- תערוכת בריסל החליפה את תערוכת ג׳נבה כתערוכה האירופית החשוב של החצי הראשון של השנה.
- למעט פולקסווגן, התעשייה האירופית הגיעה לתערוכה.
- וכמובן היו גם מכוניות סיניות.

אוטוניוז, בריסל, יעקב צלאל, 14.01.2025 – אוטו סאלון בריסל 2025 פתח את שנת תערוכות המכונית 2025 (אם לא מתחשבים ב-CES 2025, שאיבדה השנה מהמשיכה האוטומוטיבית שלה). תערוכת בריסל אינה ידועה ומפורסמת, אולם היא מחליפה את תערוכת ג׳נבה, שהיתה תערוכת האביב המרכזית של השוק האירופי בחצי הראשון של השנה. זו ככל ההסיבה לנוכחות אירופית מרשימה, למעט זו של קבוצת פולקסווגן (ופרארי), שלא יכלה להרשות לעצמה להופיע בעיר שבה היא סוגרת בימים אלה מפעל של אודי, ושולחת לאבטלה כ-3,000 איש. נוכחותה, אם היתה יוצאת אל הפועל, היתה עלולה גרום לצרות למארגני התערוכה ולקבוצה עצמה. בנסיבות אלה עדיף היה לוותר ולהשאיר את הבמה ליריבים, דוגמת קבוצת סטלנטיס, שהופיעה בכל עוצמתה בתערוכה, כל מותגים אמריקניים.
על מעמדה הנחות יחסית של התערוכה העידו המשתתפים: מנהלים מהדרג הבינוני, ומיעוט של עיתונאים, רובם דוברי הולנדית ופלמית. התערוכה ירשה את ג׳נבה כאתר שבו מוכרזת ׳מכונית השנה האירופית׳ (COTY) והיא מיועדת לקהל הבלגי, ולסובבים את בלגיה (הולנד, גרמניה, צפון צרפת) בעוד הקהל האנגלו סקסי מדיר ממנה את רגליו. וזה מה שעשה אותה תערוכה מעולה לעיתונאים הבודדים שמגיעים אליה.
ככל תערוכה המכבדת את עצמה היא מקדישה את היום הראשון לעיתונות (בתערוכות העבר הגדולות היו מקדישים יומיים לעיתונות) – אבל העיתונאים לא הגיעו. המארגנים לא טרחו להפיק תגי עיתונות (היה צריך למצוא מדפסת מתפקדת כדי להדפיס אותם, לא מצאתי). קהלים מצומצמים ביותר עמדו מול הדוברים באירועים של המותגים, וכשדובר סיים את דבריו, לא נמצאו מי שייגש וישאל שאלות. כאמור היתה בתערוכה נוכחות אירופית כמעט מלאה; נוכחות יפנית גבוהה; נוכחות סינית בינונית, אבל עבור חברות טיר 1 וטכנולוגיה היא מחוץ לתחום.
העדרם של עיתונאים מהתערוכה נותן לעיתונאים הבודדים המכסים אותה אפשרות לראיונות ושיחות רקע מעניינות. מנהלים מדרגי הביניים שמגיעים לתערוכה זו, אחרי שסיימו לדבר, משתעממים בחוסר מעש. וכך ביום אחד הצלחתי לדבר עם בכיר בסוזוקי, שמו כמובן סוזוקי (וכמובן ללא קשר למשפחה השלטת. זוכרים את כהן?), שהגיע לרגל השקת ה-eVitara וניסה להסביר מדוע היפנים, המתקשים לאמץ מכוניות חשמליות בארצם ולייצר מכוניות חשמליות לכל העולם, בכל זאת יהיו תחרותיים בקטגוריה; עם הבוס של לנצ׳יה, לוקה נפוליטנו, החוזה עתיד גדול, במונחי לנצ׳יה, למותג, כשהחברה גם חוזרת להתחרות בראלי וגם מתחילה לשווק מכוניות מחוץ לאיטליה; עם תיירי מטרו, סגן נשיא בכיר לעיצוב ב-DS ושהוביל את עיצוב ה-DS No8, שסבור שהעיצוב הצרפתי שומר על האיכות והבכורה הגלובלית; עם שני אלופי עולם בראלי, מיקי ביאסיון משנות ה-80׳ בלנצ׳יה דלתא 4X4 גרופ A שסיפר שמכוניות הראלי המהנות, המאתגרות והמסוכנות ביותר בהן נהג היו מכוניות גרופ B, בחצי הראשון של שנות ה-80׳, ותיירי ניוויל הבלגי שזכה באליפות העולם 2024 ומקווה לשחזר את ההישג גם ב-2025, אבל הפעם גם להביא אליפות עולם ליונדאי, אליפות אותה הפסידה ביום האחרון של האליפות בשנה שעברה; מנהלים בדרגי ביניים של יצרניות סיניות שאינם מכחישים שעלות סוללות למכוניות חשמליות ירדה בחדות ב-2024, אבל אינם מסכימים על שיעור הירידה, בין 50% ל-20%; עם מהנדס מנועים ברנו, שבמשך כמעט 30 שנה פיתח מנוע פורמולה 1 בוורי שטילון, וכיום מפתח מנוע בעירה פנימית מימני למרוצים, שיתכן שיעשה בכורה ב-24 השעות של לה מאן 2028, ושאינו מבין את המהלך שבו הקבוצה האם החליטה לסיים את פיתוח מנועי פורמולה 1 בוורי שטילון, פרויקט שהוא פעיל בו מאז הצטרף לרנו, ב-1995 שבה מיכאל שומאכר זכה באליפות העולם, כשבאחורי מכוניתו מנוע של רנו V10; עם מנהל מחלקת העיצוב בסיטרואן, פייר לקלר, שהסביר את עקרונות העיצוב של ה-C5 Aircross קונספט, שהוצגה כשהיא כבר כמעט מוכנה לתחילת ייצור, בחצי השני של השנה; עם ג׳ון מקילרוי, עיתונאי ספורט מוטורי וותיק, וכיום איש יחסי ציבור של בי.ווי.די אירופה, שהחוויה הגדולה שלו כעיתונאי ראלי היתה כמה עשרות קילומטרים של נסיעות מבחן עם סבסטיאן לואב, עוד לפני שהתפרסם בכישרונו, ששכנע אותו שמדובר במי שיזכה באליפות עולם בראלי (אבל תשע אליפויות עולם הוא לא צפה); עם כריסטוף סטרזינסקי סגן נשיא לנושאי הנדסה במרצדס-בנץ, שהציג את הקונספט של ה-CLA, מכונית ה-SDV המלאה הראשונה של מרצדס.
מכוניות סיניות בבריסל 2025 (אוטוניוז)
בקיצור תערוכת בריסל היא בעלת יתרונות משמעותיים לעיתונאי מתעניין, ועדיין לא הזכרתי את ההשקה החשובה ביותר לשוק הישראלי שהוצגה בתערוכה, בי.ווי.די אטו 2, אלא שזו, כמובן מכונית משעממת, עוד run of the mill סיני (על אף שבי.ווי.די גם הציגה מכונית על דו מושבית, Yangwang U9, בעל כנף אחורית ענקית) ולסינים חסרה עדיין, ויתכן אף שתחסר באופן קבוע, מסורת ואיכות העיצוב האירופי האוטומוטיבי (לא בושה גדולה, גם האמריקנים אינם מתחרים באיכות העיצוב האירופית); הם משוללים כל מסורת ספורט מוטורי ועל אף גודלה של התעשייה, אינם מתכוונים לפתח אחת כזו (הגרנד פרי הסיני הוא בעיקרו אירוע תעמולתי); ואכן מתקיימות בסין תערוכות מכוניות (ותערוכות הן, בסופו של דבר אירוע מסחרי למכירת מכוניות), גדולות ונוצצות בהרבה מזו של בריסל. אבל המכוניות?
כותרות אחרונות
- יונדאי מוטור / אחרי ירידה בביקושים, תעצור זמנית ייצור כלי רכב חשמליים
- פורד Q4/2025 / תחזית חלשה הפילה המניה, תוצאות טובות ברבעון האחרון
- מסירות / מדינות מקור 01/2025 (טבלה)
- מסירות / מיניבוסים, אוטובוסים 01/2025 (טבלאות)
- רישומים / מותגי פלאג-אין הייבריד 01/2025
- רישומים שבוע 06/2025 / בפברואר האטה חדה ברישומי כלי רכב חדשים
- רישומים שבוע 06/2025 / מותגים, דגמים, מותגים חשמליים, מותגי פרימיום (טבלאות)
- הונדה, ניסאן / ניסאן בוחנת נסיגה מהמיזוג עם הונדה, אפשרי שיתוף עם פוקסקון – דיוו...
- טויוטה Q4/2024 / תוצאות חלשות ברבעון, שיפרה תחזית רווח שנתית
- השקה מקומית / שלמה מוטורס משיקה בי.ווי.די דולפין מחודש, כולל התייקרות
תגובה