם המסלול והניסיון של דסקל לעברת אותו ל-נוּרבּוּרגרִינג, הוא עוד שגיאה במסכת) אולם הכינוי מתייחס למסלול ההיסטורי, ה-Nordschleife, שנחנך בסוף שנות ה-20' של המאה הקודמת, אורכו כ-22 ק"מ, בהיקפו כ-170 פניות, יש בו ירידות ועליות חדות ושמות תיאוריים מאד לחלקים שונים במסלול (Breidscheid, Pflanzgarten, Karussell, Kesslchen, Bergwerk, Flugplatz, ועוד כיד הדימיון הטובה על הגרמנים). על המסלול הזה בר ברוך לא התחרה, כלומר הוא לא התחרה על "הגהינום הירוק" והקטלני, לעיתים. ברוך התחרה על המסלול החדש שנחנך ב-1984 ועליו נערכים כיום כל מרוצי הפורמולה 1 ומרוצים חשובים אחרים. הנורד שלייפה לא נזנח, נערכים עליו לא מעט מרוצים, כמו למשל 24 השעות של נרבורגרינג, אולם מכוניות פורמולה 1 לא עולות עליו מאז שניקי לאודה נפצע קשה וכמעט איבד את חייו בתאונת מרוצים במכונית פורמולה 1 של פרארי באוגוסט 1976, תאונה היסטורית, שבעקבותיה נשלל רישיון המסלול לארח מרוצי פורמולה 1, קטגוריה שחזרה לנרבורגרינג רק אחרי שמונה שנים, כאשר נסלל המסלול החדש, שעליו התחרה ברוך.

החלק העליון הוא ה-Nordschleife, מסלול המרוצים המאתגר בעולם. בחלק התחתון מסלול הגרנד פרי עליו התחרה ברוך (נרבורגרינג)
החלק העליון הוא ה-Nordschleife, מסלול המרוצים המאתגר בעולם המכונה "הגהינום הירוק" ועליו ברוך לא התחרה. בחלק התחתון מסלול הגרנד פרי עליו התחרה ברוך (נרבורגרינג)

התיאור שהנרבורגרינג גבה את חייהם של נהגים רבים הוא נכון, אולם הטענה "שבכל שנה עולה מספר הנהרגים עליו," היא התפייטות שאין לה בסיס בעידן המודרני. לו דסקל היה בודק, הוא היה מגלה שמאז נחנך המסלול החדש, ב-1984, לפני 32 שנה, נהרגו על הנרבורגרינג 15 נהגים, 10 מהם על ה-Nordschleife הישן והמסוכן וחמישה על מסלול הגרנד פרי, המודרני והמסוכן פחות, שעליו לא נהרג אף נהג ב-12 השנים האחרונות. שלוש התאונות הקטלניות האחרונות שהתרחשו על המסלול היו בשנים 2008, 2010 ו-2013, כולן על ה-Nordschleife, כך שהטענה ש"בכל שנה עולה מספר הנהרגים עליו," אינה קרובה למציאות (נתונים ויקיפדיה).

שלא כתיאור הפיוטי של דסקל, ובניגוד ל-Nordschleife, מסלול הגרנד פרי המודרני, שעליו התחרה ברוך, אינו טובל ביער ורמת הבטיחות עליו גבוהה. זהו מסלול גרנד פרי מודרני טיפוסי, סינתטי למדי שכל מה שעלול לסכן את המתחרים, כמו עצים, תהומות, ירידות ועליות תלולות וגדרות מורחק ממנו לטווח בטוח.

המסלול לפורמולה 1

דסקל מציין שהמטרה של ברוך היא להגיע לפורמולה 1, אבל אינו יודע שאם ברוך אכן יצליח במשימה הוא יהיה הנהג הראשון בהיסטוריה שיגיע מתחרויות מועדון הספורט של למבורגיני לפורמולה 1. הסיכוי שהוא יעשה כך הוא פחות מקלוש ולא רק בגלל שברוך מתחרה תחת דגל ישראל או שכשרונו אינו מספיק, אלא בעיקר מאחר שהוא לא מקבל את האימון הנכון ואינו סופג את הניסיון הנדרש.

סידרת הלמבורגיני סופר טרופיאו, שבה ברוך מתחרה השנה, היא סידרת מרוצים לג'נטלמנים, מה שהאנגלים מכנים Gentlemen Racers, שקריירת המרוצים התחרותית, אם היתה כזאת, כבר מאחוריהם ושאיפתם היחידה היא להנות מהמסלול ומהאוירה, להפגין מצ'ואיזם כדי להשתחרר משבוע עבודה מעיק. הסידרה היא למכוניות למבורגיני בלבד, זהות בנתוניהן אותן מספקת למבורגיני לנהגים, תמורת תשלום כמובן (לפני שלוש שנים עלות סוף שבוע כזה בארה"ב היתה 35,000 דולר למכונית) נהגי מרוץ צעירים, בני גילו של ברוך ושאיפות כשלו להגיע לפורמולה 1, אינם מגיעים לסדרות כאלה. הם חייבים לבלות את שנות ההתבגרות במכוניות חד מושביות שהן קלות יותר, שבהן היחס בין המשקל לעוצמת המנוע נמוך יותר. מכוניות הפורמולה החד מושביות מחייבות תגובות נהג הרבה יותר מהירות, מאחר שהן התאוצה והן הבלימה יוצרות מצבים קיצוניים יותר. הנהגים חייבים להכיר את האוירודינמיקה של מכוניות חד מושביות, וללמוד לעבוד עם מהנדסי המרוצים בכיוונון רכיביה השונים של המכונית כדי להביאה לשלמות אחת עם תכונותיו של הנהג. גם הסביבה התחרותית של נהגים צעירים ושאפתניים בסדרות המזינות לפורמולה 1 היא תחרותית ומחשלת הרבה יותר מכל מה שברוך יכול לחוות בבית האבות של הלמבורגיני סופר טרופיאו. גם אם יש במנוע ה- Lmaborghini HURACÁN LP620-2 SUPER TROFEO COMPETITION CAR את 650 כ"ס המובטחים, הם צריכים להזיז מאות קילוגרמים (1,270 ק"ג משקל יבש) יותר מאשר מכונית פורמולה כלשהי, הראות של הנהג מוגבלת, ביצועי המכונית מוגבלים, יכולת התגובה של המכונית למסרים של הנהג נמוכה, יחסית כמובן. בקיצור זו אינה מכונית מרוצים (למבורגיני מגדירים אותה כ"מכונית תחרות") אלא סופרקאר לכביש מדגם HURACÁN עם שיפורים מסויימים להתנהגותה, לביצועיה ולבטיחותה. זו כמובן סיבה טובה לכך שלואיס המילטון, פרננדו אלונסו, ניקו רוזברג סבסטיאן פטל ועמיתיהם בפורמולה 1 מעולם לא התקרבו למכוניות שאינן חד מושביות בדרכם לפורמולה 1.

מבלי להיכנס לפרטים נוספים, שגם הם פנטסטיים במקרה הטוב, דסקל קנה ומכר לקוראים כל לוקש שהאכילו אותו בו, אפילו כאלה שניתן להגדירם כתוכן שיווקי. "אני יכול להביא נהג אירופי שישלם לי 200 אלף יורו לשנה, ויש אפילו רשימת המתנה ארוכה, אבל אני מעדיף ישראלי," מצוטט כאומר גיל ברוך, האב, ומציע לכל נהג ישראלי להצטרף לקבוצה, שקודם לכן בכתבה תוארה ככושלת. "כדי להגיע לזה [לפורמולה 1] צריך 1.5 מיליון יורו…. אני צריך להביא משקיע, שותף," נמשך המאמץ. לא רק זה גם זה: "בגיל 20 זכה [בר ברוך] במקום הראשון באחד ממירוצי הגראן טוריסמו החשובים בעולם," נכתב במישנה של המהדורה האינטרנטית של הכתבה. מי שכתבו ואישרו את המישנה הזה הינם בורים ועמי ארצות.

אגב, באותו סוף שבוע, ובאותם מרוצים, בהם התחרה ברוך (זכה בניצחון בקטגוריית הפרו-אמ ולא דורג במרוץ השני), ישראלי אחר, אמיר קרנציה, ניצח, פעמיים, בקטגוריית הפרו. בגילו, 51, קרנציה, הוא האנטיתזה של ברוך והנהג האידיאלי של הלמבורגיני סופר טרופיאו. קרנציה בוודאי לא חולם להגיע לפורמולה 1, אלא רק להגשים חלום שיש לו מספיק ממון להגשמתו. וזו אינה בושה.

ובאשר לכותרת, "נפגשנו עם ניקי לאודה, הגרמני האגדי," מצוטט ברוך האב והבן הוסיף: "[לאודה] הרים אגודל, כאילו הוא מאשר אותי. הוא לא עשה את זה לכל אחד. זה נתן לי המון כוח והשראה. לאודה זיהה אותי, אמר לי בהצלחה!". מסתבר שלא רק הכתב, גם האב, אינו יודע שלאודה, מה לעשות, הוא אוסטרי.

1 Comment on בלוג העורך: ניקי לאודה גרמני?

  1. אני שמח שהגבת ובאריכות.כך יכולנו גם אנחנו וגם בני משפחת ברוך להשכיל.
    אולי תפרסם הערות גם אחרי שידורים של פורמולה 1 ?

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*