יעקב צלאל 05.03.2015 – ראשי תעשיית הרכב היו השבוע בין המיצרים. הם באו לחגוג את מכוניותיהם בתערוכת המכוניות של ג’נבה ונתקלו במדיה ששאלה אותם על אפל, גוגל. טסלה כבר כמעט ונשכחה. שתי החברות נראות כ’כוחות משבשים’ בתעשיית הרכב, שהחלה לפעול לפני 129 שנה והתכנסה לדפוסי הפעילות הנוכחיים בתוך כשלושה עשורים מהקמתה, אחרי מלחמת העולם הראשונה. תעשיה שיש בה יצרניות רכב (OEMs), ספקיות רכיבים מדרגה ראשונה (Tier 1), ספקיות רכיבים מדרגה שניה (Tier 2) ועוד רמות שונות של ספקיות ומכיוונים שונים. התעשיה המוטורית, כפי שאמרו מרואיינים אחדים בתערוכת ג’נבה, היא הרבה יותר מורכבת מתעשיות מוצרי הצריכה והטכנולוגיה שאפל וגוגל אמונות עליהם. במלים אחרות מכונית היא הרבה יותר מורכבת מטלפון בתכנון, בייצור ובשיווק.
ולמרות זאת אפל וגוגל מחפשות אחיזה בתעשיה והסיבה ברורה: הם רוצות שליטה על לוח המחוונים וכל מה שמנצנץ מעליו. שליטה על לוח המחוונים, אם רק יצליחו להשיגה, עתידה לייצר להם רווחים אדירים ממגוון שירותים והגדלת טווח הפרסום. בשביל זה הם לא צריך לייצר מכוניות או למכור אותם וללכלך ידיים בתעשיה שרווחיותה נמוכה יחסית.
לשתי החברות יש מאגרי מזומנים אדירים ורווחיות גבוהה שאף יצרנית מכוניות, גם הרווחית ביותר, אינה יכולה להתחרות עימם. שווי השוק של אפל עמד השבוע על כ-750 מ’ ד’, שווי השוק של גוגל התקרב ל-400 מ’ ד’. הרבה מעבר לשווי השוק של טויוטה או של פולקסווגון, שתי קבוצות הרכב בעלות השווי השוק הגדול ביותר.
ובכל זאת ולמרות ההצהרות והמאמצים, החשאיות והעירפול, גוגל ואפל לא יהפכו ליצרניות מכוניות. להשקעות שלהם בתחום האוטומוטיבי, ולחשאיות של השקעות אלה יש מספר מטרות אסטרטגיות, שנועדו לחזק את כוחם מול יצרניות הרכב כדי שהם יוכלו להשתלב בלוחות המחוונים בהתאם לתנאים שלהם ולהפיק מהם את התועלת הפיננסית הגדולה ביותר.
אפל, המפתחת לפי הדיווחים מכונית חשמלית, מעסיקה בפרויקט כמה מאות עובדים שאחד הבכירים שבהם הוא יוהאן יונגוירת (Johann Jungwirth), שגויס מדיימלר, שם היה אחראי על המו”פ של הקבוצה בחוף המערבי בארה”ב. יונגוירת אינו מהנדס רכב במובן הקלאסי של המילה (מונח זה משתנה בימים אלה, בתעשיית הרכב קיים מחסור במהנדסי חשמל), אבל גם כדי לתכנן את מכוניות העתיד יהיה צורך במהנדסים בעלי ידע בטכנולוגיית רכב קלאסית. כאלה לא ברור אם אפל או גוגול גייסו ולא ידוע על אף אישיות בכירה מהרמות הגבוהות של תעשיית הרכב שעברה לאחת משתי החברות.
מה שאפל וגוגל מנסות לעשות, הוא להעביר לצידם את אנשי התוכנה וטכנולוגיית התקשורת הטובים ביותר, כמו יונגוירת, במטרה לפתח טכנולוגיות עצמיות ברמה הגבוהה ביותר ולהסתייע לשם כך באנשים המכירים את תעשיית הרכב מבפנים. מטרה אחרת, שאינה חשובה פחות, היא הגבלת יכולת הפיתוח של מוצרי הייטק על ידי יצרניות הרכב הקלאסיות. עם המיליארדים המעלים אצלם אבק, אפל וגוגל יכולים להרשות לעצמם לפתות כמעט כל עובד שהם יחפצו בו ולצד פיתוח מוצרים עצמאיים, לפגוע במאמצי הפיתוח של המתחרות.
ואחר להשתלט על לוח המחוונים.
תגובה