בלוג העורך: האם טראמפ, הנשיא הנבחר, יהרוג את המכונית החשמלית?

  • מניות טסלה וג'נרל מוטורס, שתיהן מייצרות מכוניות חשמליות, ירדו אתמול במסחר.
  • לפי הצהרותיו במהלך מערכת הבחירות, טרמאפ נמנה על מכחישי בעיית התחממות כדור הארץ.
  • צפוי לתמוך בתעשיית האנרגיה ועלול לקצץ בתמריצים לרכישת מכוניות חשמליות.

אוטוניוז, יעקב  צלאל, 10.11.2016 – מניית קבוצת פורד, שהיתה יעד למתקפות של דונלד טראמפ, שנבחר אתמול לנשיא ארה"ב, בגין החלטתה שפורסמה בתחילת השנה להשקיע 2.5 מיליארד ד' בהקמת מפעל לייצור מכוניות נוסעים במכסיקו, סיימה אתמול את המסחר בבורסה בניו יורק בעליה של 0.87%. לעומתה מניית ג'נרל מוטורס נפלה ב-2.4% ומניית טסלה צנחה ב-2.5%.

פורד כמובן אינה קבוצת הרכב האמריקנית היחידה המשקיעה במכסיקו. החל מ-2010 יצרניות הרכב האמריקניות הודיעו על השקעות בהיקף של 24 מיליארד ד' דרומית לגבול, תוך שהן מנצלות את הסכם הסחר החופשי הצפון אמריקני, NAFTA, להגברת כושר הייצור בעלויות נמוכות מאשר בארה"ב. עדיין לא ברור מדוע טראמפ בחר לתקוף דווקא את פורד והתעלם מג'נרל מוטורס, שהודיעה ב-2014 על תוכנית להשקעת 5 מיליארד ד' במכסיקו בתוך שש שנים או מקרייזלר, שהעבירה ייצור של אחד מדגמיה למכסיקו. אולי היה זה התיזמון של הודעת פורד, במהלך הפריימריס במפלגה הרפובליקנית, שמיקד את תשומת הלב של טראמפ. ג'נרל מוטורס התעכבה עד אתמול כדי לפרסם הודעה על פיטורי 2,000 עובדים במפעלים במישיגן ואוהיו.

שלוש קבוצות הרכב האמריקניות, פורד, ג'י.אמ ופיאט-קרייזלר הודיעו אתמול שהן מצפות לשיתוף פעולה עם הנשיא הנבחר והקונגרס החדש.

במהלך מערכת הבחירות הבטיח טראמפ להטיל מס על יבוא כלי רכב ורכיבים ממדינות השותפות ל-NAFTA, קרי מכסיקו וקנדה, ואולי אף לבטל כליל את ההסכם במיה ואותן מדינות לא יסכימו לתנאיו החדשים של ממשל טראמפ. הטלת מכס על מכוניות מיובאות עלולה לייקר אותן באופן ניכר, אולם גם החזרה של הייצור לארה"ב עלולה לייקר את המכוניות, הן בגלל עלות העבודה הגבוהה יותר בארה"ב והן משום שמדינות שאליהן תייצא ארה"ב כלי רכב יטילו עליהם מכסים ויקטינו את היקף היצור.

כיצד מתכוון ממשל טראמפ ליישם את הצהרות טראמפ המועמד בתחום תעשיית הרכב זו עדיין תעלומה, כתעלומות רבות אחרות הכרוכות בממשל שבראשו הוא יעמוד.

מה שאינו בגדר תעלומה היא עובדת היותו של טראמפ מכחיש סידרתי של התחממות כדור הארץ ותמוך נלהב בתעשיית האנרגיה. במידה וטראמפ ימשיך להחזיק בעמדה זו ויפעל להגברת פעילות חברות האנרגיה המסורתיות באמצעות הקלות שונות, הוא עתיד לפגוע קשות בסיכויי ההצלחה של מערכות הנעה אלטרנטיביות למכוניות, קרי מכוניות חשמליות, פלאג-אין הייבריד, תאי דלק חשמליים ואחרות.

ממשל טראמפ עשוי למשל לקצץ את המענק הפדראלי בגובה של 7,500 דולר המוענק בגין כל רכישה של מכונית חשמלית; הוא עשוי לקצץ ולהגביל תקציבי מחקר בתחומים קריטיים להנעה אלטרנטיבית, כמו בתחום המצברים, כלכלת המימן, שימוש במתנול ועוד.

האפשרות שממשל טראמפ יתנכל למכונית החשמלית ולהנעה האלטרנטיבית אינה בידיונית, אלא נסמכת על הצהרותיו בנושאי אנרגיה במהלך מערכת הבחירות והכחשת תיאוריית התחממות כדור הארץ, הכחשות המשותפות לו ולמימסד הרפובליקני. בכך טראמפ עלול לפגוע ביצרניות הרכב שכבר השקיעו אמצעים מרובים בפיתוח מכוניות חשמליות ומערכות הנעה אלטרנטיביות נוספות.

טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות, היא המועמדת הראשונה להיפגע מממשל טראמפ וג'נרל מוטורס, שעד סוף השנה אמורה להתחיל לשווק את השברולט בולט החשמלית, צועדת בעקבותיה. יתכן שזו הסיבה שהמניות של שתי יצרניות המכוניות החשמליות סבלו אתמול מירידות שערים. טראמפ הרי, עלול להרוג את המכונית החשמלית.

 

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*