בלוג העורך: כשאפל נכנסת לייצור מכוניות טסלה נראית שיתוף פעולה אופטימלי

טסלה מודל X על רקע חנות של אפל. האם זה העתיד? (אפל, טסלה, עיבוד: אוטוניוז)
טסלה מודל X על רקע חנות של אפל. האם זה העתיד? (אפל, טסלה, עיבוד: אוטוניוז)

יעקב צלאל 15.02.2015 – שוויה של אפל עמד בסוף השבוע על 704 מיליארד דולר והר המזומנים שעמד לרשותה הסתכם בכ-170 מיליארד ד’, סכום המספיק לרכוש בערך כ-8 פעמים את טסלה, 3 פעמים את ג’נרל מוטורס או פורד ומעט פחות מטויוטה אחת. העוצמה הפיננסית של אפל היא עצומה, בהשוואה למה שקיים בתעשיית הרכב.

אלא שאפל אינה מתעניינת ברכישת יצרנית רכב מסורתית, מאחר שיצור מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית אינו בתחום העניין שלה (לבד מהשלכות תדמיתיות שליליות). לכן אם אפל אכן תרצה לשווק גם מכונית הנושאת את לוגו התפוח, יצרנית המכוניות שעימה שיתוף הפעולה יהיה הטבעי ביותר היא טסלה. מרחק של כ-40 ק”מ בקו אוירי בין המטות של שתי החברות, לא יוכל להפריע. גם הפילוסופיה של שתי החברות, הדומה לדברי אלון מאסק (Elon Musk), הבוס של טסלה, ומושפעת מתרבות עמק הסיליקון לא יכולה להפריע. מה שעלול להפריע לשיתוף פעולה בין שני המותגים הם משחקי אגו בין אנשי עסקים מובילים.

מאסק, בניגוד לטים קוק (Tim Cook), ה-CEO של אפל, הוא חובב תקשורת, הצהרות ודיבורים. לבד מיכולתו כיזם, יכולתו הוורבאלית המרשימה הפכה את טסלה ומיזמים אחרים שבהם הוא עסק ועוסק, רובם הזויים יותר ממכונית חשמלית, לכמעט מציאות. אבל גם מאסק, בשלב מסוים עלול לגלות שהוא זקוק למזומנים של אפל, אם כי ספק אם היום הזה קרוב.

מעצב מתאים

אפל, לפי הדיווחים האחרונים, מעסיקה מעל 100 אנשים בפרויקט המכונית החשמלית שהיא מפתחת. בשנה האחרונה החברה גייסה בכירים אחדים מתעשיית הרכב, אולם אף אחד מהם אינו דמות מובילה בתעשיה אם מתחום העיצוב או מתחומי ההנדסה והלוגיסטיקה. כדי להציג מכונית שתמותג אפל, על אפל להעסיק מעצב בסדר גודל של פטר שרייר (Peter Schreyer), שצבר בעשורים האחרונים תיק עבודות מרשים הכולל את הדור הראשון של האודי TT, A3, A4 ו-A6, המהפך שהוא חולל בקיה והמהפך הצפוי ביונדאי.

פטר שרייר, מעצב העל של התקופה. מתאים לאפל (קיה)
פטר שרייר, מעצב העל של התקופה. מתאים לאפל (קיה)

שרייר עם תדמיתו האינטלקטואלית והיותו אמן בשעות הפנאי נראה כמתאים לאפל כמו תפוח הדעת לאדם וחווה. להניח שסר ג’ונתן אייב (Jonathan Ive), האחרי לעיצוב מוצרי אפל, כשהוא עובד עם צוות של כ-15 עובדים, יוכל לעצב מכונית, זהו בגדר זלזול מוחלט בתעשיית הרכב, מצד אחד, וזלזול בקשיים שבייצור מכוניות מצד שני. עם קצת יותר מ-100 מהנדסים אפל לא תתקרב אפילו למכונית.

מיניוואן או קומפקטית

ואיזו מכונית זו תהיה? בשבועות האחרונים נקלט מיניוואן בסביבות עמק הסיליקון שזוהה כשייך לאפל ומבצע פעילות חשודה. אולם מכאן ועד להנחה שאפל תפתח מיניוואן קיים מרחק לא קטן וקיים ידע הסותר את האפשרות לייצור מיניוואן חשמלי.

לפי ההנחות המקובלות היום ייעודם של כלי רכב חשמליים יישאר, בטווח הנראה לעין, למרחקים קצרים או מרחקים פרבריים. טווח 300 ק”מ לדור הבא של כלי הרכב החשמליים, ובהם השברולט בולט, טסלה מודל 3 והדור החדש של הניסאן ליף, מעיד על כך שבשנים האחרונות לא בוצעה כל פריצה משמעותית בתחום המצברים לכלי רכב חשמליים ופריצה כזו אינה צפויה בעתיד הנראה לעין. גם אפל, עם כל ניסיונה בתחום סוללות הליתיום יון לא ידוע שפרצה את מחסום הטווח. לכן חשיפתו של מיניוואן חשמלי יכולה להיות או למטרות הטעיה או מטעמים אחרים השמורים עם החברה. בכל מקרה ניתן להניח שפריצת הדרך של אפל לא תהיה בסגמנט המיניוואנים.

הוצאות עתק וחוסר ידע

במידה ואפל תשאף בכל זאת להפוך ליצרנית מכוניות, יהיה עליה להתמודד עם הוצאות שהיום הם אינם מנת חלקה, כמו למשל עלויות יצור ושכר בקנה מידה אמריקני, להבדיל מהשכר הזעום המשולם לעובדים בסין ותנאי העבודה המשפילים בהם הם עובדים, המייצרים את כל מוצרי אפל. למרות שאפל מפעילה, באמצעות קבלני משנה, מערך לוגיסטיקה מורכב, זהו מערך שאינו מתקרב להיקפים ולמורכבות של מערכות לוגיסטיקה שמפעילות יצרניות רכב. אותו דבר אמור גם בהפצה, טיפול שירות ואחריות. אלו הם מכשולים שעד כה אפל לא נאלצה להתמודד עימם.

ההימור של מאסק

לעומת זאת טסלה, בדרכה הייחודית, לומדת על בשרה את הקשיים של תעשיית הרכב, קשיים שעלולים לגרום לה להתקשות להתמודד עם יצרניות מכוניות חשמליות המבססות את פעילותם על ידע ויכולת בייצור מכוניות עם מנוע בעירה פנימית, שנצברו במשך עשרות שנים. השברולט בולט, למשל, צפויה לאיים על מודל 3, לא רק בזכות הופעתה המוקדמת יותר בשוק ומחירה הנמוך יותר הצפוי, אלא גם בזכות מערך ההפצה המאסיבי של ג’נרל מוטורס בצפון אמריקה ובעולם. אולם למודל 3 יהיה יתרון אחד: מאסק מהמר בכל כספו על מכירות של חצי מיליון מכוניות טסלה ב-2020 ומקים לשם כך מפעלי ייצור והרכבה גדולים וחשוב מכך, הגיגהפאקטורי, מפעל לייצור מצברים למכוניות חשמליות.

 איור של הטסלה גיגהפאקטורי, בלעדיו התפתחות טסלה לא היתה אפשרית (טסלה)

איור של הטסלה גיגהפאקטורי, בלעדיו התפתחות טסלה לא היתה אפשרית (טסלה)

בהשקעה של 5 מיליארד דולר מקימות טסלה ופאנאסוניק את המפעל בנוואדה. במידה והציבור אכן יעבור לצרוך מכוניות חשמליות בכמויות שמאסק צופה אותם, חצי מיליון מכוניות חשמליות של טסלה כבר ב-2020, שברולט פשוט לא תוכל לספק את הביקוש עם הבולט, שייוצר על קווי יצור משניים ויוגבל בכמות המצברים ש-LG Chem הקוריאנית תוכל לספק, רק 60,000 מצברים המתאימים לשברולט בולט בשנה.

“[הגיגהפאקטורי] הוא הימור גדול, אבל אני לא מכיר אף דרך אחרת לעשות זאת,” אמר בעבר אלון מאסק. “כמות המצברים שאנו זקוקים לה היא כה גדולה שמישהו צריך לבנות את הדבר הזה ואם אנחנו לא נתרום סכום של כסף לבניה, אני לא רואה אף חברה אחרת עושה את זה.”

כשטסלה תזדקק לאפל

רנו-ניסאן היתה יצרנית רכב שקדמה למאסק בפרויקט הקמת מפעלים לייצור מצברים בארה”ב, בספרד ובבריטניה. זה היה כשלון מוחץ, לא רק בגלל שמכירות המכוניות החשמליות לא עמדו בתחזיות, אלא גם בגלל שהטכנולוגיה המתפתחת ומשתנה כל העת של ייצור מצברים למכוניות חשמליות, הפכה, עבור רנו-ניסאן, את שידרוג המפעלים לכמעט בלתי אפשרי. לשם כך צריך יצרן המתרכז רק במצברים. רנו-ניסאן כמעט וזנחה את המפעלים האלה, אחד מהם לא הוקם, אחרים פועלים בתפוקה נמוכה, ואת הדור הבא של המצברים היא כבר תרכוש מיצרניות מצברים.

הצרות של מאסק אם כך הם לא פשוטות, אבל ברגע שבו הוא יזדקק יתכן שהוא יוכל למצוא שותף בטים קוק, הבוס של אפל, שיודע שלייצר מכונית מכלום ולהפוך ליצרנית רכב, הוא פרויקט שגם אפל, שמומחיותה רחוק מתחום הרכב, תתקשה לבצע. פרט לכך, למכור מכונית של טסלה שתמותג כאפל, עשוי להיות מיזם עם פוטנציאל כלכלי עצום.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!