בלוג העורך / מיקוד, מיקוד, מיקוד – סוד ההצלחה של טסלה. בשלב זה

  • עיסוקה של החברה במכוניות חשמליות בלבד מקנה לה יתרון על היצרניות המסורתיות.
  • התמקדות בפלח שוק אסטרטגיים, דגש על פעילות בסין הינם יתרונות נוספים.
  • אולם כל זה עדיין אינו מצדיק שווי שוק 150 מיליארד דולר.

אוטוניוז, יעקב צלאל, 19.04.2020 – מניית טסלה נמצאת בימי קורונה ווירוס אלה בראלי מרשים, זינוק של כ-109% מאז אמצע מרץ. שווי החברה זינק בחזרה לכ-150 מיליארד ד', שווי שבמידה ויישמר לאורך תקופה מסוימת, יאפשר לאילון מאסק, הבוס של החברה להנות מבונוסים במניות בשווי מאות מיליוני דולרים (הן עבור חציית רף ה-100 מיליארד ד' והן עבור חציית רף ה-150 מיליארד ד').

אנליסטים שונים, גולדמן זאכס הבולט שבהם, התאימו את השווי של טסלה לעליות במחירי המניה, אם כי המניה נסחרת היום בשווי גבוה ממרבית ההמלצות. השאלה העיקרית היא מה גרם למניה לזנק באופן דרמטי כזה, בעת שמניות החברות המתחרות בה, כל יצרניות הרכב הגדולות, סובלות מירידות חדות במחיריהן (עם תיקונים קטנים אחר כך). לשאלה זו כמה תשובות.

התשובות המידיות הן תוצאות טובות מהצפוי של מכירות גלובליות ברבעון הראשון ותוצאות מכירות טובות בפברואר ובמרץ בשוק הסיני. בשוק הגרמני השיגה טסלה הישג שיא, פלח שוק של 1.1% בחודש שעבר, שכמובן היה חודש שפל בשוק הגרמני. אלו הם נתונים התומכים בזינוק של המניה, שגם כעת רבים סבורים שהיא נסחרת בשווי הגבוה בהרבה משווי העסק הריאלי.

בזינוק במניה תמכו גם הביצועים של טסלה בשנה האחרונה בתחום התעשייתי: הקמה מהירה להפליא של מפעל גיגהפקטורי 3 בשנחאי, במהירות החורגת בהרבה מאמות המידה האיטיות המקובלות בתעשיית הרכב; התחלת הקמת מפעל גיגהפקטורי ליד ברלין, גרמניה, שחייב בירוא אלפי דונמים של יער, פעילות שזכתה לכיסוי נרחב בתקשורת הגרמנית והבינלאומית יצרה תחושת feel good ביחס לעסקי החברה.

תעשיה מסורתית

לצד אלה תעשיית הרכב המסורתית מתקשה להשיק ולשווק מכוניות חשמליות בהיקפים נרחבים. עד עתה התעשיה השיקה רק דגמי פרימיום חשמליים – יגואר I-PACE, אודי e-tron, מרצדס EQC, פורשה טייקאן – שנוגסות אמנם במכירות מודל S/X, דגמים שמאסק הפסיק להתייחס אליהם כאל מקור רווח עיקרי, ולדבריו טסלה ממשיכה לייצר אותם, משמרת אחת ביום, בגלל נוסטלגיה. שני הדגמים, שכבר שנים לא זכו למתיחת פנים או לדגם חדש, הבקיעו את החומה של תעשיית הרכב ועשו את שלהם. כעת טסלה מרכזת מאמצים במכוניות בסיסיות יותר, אם כי עדיין לא עממיות. המיקוד הזה הוא מסודות ההצלחה של טסלה.

פולקסווגן מדדה ומפגרת אחרי טסלה, באופן שמתחיל להיות יותר מדאיג ממשמעותי, בפיתוח ה-ID.3, דגם חשמלי עממי, שאמור היה להיות מושק בשנה שעברה, ויושק במקרה הטוב, בקיץ הקרוב. טויוטה, קבוצת הרכב האחרונה ששווי השוק שלה גבוה מזה של טסלה, עדיין רואה במכונית ההייבריד מוצר נכון יותר להפחתת פליטות גזי חממה מאשר המכונית החשמלית. יתכן כמובן שהצדק נמצא עם מומחי טויוטה, אולם הבאז של טסלה ומאסק, גובר בשלב זה על ההיגיון של מכוניות הייבריד ופלאג-אין הייבריד. הברית רנו-ניסאן, שפעם נחשבה לאוונגרד של המכונית החשמלית, מתלבטת כיום בבעיות קיומיות; לג'נרל מוטורס תוכניות חישמול מרחיקות לכת, אולם הביצוע הוא איטי ולא ברור עד כמה יהיה מוצלח; פורד הפכה במידה רבה לבדיחה של תעשיית הרכב; קבוצת יונדאי משווקת כלי רכב חשמליים קטנים, אולם באיטיות רבה.

סין

בראיון לאוטוניוז צפה לאחרונה פרופ' פרדיננד דדנהופר, המתמחה בכלכלת תעשיית הרכב, שתעשיית הרכב הגרמנית תשרוד היטב את המשבר בגלל חשיפתה לשוק הסיני, השוק הראשון לצאת ממשבר הקורונה ווירוס. גם לטסלה חשיפה הולכת וגדלה לשוק הסיני עם תחילת הייצור במפעלה בשנחאי. בחודש שעבר, לפי LMC Automotive, חברת מחקרים, זינקו מכירות טסלה ב-450% בשוק הסיני, בהשוואה לחודש שקדם, ל-12,709 יחידות. הנתון נשמע מרשים, עד שרואים שבאותו חודש השוק הסיני צמח ב-360% במכירות בהשוואה לפברואר, כך שהביצועים החזקים יותר של טסלה, אינם משמעותיים במיוחד וניתן לייחס אותם ל-pent up demand.

תחבורה נקיה

אולם מה שמחזק יותר מכל את טסלה, שכמו שאר יצרניות הרכב בארה"ב נאלצה להשעות את הייצור במפעליה בפרמונט, קליפורניה, ובגיגהפקטורי בנבאדה, ומן הסתם כבר לא תמכור השנה מעל חצי מיליון מכוניות "בקלות" כפי שצפה מאסק בתחילת השנה, הן תופעות הקשורות ישירות לקורונה ווירוס.

תמונות מדהימות, ומרהיבות, שפורסמו לאחרונה בתקשורת הבינלאומית, שבהן נעלם הזיהום שיוצרות מכוניות ברחבי הערים הצפופות בעולם, אחרי שנאסרה יציאת מיליארדי אנשים מבתיהם, מבהיר באופן חד משמעי את הצורך הדחוף בפתרונות תחבורה מחושמלת בתוך הערים. עדיין לא ברור האם תחבורה זו תהיה תחבורה פרטית או תחבורה ציבורית, או איזה שילוב שני המודים יציעו, אולם ברור לגמרי שהעתיד נמצא בתחבורה המחושמלת. לטסלה יש יתרון משמעותי, אם לא טכנולוגי, הרי לפחות באמצעי ייצור וביכולת למשוך לקוחות, באמצעות השם אילון מאסק.

מבלי שביצעתי כל סקר, נראה שאני רשאי לקבוע, שב-99% מהמקרים רוכשי מכוניות, חדשות או משומשות, אינם מכירים את שמו של ה-CEO של מותג המכונית אותה הם רוכשים; במקרה של טסלה יהיה זה מוזר אם 100% מהרוכשים מכונית טסלה, חדשה או משומשת, אינם מכירים את שמו. אילון מאסק.

אלא שטסלה היא חלק מתעשיית הרכב, והיא לא תוכל לחמוק לאורך ימים מהקשיים שהתעשיה חווה, מהירידה בביקושים ומעצירות הייצור, מהמחזוריות המאפיינת את התעשיה.

אולם לפחות בשפל המחזורי שהחל עכשיו, נראה שטסלה ממוצבת טוב יותר, וממוקדת יותר ממתחרותיה המסורתיות, כדי לצאת ממנו בחיים.

וכל זה אינו מעיד על כך ששווי שוק 150 מיליארד ד' מתאים לחברה, שביותר מ-15 שנות פעילות, טרם רשמה שנה רווחית אחת.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!