בלוג העורך: ה-Curva Grande בכביש 531, מסלול מרוצים על כביש ציבורי (עידכון)

  • עיקול ארוך שניתן לקחתו במהירויות של 150 קמ"ש ומעלה עלול לסכן את הנוסעים בכביש 531
  • עם אומץ ונחישות וכלי תחבורה מתאים, אפשר לקחתו במהירויות סופר גבוהות.
  • מאמר זה נועד להתריע מפני סכנה בכביש 531 החדש.
הקורבה גרנדה ב-531, משנה כיוון ב-120 מעלות לאורך 700 מ' ובמהירות פוטנציאלית של 200 ק"מ ויותר בהתאם למכונית (אוטוניוז)
הקורבה גרנדה ב-531, משנה כיוון ב-120 מעלות, בעיגול בעל רדיוס של 350 מ', לאורך 700 מ' ובמהירות פוטנציאלית של 200 ק"מ ויותר במכונית המתאימה (GoogleEarth)

אוטוניוז, יעקב צלאל, 12.01.2017 – חשבתם שלא יודעים לסלול מסלולי מרוצים בישראל? טעיתם.

לפני כשבועיים נחנך קטע חדש בכביש 531, המוביל מקצהו הדרומי של כביש 20 במחלף שבעת הכוכבים צפונה ואחרי עיקול, שהוא עניינו של מאמר זה, מזרחה לעבר צומת כפר סבא. הקטע מקצר, כך נראה, באופן משמעותי את משך הנסיעה מת"א להרצליה, רעננה וכפ"ס וככל הנראה התיר לא מעט פקקים בכבישי האזור. זהו כביש, כך נדמה שנסלל בדיוק במקום הנכון ובזמן הנכון (תמיד היה טוב יותר לפתוח אותו מוקדם יותר). תודה לשר התחבורה.

אולם לא רק הנוסעים התמימים רשאים לברך את שר התחבורה על הכביש החדש, אלא גם חובבי הנהיגה ובייחוד חובבי הנהיגה המהירה. מתכנני הכביש, עשו עבודה מעולה, בייחוד בעיקול ימני, המתעקל בכ-120 מעלות מנסיעה צפונה לנסיעה מזרח-דרום לעבר רעננה וכפר סבא.

מתכנני הכביש לא רצו להפריע את שלוות הנהגים, לא לגרום להם להאט אפילו בקמ"ש אחד, כשהם משייטים ב-100-120 קמ"ש בסיומו של יום העבודה. התוצאה היא עיקול שאורכו כ-700 מ', רדיוס כ-350 מ', והוא מציע לנהגי מרוצים חובבים ומקצוענים כאחד ולרוכבי אופנועי ספורט, אתגר: לקחת את העיקול לכל אורכו במצערת פתוחה מבלי להשתמש בבלמים. רוכבי אופנועים יוכלו לשפשף את מגן הברך באספלט, נוסעי על ארבע יוכלו להחליק ארבעה גלגלים.

העיקול המדובר הוא יציר הנדסי שבו יכולת הנהיגה/רכיבה היא משנית לאומץ ליבו של הנהג/ת והרוכב/ת ולאיכותם של הצמיגים ואביזרי עזר אוירודינמיים, אם הם בנמצא.

קצה הישורת וכניסה לעיקול המהיר (אוטוניוז)
קצה הישורת וכניסה לעיקול המהיר (אוטוניוז)

ארוך וברדיוס גדול

מה שעושה את העיקול המפנה את המכונית לא פחות מאשר ב-120° למדהים ומהיר כל כך הוא הרדיוס, כ-350 מ' לפי Google Earth והאורך כ-700 מ'. למרות שטכנית זהו עיקול, זוהי למעשה פניית 120° במהירות גבוהה. כמובן שאם הרדיוס היה לטווח קצר של כמה עשרות מטרים העיקול היה מרשים פחות ובטיחותי יותר, מצד אחד, אבל לא היה משלים את 120° המעלות הנדרשות כדי להגיע ליעדים, כפ"ס ורעננה. אורך העיקול והרדיוס הענק הופכים אותו לחוויית נהיגה שאין רבות הדומות לה. גם בנורדשלייפה, בנרבורגרינה אין פניה מהירה כזו.

עיקול סופר מהיר

מהירות ההגעה לפניה אמורה להיות המהירות המרבית של כלי הרכב, אחרי ישורת של מספר קילומטרים, ויכולת האחיזה באספלט החדש תלויה באיכות הצמיגים, בכיוונון המתלה ובמבנה האווירודינמי של המכונית. בכניסה לעיקול (התיאור הוא תיאורטי בלבד, לא ניסיתי), תצטרכו להרפות מעט מדוושת הגז, אולי לחמם מעט את הבלמים, ולמצוא את האיזון הנכון של המכונית בין אחיזה לבין החלקה; לשמור את המכונית בתת היגוי, או יותר נכון סידרה של תתי היגוי, ביצוע לא פשוט בגלל אורך העיקול אם זה סגנון הנהיגה, או לאתר את ה-soft spot של היגוי יתר עדין שלא יזרוק את המכונית לצד השני של המסלול, שם אורב קיר בטון במרחק של 30 ס"מ מקצה המסלול. יצירת החלקה של 4 גלגלים עם נעילה נגדית קלה, יכולה להיות האתגר האולטימטיבי. מה שבטוח הצמיגים מאחור או מלפנים, בהתאם לסגנון הנהיגה, ישחקו היטב. לקראת סוף העיקול אפשר להגביר את הלחיצה על דוושת הגז בהאצה, לשמר החלקה קלה ולוודא שהמכונית לא תסחף לנתיב השמאלי, אם לא העפתם קודם לכן מבט במראת הצד השמאלית. רק כ-30 ס"מ מפרידים בין הקו הלבן לבין גדר הבטיחות מבטון, המפרידה מהמסלול הנגדי, המתרוממת לגובה של כמטר אחד, לכן שמרו על החלקה מתונה. מהנדסי המסלול שכחו לכלול שטחי מילוט.

מונזה ואינדיאנפוליס

הקורבה גרנדה במונזה (GoogleEarth)
הקורבה גרנדה במונזה (GoogleEarth)

עיקולים מהירים וארוכים כל כך בכבישים ציבוריים הם נדירים ביותר ביחוד משום שאינם בטיחותיים. במסלולי מרוצים הם אינם קיימים מאחר שהם ארוכים מדי למסלול מרוצים תיקני ובכלל אורך העיקול, 700 מ', הוא מופרז ביותר. ההשוואות שעשיתי להלן הן לשלוש פניות שתיים במונזה, ה-Curva Grande ופרבוליקה, והשלישית אחת מפניות המסלול האובלי באינדיאנפוליס, עליו נערך מדי שנה האינדי 500. אלה שניים ממסלולי המרוצים המהירים ביותר על פני כדור הארץ.

הקורבה גרנדה היא הפניה הדומה ביותר לזו שעל כביש 531: רדיוס קבוע כמעט, כ-280 מ', אורך פניה כ-440 מ' אולם המכונית משנה כיוון ב-77° בלבד. עקב האכילס של פניה זו נעוץ בכך שהמכוניות (פורמולה 1 כמובן) מגיעות לעיקול במהירות איטית, קצת מעל 200 קמ"ש, אחרי שרק עזבו את הצ'יקאן הראשון, ומאיצות לכל אורך הקורבה גרנדה ועוזבות אותו ב-305 קמ"ש.

הפרבוליקה מתחילה ברדיוס קטן מסיימת ברדיוס גדול יותר והמכונית משנה כיוון ב-180 מעלות (GoogleEarth)
הפרבוליקה מתחילה ברדיוס קטן מסיימת ברדיוס גדול יותר והמכונית משנה כיוון ב-180 מעלות (GoogleEarth)

לפרבוליקה שני חלקים: האחד לאורך כ-140 מ' ברדיוס של כ-70 מ', אליו מאיטה המכונית (מכונית פורמולה 1, כמובן) ממהירות מרבית של מעל 330 קמ"ש למהירות של 215 קמ"ש (האטה מתונה בלבד שאינה מחייבת שימוש מאסיבי בבלמים). השלב השני של הפניה הוא ברדיוס של כ-100 מ', כלומר העיקול נפתח, והמכונית מאיצה ויוצאת לישורת הזינוק/סיום במהירות של 245 קמ"ש באזימוט 0° אחרי שהשלימה שינוי כיוון של 178°, פניית פרסה במהירות גבוהה. את הישורת זינוק סיום תסיים המכונית במהירות 340 קמ"ש ומעלה. במהלך העיקול המכונית לא יורדת מכ-63% ממהירותה המרבית.

פניה 1 באינדיאנפוליס, בדיוק 90 מעלות שינוי כיוון (Google Earth)
פניה 1 באינדיאנפוליס, בדיוק 90 מעלות שינוי כיוון (Google Earth)

באינדינפוליס בחרתי את  עיקול/פניה 1 שלו רדיוס כמעט קבוע של כ-257 מ' ואורכו 430 מ' מכניסה עד יציאה מהפניה. השימוש בבלמים באינדי 500 מוגבל למצבי חירום בלבד. זוית הפניה היא בדיוק 90°, מאזימוט 0° לאזימוט 90°.

מהנתונים האלה אפשר להבין את ה-enormity של ה-Curva Grande ב-531.

איור מספרו הקלאסי של פיירו טארופי, The Technique of Motor Racing, ובו הסבר על ה-Grande Curve, שם הפניה בספר. ב-1958 ההגעה לפניה היתה במהירות שיא בסיומה של ישורת ארוכה
איור מספרו הקלאסי של פיירו טארופי, The Technique of Motor Racing, ובו הסבר על ה-Grande Curve, שם הפניה בספר. ב-1958 ההגעה לפניה היתה במהירות שיא בסיומה של ישורת ארוכה

פתיחה בשלבים

בשלב זה, כאמור, פתוח 531 מדרום ומתעקל מזרחה. בעוד מספר חודשים יפתח המסלול ממזרח ויתעקל דרומה. אז ניתן יהיה בסופי שבוע להפוך את הכביש למסלול מרוצים בין צומת הרצליה מזרח לצומת הרצליה מערב ולתאר אותו כ-AVUS בברלין (העיקול הוא פנטסטי לכל מכונית פורמולה 1 או WEC, או DTM), אף הוא מסלול על כביש מהיר דו מסלולי ציבורי. ה-AVUS מורכב משתי ישורות וחיבורים איטיים ביניהם; לכן העיקול/פניה ב-531 הופך את הכביש המהיר שנסלל כמסלול מרוצים, להרבה יותר מאתגר ומעניין בייחוד לאמיצי הלב.

הסכנות

הסכנות הטמונות בכביש זה הן ברורות. ראשית יש מן הסתם נהגים שעלולים להתפתות לא להוריד את רגלם מדוושת הגז ולחרוג מרמת המיומנות שלהם ו/או מכישוריה של מכוניתם. סכנה נוספת צפויה לצוץ במזג אויר רטוב או בחשיכה כאשר, למשל, כתם שמן ימצא משום מה על המסלול, סליחה הכביש, שהנהגים לא יוכלו להבחין בו. זו צפויה להיות סכנה מוחשית, גם אם יש תאורה לאורך כל הקטע. בנוסף לכך שולי הכביש מימין הם כמטר וחצי בלבד ושולי הכביש משמאל, עד לגדר הבטיחות מבטון הם כ-30 ס"מ. הרבה פחות ממה שדרוש במסלול מרוצים.

בהצלחה לנוסעים ולספורטאים.

(ואל תשכחו להעלות סרטונים ליוטיוב).

עידכון, 13.01.2016, 20:21 – נסעתי את העיקול עוד פעמיים וביציאה הראשונה מה-Curva Grande הבחנתי בתמרורים המבטלים מגבלת מהירות של 70 קמ"ש. עשיתי סיבוב נוסף וגיליתי שאכן יש גם שני תמרורים להגבלת מהירות ל-70 קמ"ש, על כביש שאולי אינו מוגדר כמהיר, אבל הוא בהחלט מהיר, כ-200 מ' לפני תחילת העיקול. מצד אחד קשה להבחין בתמרורים זעירים אלה, כי אתה לא מצפה לראות אותם שם, מצד שני מי בולם בישורת מ-100 קמ"ש ל-70 קמ"ש כאשר אין סיבה נראית לעין? זה רק עלול לגרום לתאונות. המכוניות האיטיות בעיקול לא ירדו מ-80 קמ"ש. מקום קלאסי למצלמות מהירות.

  • אין לראות בכתבה זו המלצה או הצעה לנהוג בכביש 531 מעבר למהירות המותרת בחוק, מעבר למהירות האפשרית לפי תנאי הדרך ומעבר לכישורי הנהג או הנהגת.
  • יש לראות בכתבה זו התראה לנהגים ולשלטונות אודות הסכנה הטמונה בתכנון המסוכן של קטע כביש זה.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*