בלוג העורך: בין ענקיות תחושות מעורבות במובילאיי ביום חגיגי במינכן

פרופ' אמנון שעשוע יו"ר מובילאיי (מימין), הארלד קרוגר יו"ר הנהלת ב.מ.וו (באמצע) ובריאן קאצ'נאצ' ה-CEO של אינטל בטקס ביום שישי (ב.מ.וו)
פרופ’ אמנון שעשוע יו”ר מובילאיי (מימין), הארלד קרוגר יו”ר הנהלת ב.מ.וו (באמצע) ובריאן קאצ’נאצ’ ה-CEO של אינטל בטקס ביום שישי (ב.מ.וו)

אוטוניוז, יעקב צלאל, 03.07.2016 – “זה כבוד לעמוד כאן ביחד עם ההנהגה של ב.מ.וו ואינטל, שתי חברות של הישגים גדולים ותרומה לכלכלת העולם,” פתח את דבריו בטקס חתימת מזכר ההבנות בין קבוצת ב.מ.וו, אינטל ומובילאיי, היו”ר וה-CTO של מובילאיי פרופ’ אמנון שעשוע. “בשמי ובשם עמיתי היקר ה-CEO זיו אבירם, ובשם מובילאיי אנחנו כולנו מצטנעים באירוע זה.”

ואכן האירוע היה במידה מרובה חריג. מזכרי הבנות מסוג זה שנחתם ביום שישי במינכן בין ב.מ.וו, אינטל ומובילאיי, אינם חריגים בתעשיית הרכב. אולם לרוב מזכרים אלה מתמסמסים בלא לוחות זמנים וללא תוצאות להציג לציבור הרחב. הפעם המשתתפים הציגו לוח זמנים ברור: בזמן הקרוב תוצג מכונית אבטיפוס עם מערכת נהיגה אוטונומית, ב-2017 יושק צי מכוניות לנסיעות מבחן וב-2021 יעלו מכוניות אוטונומיות ברמות 3-5 על הכביש מצוידות ב-EyeQ5 הצ’יפ החדשני ביותר של מובילאיי. רמה 5 היא נהיגה אוטומטית ללא נהג בכל סוגי הסביבה. זהו יעד שאפתני, שכל המשתתפים טענו שהוא אפשרי.

זעירה בין ענקיות

החריג בטקס היה מעורבותה בו של מובילאיי. נדיר למצוא שהבוסים של חברה זעירה כל כך במדדים כלכליים, ימצאו את עצמם על אותה בימה עם הבוסים של חברות הגדולות. חברה המעסיקה 700 עובדים לעומת עשרות אלפי עובדים בכל אחת מהחברות האחרות. הכנסותיה השנתיות של מובילאיי בשנת הכספים האחרונה היו כרבע אחוז מהכנסות ב.מ.וו ובערך כפול מזה מהכנסות אינטל, אם כי מובילאיי היא חברה ששיעור הצמיחה שלה גדול פי כמה וכמה משל שתי האחרות. שווי השוק של מובילאיי, בסיום המסחר ביום שישי, זינק עד ל-10.7 מיליארד ד’ לעומת שווי שוק של 49.6 מיל’ ד’ לב.מ.וו וכמעט 155 מיל’ ד’ לאינטל. הפרש גדול יותר נמצא בשורת ההכנסות כשאלה של מובילאיי הסתכמו בשנת הכספים האחרונה ב-270 מ’ ד’ לעומת מעל 100 מיל’ דולר לב.מ.וו וכ-53 מיל’ ד’ לאינטל. מובילאיי צופה שבירת מחסום המיליארד דולר מכירות שנתיות ב-2019. לעומת זאת מובילאיי מציגה נתון P/E חלומי, המשקף את תקוות המשקעים, כמעט 139 לעומת 6.86 של ב.מ.וו ו-14 של אינטל.

להחלטה לחתום על מזכר ההבנות עם חברת טכנולוגיה זעירה וצומחת כמובילאיי היו מן הסתם גם התחשבנויות בתוך תעשיית הרכב הגרמנית. אפשר לשער שבהנהלות בוש וקונטיננטל, שתי חברות ענק שהן המתחרות העיקריות של מובילאיי, לא שמחו לשמוע על הטקס הזה ועל הפרומושן שהוא עושה למובילאיי ולשדרוג המשמעותי במעמדה של החברה הישראלית.

אירוניה

מהטקס לא חסרה גם אירוניה. ביום שבו הוא נערך נודע על הרוג ראשון בתאונה של מכונית אוטונומית. המכונית היתה טסלה, מערכת האוטופיילוט צוידה בצ’יפ ואלוגריתם פיענוח הראיה של מובילאיי. ההתייחסות לאירוע בטקס היו מיינוריות ורובן ביטאו צער על האירוע הטראגי, למעט התבטאותו של פרופ’ שעשוע.

“אני חושב שזה חשוב מאד, בהקשר התאונה ששמענו עליה בחדשות שחברות יהיו שקופות מאד בנוגע למגבלות של המערכת,” אמר פרופ’ שעשוע. “זה לא מספיק לומר לנהג שאתה צריך להיות ערני, צריך להגיד לנהג למה הוא צריך להיות ערני, לא רק דיבור עורך דין. ואני חושב שחברה עם מוניטין כשל ב.מ.וו עושה דברים נכון במובן הזה.” עכשיו נותר רק לנחש איזו חברה עושה את זה לא נכון.

את הערתו של פרופ’ שעשוע אפשר לראות כחלק מהמאבק שעתיד להתפתח בשבועות הקרובים בין טסלה למובילאיי על האחריות לתאונה, והכל בכפוף לממצאים של חקירת ה-NHTSA. טסלה ויתכן שאף שותפיה למערכת ה-Autopilot, שמובילאיי היא אחת מהן, עתידה גם להתמודד נגד תביעת נזיקין בהיקף של מיליוני דולרים שתגיע בעתיד הלא רחוק.

עבור ראשי מובילאיי זה חייב היה להיות יום של תחושות מעורבות.

תגובה ראשונה

תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


error: Alert: Content is protected !!